bengal
hej!!!
jag ville bara kolla om det är någon som vet och kan berätta lite om den vackra rasen bengal ett plus till vore ju om det finns nån som vill sälja ungar ur rasen, de är ju ganska dyra de små liven
tack
hej!!!
jag ville bara kolla om det är någon som vet och kan berätta lite om den vackra rasen bengal ett plus till vore ju om det finns nån som vill sälja ungar ur rasen, de är ju ganska dyra de små liven
tack
Jag har själv ingen Bengal, men min moster har en som jag träffar med jämna mellanrum. Det är ingen ras jag personligen skulle välja. De är vackra och oftast trevliga, pigga och vill vara med på det mesta. Jag har dock ganska dåliga erfarenheter av rasen i stort, kanske för att det är en såpass ny ras som det faktiskt är.
Jag har själv 3 stycken kastrater och tycker det är den mest underbara kattrasen som finns.
Pigga, alerta, alltid med och ska undersöka saker och ting, orädda, framåt och väldigt sociala.
Det finns dock massor av uppfödare och jag skulle selektera noga med tanke på att jag inte gillar att ge pengar till uppfödare som bara spottar ut kattungar.
Man ska tänka på att man aldrig är ensam när man har en bengal. Gillar man inte fart och fläkt och katter som gillar att springa och klättra ska man helst välja en ras.
Du har ju alltid www.bccs.se eller www.bengalkatten.nu/ där du kan kika efter uppfödare som har katter som du gillar. Det brukar dessutom vara ganska många uppfödare och bengalägare som åker land och rike runt och ställer ut dem på kattutställningar.
Åh! Bengal är helt klart en av de mest "estetiska" raserna tycker jag med sina fantastiska mönster, färger och sitt "glitter" som är unikt för just Bengalen. Stark, muskulös och "wild look". Underbar!
Jag har dock ingen själv, har en helt annan ras. Om jag skulle köpa varenda ras jag gillar har jag snart hela huset fullt av katter :)
Men mannen är hemskt sugen på just Bengal :)
Baksidan KAN vara att de blir fertila ganska tidigt och har MYCKET hormoner så om du ska ha en hane så kastrera tidigt för att undvika hygieniska problem :) Sen ska du se till att träffa föräldraklatterna när du är hemma hos en uppfödare. Bor inte hanen där kan det vara svårt men försök interagera mycket med mamman. Det säger mycket om vilket temprament du får på din katt. En trygg glad katthona ska inte vara reserverad, även om hon har ungar som är över 6-8 veckor. Det gäller iof alla raser... Och var inte rädd att träffa fler än en uppfödare.
hej o tack för era svar
men mynta berätta mera om din "dåliga" erfarenheter snälla innan jag köper
ha det bra
Bengalerna härstammar ju från en vildkatt, och i och med att det är en såpass ny ras så finns det många bengaler (typ generation fem, sex, sju) som har relativt mycket vildkatt i sig fortfarande. Lite "vilt" beteende kan ju till viss del vara charmigt, men inte hur mycket som helst. Min mosters kastrathane är i mina ögon ingen trevlig katt, han är dock en generation fem om jag inte minns fel. Oerhört bestämd, fräser och morrar som en dåre när det inte passar honom. Jag som är kattmänniska ända ut i tåspetsarna tycker att han är läskig.
Men, givetvis finns det många trevliga uppfödare med betydligt trevligare katter! Jag tror och hoppas att du inte ska ha några problem med att finna en trevlig Bengal. Försök att träffa båda föräldrarna och eventuella syskon från tidigare kullar. Ta också kontakt med folk som köpt kattunge från den aktuella uppfödaren tidigare, och hör vad de har för erfarenheter. Lycka till!
Det ska absolut inte stickas under stol med att Bengal haft ganska stora problem med temperamentet, speciellt i början. Den första Bengalen kom till Sverige 1995 och de godkändes inte i FIFe, det världsförbund som de flesta aktiva kattuppfödare är anslutna till, för än 1999. Men jag måste ändå säga att uppfödarna har gjort ett fantastiskt arbete med rasen och har på mycket kort tid (få generationer). Genom ganska hårt selekterad avel på temperament har de fått bort de flesta tendenser av dåligt temperament. Idag är de flesta Bengaler man ser på utställning otroligt trevliga, även om de har en röst som heter duga.
Om du är osäker, gå på en kattutställning och prata med uppfödarna där och se hur deras katter uppför sig. Ställer de kattungar ska de vara lekfulla, öppna och glada. Är det ungdjur kan det vara hopplöst att utvärdera, tonårskatter kan vara lika charmiga som tonårsmänniskor och det har egentligen ingenting med hur de blir sen att göra. De är väldigt hormonstyrda. Vuxna katter kan låta eller vara lite osäkra med de ska ALDRIG vara aggressiva.
Träffar du katter som klarar av utställningar med en positiv attityd kan du nästan vara säker på att det inte finna några temperamentsproblem, utställning är en tuff miljö för katter och klarar dom det är de inte lätstressade.
jo jag menar som så att det finns ju de som inte är reg och som har kattungar plus att det finns de katter som inte har exakt mönster de är ju lite billigare så det var inget dumt menat jag vill så jättegärna ha en liten bengal
nöjd me mitt svar
ps glömde tacka er andra för infon om detta underbara djur nu ska det funderas rejält kan jag säga
tackar igen