• Badgirl

Tips och råd resa till Prag

Vi ska boka en resa till Prag i slutet av april och sitter nu och googlar hotell och flyg. Några frågor slår mig och jag tänkte jag kunde få lite hjälp här.

Sevärdheter? Vad kan man göra i Prag? Bra hotell i stan?

Jag är också lite misstänksam mot att boka på nätet... Man går in på ryanair och söker och hittar flyg som tillsammans kostar 1500:- tor för två personer, kan det stämma eller är det något vi missar?
    Sen söker man hotell och hittar priser på nätet, men stämmer de? Kan man lita på vad som står på nätet? Jag har inte lust att ringa runt till alla hotell utan ställer frågan här eftersom det säkert finns många beresta människor härinne

Bara för att vara extra lat just nu så frågar jag även om det, när man åker med Ryanair, ingår någon form av transport till hotellet eller om man får ta sig dit själv?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips och råd resa till Prag
  • pinkygirl

Hej!

Ryanair är billigt, så det stämmer säkert. Någon transport ingår inte, det gör det oftast bara om man reser charter. Det är billigt med taxi i Prag så det är bara att haffa en bil på flygplatsen så kör de till hotellet. Gör upp om priset innan ni åker.

Jag har bokat hotell på nätet i bla Prag, London och Stockholm och aldrig haft några problem.

Det finns massor att se och göra i Prag och priserna är bra. Ett tips är att köpa en reseguide. Prag topp tio är jättebra och kostar ca 100 kronor. Där finns tips på sevärdheter, restauranger, kartor och mycket mer!

Trevlig resa!

• Chessie

Jag har också försökt hitta ett billigt flyg till Prag med Ryanair men hittar inga. Bara kanondyra resor....
    Hur gör du???

• Helenaaa

Ta inte taxi till hotellet för guds skull.... SVINDYRT! vi var där förra våren och vi tog första bästa bil när vi landade och han ville haft nära på 1800 i tjeckisk valuta. vi fick ner priset lite men betalade nästan 500 sek för resan.

När vi åkte till flygplatsen tog vi tunnelbana och buss och betalade bara 100kr och då fick vi åkta tunnelbana hela dagen innan också. Mycket enkelt och väldigt mycket billigare.

Den stora fröjden med prag tycker jag bara är att traska omkring och ta både en och två öl på uteserveringarna. Vi lyckades pricka in en dag med marknader och allt så vi gick omkring och åt gatumat och bara mös.

• Duckan74

Kolla med Mr Jet, de har vi flugit prisvärt med till Prag.
    Vi bodde på ett medelklasshotell Mala Strana, som ligger på just "lill-sidan". Vill ni bo flott har ni Hotell Paris.

Finns mycket att göra och se. Judiska muséet/kyrkogården. Karlsbron, Pragborgen. Bara att strosa över klocktorget och sätta sig på en uteservering är mysigt.

• Trileia

Eller ta ett tåg till Kutna hora och se benkyrkan. Det var en märklig upplevelse. Men se till att kolla upp resetider så ni inte fastnar i Kutna hora och inte kan ta er hem..

Gå inte själva utan var hela tiden med varandra.

Tror man kan titta på kristallglas billigt i Prag.

• Duckan74

Just det benkyrkan glömde jag tipsa om. Gå även upp på kullen och se utsikten.

• Badgirl

Tack för alla bra tips! Jag ska boka ikväll så nu känner jag mig rätt säker på vilket hotell jag ska ha och så blir det ryanair! Ska nog investera i den där reseguiden, vet du vart jag kan få tag i den?

Hur stort är det, om vi bor 2 km från kärnan så är det ju ändå rätt centralt?

• Duckan74

Det beror väl helt på vad man anser vara centralt. I min värld känns det lite utanför. Vill lätt kunna gå överallt och det funkar i Prag, till det mesta iaf.

• Helenaaa

Vi bodde en ganska bra bit utanför centrum men vi hade en metrostation i mer eller mindre direkt anslutning till hotellet så vi var inne mitt i centrum på bara 5 minuter.

Vad blev det för hotell?

• Badgirl

Hotellet som vi bokat heter Three Crowns hotel och det har vi hittat på hotels.se
    Vi tog ett lite finare rum och hotellet ser väldigt mysigt ut och har fått mycket bra betyg av gäster på sidan.
    Jag hoppas att jag har valt rätt... men det visar sig
    Det ligger som sagt 2 km från stan, men det var tydligen 5 min från tunnelbanan, så det är ju hyfsat om man är lite lat.

• evaoregon
    Badgirl skrev 2009-03-13 11:35:29 följande:
    Hotellet som vi bokat heter Three Crowns hotel och det har vi hittat på hotels.se Vi tog ett lite finare rum och hotellet ser väldigt mysigt ut och har fått mycket bra betyg av gäster på sidan. Jag hoppas att jag har valt rätt... men det visar sig Det ligger som sagt 2 km från stan, men det var tydligen 5 min från tunnelbanan, så det är ju hyfsat om man är lite lat.
    Det verkar ha fått bra betyg även på tripadvisor

Länk

www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g274707-d276853-Reviews-Hotel_U_Tri_Korunek_Three_Crowns-Prague_Bohemia.html

Jag letar alltid på tripadvisor innan jag bokar hotell.
  • Badgirl
    Svar på #11
    Nu känns det ännu bättre, tack för länken
Svar på tråden Tips och råd resa till Prag