• mama cherry

Diarré i 10 dagar. Vad kan det vara?

Hej,
    Min son är ca 16 månader gammal och smittades med magsjuka på dagis för ett tag sen. Första natten kräktes han sen gick det över till väldigt rinnig diarré. Jag måste byta sängkläder och duscha honom minst 3 gånger/dag. Nu är diarrén inne på tionde dagen, han är pigg och glad annars, äter och leker. Magen har varit svullen under hela denna period, vi har gett honom majsvälling, äpple, blåbär, riskakor osv men det verkar inte hjälpa mot diarren. Kan han ha utvecklad nån slags födoallergi? Vi har glutenintolerans i släkten... För övrigt är han väldigt smal. Väger ca 10kg :(

• Svar på tråden Diarré i 10 dagar. Vad kan det vara?
  • mammamia72

Låter länge med tio dagars diarré. Har du varit på vårdcentralen med honom? De kan ge bra tips på mat eller om han behöver vätseersättning. Vår kille har också fått magsjuka med diarré men han fick behålla lite turkisk youghurt idag.

• Bippa

min dotter är inne på 6:e dagen i dag. börjar bli bättre. just nu är det mera åt förskylningsbajs hållet om du förstår vad jag menar. hur som helst så har jag hört att det kan hålla på upp till 2 veckor med diarée.
    Men du måste väl ha varit på vårdcentralen och kollat så du fått läkarintyg åtminstone eller jobbar du inte?

det jag tycker är mest jobbigt är att de behöver vara 48 timmars symtomfria innan de kan gå tillbaka till barnomsorgen.

• Verbalize

sjukvårdsrådgivningen sa åt mig att låta bli allt som hade med frukt att göra då det ist kan ha en lösande effekt.... även mjölkprodukter tog jag bort så länge Melvin 11 månader va kass i magen.... det vände fort när jag uteslöt dessa saker

Fuck me like you hate me
  • Lindac78

Min son som är 9 månader hade precis samma för nån vecka sen.
    Först magsjuka med kräkningar och sen diarré i ungefär en vecka. Vi gav honom bara majsvälling, inget annat och det hjälpte honom.
    Han är nu helt bra i magen igen.

• JennyL29

Jobbar ju medbarn

deras magar tar ju längre tid på sig än fr oss vuxna att återhämta sig efter magsjuka så den kan vara lös i några veckor utan att dte behöver vara magsjuka.
    bara det inte luktar som amoniaklukt typ lite surt eller fränt så är barnet nog bra,

det där med uppsvullnad mage vet jag tyvärr inte nåt om

• Den där Mary

Nu har jag inte läst vad alla skrivit, men min 2 åring råkade ut för samma sak den 4 feb. Idag är han fortfarande dålig med diarrer och har ont i magen.

Har varit hos husläkare 2 ggr och pratat med vc många gånger och alla säger virus, tarmbakterie. Man kan inte göra nånting. Bara att vänta ut. 6-8 veckor kan det ta.

Vi är inne på våran 6:e vecka. Inte kul, när lillebror är lika dålig. Eftersom han bajsar så mycket så har han fått blöjdermatit, blöjexem. Han är sååå röd på huden på rumpan när han bajsar och har jätteont. Det blir som små blåsor. Hoppas din lilla slipper det!

Lycka till och krya på er!

• mama cherry

Tråkigt att höra att andra barn också är lika sjuka... Verkar vara väldigt aggressiva virus som går nu. Jag har också pratat både med VC och barnakuten och alla säger samma sak, att det kan ta flera veckor. Tycker bara att det är så jobbigt eftersom han redan är så smal och när det krånglar med mat och mage blir det ju inte bättre... Nu har han haft diarre i 13 dagar och jag har börjat misstänka laktos och/eller gluten allergi. Men svårt at veta om det är det eller virusetsom fortfarande spökar. Får väl hur det ser ut om nån vecka. Tack för svar.

Svar på tråden Diarré i 10 dagar. Vad kan det vara?