• panzermensch

Katten har mask, vad göra?

Kattfan (hon heter så) kom nyss in och såg en mask i rumpan på henne *suck* Var duscha bort den, i med tablett nr 1 av 3 dagars kur och slängde även i tablett i hunden. Ska man typ tvätta sängkläderna hon sovit i och så och hur funkar det med barnen? Smittar "djur"mask oss?

I am nobodys wife. Never will I ever be a fucking wife.
  • Svar på tråden Katten har mask, vad göra?
  • kitto

Du behöver ej oroa dig att det ska smitta barnen, men avmaskning på djur ska man göra 2gånger per år vår och höst.

• anmara
    Svar på #1
    Nej, det ska min inte. Risken finns att de blir resistenta, precis som med penicillin. Inte använda maskmeel i onödan! Endast om man misstänker mask.
  • panzermensch

Störiga är att katten avmaskade vi när hon flyttade in, inte länge sen och hunden är dags igen mars-aprilskiftet så var ju snygg tajming Okej men av hygienskäl kanske trevligt att bytalakan ändå ifall det ligger en "spagetti" där?

• Loup Garou
    Svar på #1
    Det beror på fem du frågar! Många säger att man endast ska gör det när man ser att de är drabbade, för annars är risken att maskarsna blir imun (hittade inte rätta ordet) mot maskmedel. så att säg att man SKA är fel när så många vet säga annat, men vissa säger ju samma som du!
    Loppan Bf 24/7 2009
  • anmara
    Svar på #4
    Det ar samma som med penicillin. Förr fick man ju det för minsta lilla snuva, många penicillinsorter har blivit verkningslösa på grund av det.
    Och det vill vi inte ska ske med maskmedlen...
  • merlinmia

Kolla vad det är för mask å avmaska med ett medel som tar just den masken... Man kan för att undvika resistens byta medel, många maskmedel tar samma maskar...
    Jag avmaskar inte mina katterna förrän jag sett en mask å konstaterat vad det är för sort!
    Lycka till!

• Sazee

Lakan ska tvättas och soffor och så ska dammsugas ifall de finns ägg där. Dom råden jag har fått är att katterna ska avmaskas 1 gång om året om de är innekatter och 2 ggr om året om de är utekatter. Dock gör jag inte de, jag avmaskar dir när jag ser dom. "Djur-maskarna" kan inte smittas vidare till oss, och lika så kan inte människo-maskar smittas vidare till djur.

• FlushochLegolina

Kattmask kan smitta till människor men inte till hund. Mina barn har haft mask otaliga gånger p g a utekatter som dom klappat, dagisbarn med kattungar hemma o s v. Varför barn får mask är för att dom har händerna i munnen och där kan det finnas maskägg. Läs FASS så hittar du avmaskningsmedel till människor också. Att djurmask inte smittar till människor är inte sant - kattmask smittar men inte hundmask.

• Sazee

Det jag skrev är den information jag har fått från olika vet., men självklart kan jag ha fel. Verkar som att alla har olika info. :) Hur som, lycka till..

• panzermensch

Nu fick kisse 3e tabletten på 3 dagars kuren, dvs sista.. tänkte öra hur länge man måste hålla koll på alla tyger mm hon lägger sig på och städa efter henne? Får man börja låta henne vara mer fri snart? Just nu har hon fått bo två nätter i egen del av lägenheten, bommad från alla sovrum och sånt. Hon har haft kök, hall, toa att vara i.

• Kantarellen
    Svar på #10
    Villken masksort skulle det vara menar du? Har aldrig hört eller läst av en trovärdig källa att det skulle smitta, bara att det inte smittar. Bandmask som är vanlig på utekatter kräver en mellanvärd, dvs du behöver äta en mus för att bli smittad. Spolmask smittar via avföringen vilket innebär att du behöver få i dig avföring. Spolmask smittar oftast till mäniska via grönsaker som inte hanterats korekt. Spolmask på mäniskor är väldigt ovanligt och svårt att upptäcka eftersom mänikor sällan får symtom.

Vad som däremot smittar men än så länge inte finns i Sverige är dvärgbandmask, det kan man i smittade områden få i sig via bär. Hunden/räven är symtomfri så även mäniskan de första 10-15 åren, sen får mäniskan en stor systa på levern och den enda behandlign är transplantation. Den är därför det är så viktigt med kontrollen över vilka hundar som kommer in i sverige.
  • Rottis77
    Svar på #4
    Varför avmaska en katt om man inte misstänker mask?? Du kan ju inte förebygga att den inte ska få mask. Och det stämmer att vi i sverige avmaskar för mycket och risken att masken blir immun är stor och vad gör vi då?
  • FlushochLegolina
    Kantarellen skrev 2009-03-10 16:45:40 följande:
    Villken masksort skulle det vara menar du? Har aldrig hört eller läst av en trovärdig källa att det skulle smitta, bara att det inte smittar. Bandmask som är vanlig på utekatter kräver en mellanvärd, dvs du behöver äta en mus för att bli smittad. Spolmask smittar via avföringen vilket innebär att du behöver få i dig avföring. Spolmask smittar oftast till mäniska via grönsaker som inte hanterats korekt. Spolmask på mäniskor är väldigt ovanligt och svårt att upptäcka eftersom mänikor sällan får symtom. Vad som däremot smittar men än så länge inte finns i Sverige är dvärgbandmask, det kan man i smittade områden få i sig via bär. Hunden/räven är symtomfri så även mäniskan de första 10-15 åren, sen får mäniskan en stor systa på levern och den enda behandlign är transplantation. Den är därför det är så viktigt med kontrollen över vilka hundar som kommer in i sverige.
    Springmask smittar - det är från både veterinärer och läkare jag vet det eftersom speciellt min dotter fick det när hon var liten för jämnan.
  • Kantarellen
    Svar på #15
    Tror snarare det är hennes kamrater än kattena som smittat din dotter.

www.apoteket.se/rd/d/4129
    #En vanlig uppfattning är att barn får springmask från hundar och katter. Det är fel. Springmask finns bara hos människor och vill inte flytta till någon annan art. Det vill heller inte de maskar som trivs hos våra svenska husdjur. (Se även Springmask äckligt men ofarligt) "

www.apoteket.se/rd/d/4124/a/7771&t=2242&print=true
    Människan är enda värd. Vi kan alltså inte smittas av springmask från till exempel hund eller katt och de kan inte smittas av oss.

www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zoonoser/Sjukdomar-som-felaktigt-betraktas-som-zoonoser/
    Barnens springmask smittar inte till eller från hund, katt eller andra djur. Ett känt påstående är att springmask smittar från djur till människor. Detta är fel. Parasiten är strängt värddjursspecifik, det vill säga att människans springmask smittar bara människa.
  • FlushochLegolina
    Kantarellen skrev 2009-03-10 18:24:41 följande:
    Tror snarare det är hennes kamrater än kattena som smittat din dotter. www.apoteket.se/rd/d/4129 #En vanlig uppfattning är att barn får springmask från hundar och katter. Det är fel. Springmask finns bara hos människor och vill inte flytta till någon annan art. Det vill heller inte de maskar som trivs hos våra svenska husdjur. (Se även Springmask äckligt men ofarligt) " www.apoteket.se/rd/d/4124/a/7771&t=2242&print... Människan är enda värd. Vi kan alltså inte smittas av springmask från till exempel hund eller katt och de kan inte smittas av oss. www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zoonoser/Sju.../ Barnens springmask smittar inte till eller från hund, katt eller andra djur. Ett känt påstående är att springmask smittar från djur till människor. Detta är fel. Parasiten är strängt värddjursspecifik, det vill säga att människans springmask smittar bara människa.
    Ja tro vad du vill - jag vet hur det var - jag vet vad BVC-lälkaren sa, jag vet vad veterinären sa och jag vet hur hon fick mask. Det gick t o m så långt att hon inte fick vara med barn som hade kattungar hemma (råd från BVC-läkaren) , hon fick ha bomullvantar på sig och jag fick sanera hela lägenheten för att hon inte skulle avmaskas så ofta. Det ska vara att forskningen gått så pass långt på 5 år men så sa läkarna och veterinärerna till mig när det "begav sig".
  • FlushochLegolina

Jag vill också bara tillägga att den tiden var ett litet h-vete för det var bara jag som hade mina barn hemma under avmaskningen och var ärlig och talade om för dagispersonalen - senare fick jag höra att det var flera barn som hade haft mask flera gånger (de barnen med kattungar) men inte brytt sig om att tala om det för dagispersonalen.

Nu är det överstökat sedan länge, jag bor inte kvar där och jag kommer alltid att avmaska vår katt när jag tycker det behövs men inte för mycket dock.

• panzermensch

Ehm jag lämnar denna tråd då jag inte får svar på frågor utan ni diskuterar ämnet i allmänhet runt om

Svar på tråden Katten har mask, vad göra?