• Ami755

Växtvärk...

Hej alla medföräldrar som har barn som får växtvärk.
    Nu har vår son haft växtvärk sen han var 2 år-är 4 1/2 nu. När slutar det att göra så ont?
    är där verkligen inget man kan göra...vi masserar värmer vetekudden o närdet är riktigt jobbigt lite Ipren. Inatt fick vi hämta honom från farmor för det var jobbigt för honom.
    Och då hade han inte gått eller hoppat särskilt mycket under dagen,
    det brukar förvärra värken för honom.
    Usch, jobbigt när de har så ont.Han växer ungefär 3 centimeter på 3 månader-är det normalt?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Växtvärk...
  • Arzozah

Önskade att jag hade ett bra svar på din fråga, men jag är i samma situation själv. Har en son som precis fyllt 4 och i snart ett års tid har han till och från haft växtvärk. Han vaknar på natten, gråter och klagar över att det gör så ont i benen. Vi försöker precis som du värma benen, ger ipren/alvedon om det är jobbigt osv. Frågade på apoteket om zon, eftersom jag tycker det borde vara bättre för kroppen att bara smörja benen istället för att äta smärtstillande. Den jag pratade med på apoteket sa att jag inte kunde använda zon då sonen var för liten, men när jag pratade med en bvc-sköterska sa hon att det visst gick bra med zon-salva.
    Vem ska man tro på?

Hoppas nån annan här på FL kan ge svar.

• Ami755

Ja det är konstigt de ger olika svar angående de smärtstillande krämerna.
    Hade en doktor som sa att jag kunde smörja med Orudis när han hade stukat foten.Men på instuktionerna står det från 16 år ..

Ja det är väl bara att stå ut.. stackars kille..

• Bonus

Min son som blir 12 i år hade växtvärk från han va 2-3 år Blev bättre6- 7
    Läkarn vi träffade sa DÅ att man kunde ge selentabletter skulle vara något ämne i de som man har för lite i kroppen när man har växvärk. Han fick 1 tablett om dagen.
    Vi tyckte att det hjälpte
    Lycka till

• Eagle

Ge Alvedon + Ipren tillsammans så ger det bättre effekt och vänta inte till han/hon har för ont, man ska ge smärtstillande så att man slipper de sk värktopparna.
    Vi smörjer Ibumutingel som våran barnläkare ordinerat.
    Vissa lindras bättre av kyla än värme så det kan man prova...Man tar för givet att värme ska vara bäst, men så är inte alltid fallen!
    Även högläge av benen kan kännas bättre.

• gregur

Vå kille fick det runt 4år, och huja mig vilket liv det blev på kvällarna. MEN för nån månad sen så upptäkte jag ett naturmedel som gjordes i finland som jag provade beställa, det var inte så billigt 250kr men den är ganska dryg. Vi smorde in benen och nu är det inte så ofta han får växtverk. Förut kunde han ha växtverk varannan dag, nu kanske det är 1gång i veckan ibalnd 1gång i månaden. Så det verkar som krämen fungerar. Den lungnar musklerna i benen.

Vetekudde fungerar riktigt bra, ipren / alvedon fungerar alltid. Men vår killa fick växtverk flera gånger i veckan och då kände vi att det inte kanske var så bra att ge så mycket medicin. Vet ju inte i framtiden om något tar stryck av det.
    Det finns även en salva på Apoteket som heter ICEPOWER som man kan smöja in vaderna/benen med den har en lugnande effekt på musklerna.

Värken kommer speciellt när det varit mycket aktiva på dagen, gått lång på dagis, sprungit mycket med kompisar när de kommit från dagis...

• m med tre stjärnor

Jag fick tipset om lavendelolja men har inte hunnit testa ännu.

• Ami755

Jag var in på apoteket och frågade om Selen,nån smärt salva-inget de tyckte som skulle ges...Men kan tänka mig o kolla upp Icepower.
    olika länder har olika ordinationer.. I serbien finns t ex en salva för när tänderna kommer ut på bebisarna som domnar tandköttet lite. Här hittar man inget sånt..

Ska genast kolla lavendelolja oxå.. Min son vill börja spela fotboll- hjälp vad det kommer göra ont..

• flugsvamp
    Ami755 skrev 2009-03-08 15:33:05 följande:
    Hej alla medföräldrar som har barn som får växtvärk.Nu har vår son haft växtvärk sen han var 2 år-är 4 1/2 nu. När slutar det att göra så ont?är där verkligen inget man kan göra...vi masserar värmer vetekudden o närdet är riktigt jobbigt lite Ipren. Inatt fick vi hämta honom från farmor för det var jobbigt för honom.Och då hade han inte gått eller hoppat särskilt mycket under dagen,det brukar förvärra värken för honom.Usch, jobbigt när de har så ont.Han växer ungefär 3 centimeter på 3 månader-är det normalt?Tacksam för svar.
    Hej, jag har en dotter som hade växtvärk när hon var nellan 2-3 år hon har alltid varit lång och växer snabbt. Hon blir 4 i september , bvc sköterskan + husläkaren sa att det är växtvärk.. det är såsynd om dom när de säger att de värker i benen usch.. men det går ju över..
  • flugsvamp
    Arzozah skrev 2009-03-08 20:33:59 följande:
    Önskade att jag hade ett bra svar på din fråga, men jag är i samma situation själv. Har en son som precis fyllt 4 och i snart ett års tid har han till och från haft växtvärk. Han vaknar på natten, gråter och klagar över att det gör så ont i benen. Vi försöker precis som du värma benen, ger ipren/alvedon om det är jobbigt osv. Frågade på apoteket om zon, eftersom jag tycker det borde vara bättre för kroppen att bara smörja benen istället för att äta smärtstillande. Den jag pratade med på apoteket sa att jag inte kunde använda zon då sonen var för liten, men när jag pratade med en bvc-sköterska sa hon att det visst gick bra med zon-salva.Vem ska man tro på?Hoppas nån annan här på FL kan ge svar.
    Min dotter har inte längre växtvärk , men vi brukade smörja på lite zon!!
Svar på tråden Växtvärk...