• FrökenSvår

Socialantropologi - någon som läst det?

Jag fick precis reda på att jag kommit in på det! Läste sociologi förra terminen, men kom inte in på B-kursen där eftersom (typiskt mig) jag skrev fel i ansökan. Men nu har jag kommit in på A-kurs i Socialantropologi och undrar om någon läst det och vill säga något om den kursen. Jag vet knappt ingenting om den.

• Svar på tråden Socialantropologi - någon som läst det?
  • Kusin Vitamin

Jag har läst antropologi, fast kulturantropologi. Det var kul, men jag var inte vidare motiverad och festade mest den terminen ändå. Som sagt, det var en rolig kurs, men har nog inte haft så mycket nytta av den i efterhand. Fast hade jag varit mer ambitiös hade nog mer fastnat... Hehe! Tycker du ska gå den om du är intresserad av hur vi människor beter oss och hur vi påverkas av/påverkar samhället!

• FrökenSvår

Tack! Vet hur det är när man inte varit motiverad att plugga. Så var jag innan och nu sitter jag här med massa restpoäng som jag borde tagit för länge sen...

• hjärnladyn

Men tror du inte att du kan komma in på sociologi B iallafall? Brukar väl alltid finnas tomma platser, kan ju vara värt ett försök att ringa institutionssekreteraren. Har inte själv pluggat socialantropologi, men vad jag vet om ämnet så tror jag nog att sociologi är roligare!!!

• julmusten

Antropologi ar jattekul!!!

Sociologi tycker jag sjalv ar lite deppigt for det handlar mest om hur samhallet ar, antropologi handlar om hur manniskan ar och varfor samhallet ar som det ar. Om du far en oorganiserad professor kan det dock bli valdigt flummigt.

Jag har tagit antropologiklasser har som har varit fantastiskt interssanta, (tog bla a. en om granslandsmanniskor med inriktining pa de som bor pa gransen mellan USA och Mexico, och en annan om skillnader i manligt och kvinnligt sprak), sa jag skulle absolut ta lite socialantropologi om jag var du.

Antropologin har ungefar samma grundare som sociologin, (Framst Margaret Meade, men Durkheim disktueras ocksa en hel del), sa den teori som du har lart dig i sociologin kommer du kunna fa anvandning av i socialantropologin.

Sen sa tror jag aven precis som nagon annan sa att du latt kan komma in pa soc B om du vill. Det droppar val alltid en eller tva den forsta veckan??

• FrökenSvår

Julmusten: Ja, jag tänker också att jag kommer att ha användning för mina studier i sociologi när jag pluggar Socialantropologi. Durkheim var ju inte precis nån rolig gubbe, men det kan ju vara bra att vara lite för-informerad, så att säga...

Hjärnladyn: Ja, jag trodde också att jag skulle komma in på Sociologi B, men änsålänge har jag inte hört något. Men jag kan ju alltid läsa den nästa termin!

Tack för svar!

• julmusten

Ja Durkheim gar att gora om till allt mojligt trakigt. Urkheim, Irkheim, Burkheim, vilket ar ratt sa passande.

En av mina professorer kallade honom for salongs professor en gang!! Lite kul, for han satt ju typ bara pa sitt kontor i London, (eller var han nu bodde), och tyckte och tankte.

Kom pa en annan spannande antropologi klass jag tog. The Anthropology of Religion, urhaftigt!!! Den storsta fragan vi diskuterade var om religion finns i varlden for att det finns, eller om det ar naturens satt att forklara overnaturliga saker och halla samhallet i shack!!! Sa kul!!!!

Mer antropologi till folket helt enkelt Det enda negativa med antropologi ar att det inte direkt ar ett amne som folk har hittat jobb med, (forutom kanske arkeolog da!!), men utbildning ar aldrig forgaves tror jag, sa las och bli vis!!!

• FrökenSvår

Ja, den kursen, the anthropology of Religion tycker jag också låter intressant. Jag är väldigt intresserad av religion som fenomen. Gillade även att läsa om Webers syn på protestantismens inflytande på kapitalismen, som vi läste lite om på Sociologin.

Precis, läs och bli vis! Jag kommer nog med min fil mag i litteraturvetenskap eller vad det lutar åt, bli en mycket vis och välutbildad städerska en vacker dag. Eller mcdonaldskassör. (Inte för att det är något fel med att jobba som städerska eller på mcdonalds).

• julmusten

Vi laste mycket Weber faktiskt for den klassen!!! Har glomt av det mesta, jag kommer mest ihag att vi klamde in Marx, for hans iver och tro pa kommunismen kan liknas med larjungars och t.ex. Muhammeds iver for deras religioner sa professorn tyckte att pa en niva sa ar kommunism lite som en sorts religion. Det tyckte inte amerikanarna om!!!! Vilket stahej det blev!!!!

Jag tror att utbildning hjalper en att losa problem och ta mer initiativ sa det hjalper ju alltid!!! Sa kanske du som den kloka staderskan kommer pa en ny sorts mopp, gor patent pa uppfinningen och blir mangmiljonar!!!! Det vore val nat????

• Kusin Vitamin

TS- Jag vet hur det är... Jag började plugga till sjuksköterska efter 3 år inom humanistiska fakulteten, har mina gedigna 120 poäng i antikens kultur och samhällsliv, kulturantropologi och tidiga kulturer... Väldigt användbart såhär i efterhand! Men kul var det att plugga, ångar definitivt inte dessa år. Hade jag varit lite mer hängiven ämnet kanske jag hade gjort "karriär" inom antikens kultur, men nu blev det inte så. I stället blev jag en väldigt allmänbildad sjuksyrra med 260 poäng på pappret. Suck! Ibland känner jag dock en fruktansvärd längtan tillbaka till humanioran, väldigt speciella och intressanta ämnen!

• FrökenSvår

Julmusten: Ja, vem vet?

Kusin vitamin: Ja det finns verkligen intressanta ämnen som tyvärr inte ger några jobb... . Jag kommer att spara två år av CSN så längre fram kanske jag läser till tandhygienist eller något annat, så som du gjort.

• Annilainen

Jag läser kandidatprogrammet i Socialantropologi på SU och det är vansinnigt intressant. Mycket att läsa, men det är så intressant att det inte gör något.

Jag är på mitt breddningsår just nu och saknar socialantropologin. Längtar tills jag ska läsa det igen det tredje året.

• Fiona M
    Annilainen skrev 2017-10-08 14:01:08 följande:

Jag läser kandidatprogrammet i Socialantropologi på SU och det är vansinnigt intressant. Mycket att läsa, men det är så intressant att det inte gör något.

Jag är på mitt breddningsår just nu och saknar socialantropologin. Längtar tills jag ska läsa det igen det tredje året.

Nu blir jag nyfiken, varför letar man upp en 12 år gammal tråd för att tala om vad man pluggar?
Svar på tråden Socialantropologi - någon som läst det?