• Melanie

Hur får jag bort spylukten från en ryamatta??

Min 16 mån dotter var magsjuk i en hel vecka nyligen och lyckades spy ner det mesta här hemma. :/ Sofftyget och lakan osv gick ju att tvätta för att få bort spyorna och framförallt DOFTEN, men vår gröna ryamatta lyckas inte bli luktfri vad vi än försöker med. Själva spyan är väl helt borta tror jag för vi har skrubbat mattan både en och tre ggr... Har redan använt nån fläckborttagning i hopp om att lukten skulle försvinna, men det hjälpte inte heller. Vad ska jag göra?? Nån som har nåt bra tips?

• Svar på tråden Hur får jag bort spylukten från en ryamatta??
  • Melanie

Puffar. Ingen som har några tips??

• MammaHela

det finns sprayer som tar bort lukt.

Köpte våran på en mack när dottern kräktes ner bilen. Tog bort lukten kanonbra

Hela kyrkogårdarna är fulla med folk som var oersättliga. Och jorden snurrar fortfarande...
  • cold case

Ta vanligt ättiksprit eller äppelvinäger, spruta på och låt det verka.

• mimmi 1

ja, exakt.. ättika... blanda ättika(perstorp 24%) och vatten 50/50 i en blomspruta, och spreja på mattan... låt verka nån timme, sedan tar du en torr frottéhandduk och trycker mot mattan, för att suga upp ättikan.. sedan kan du, om det stinker ättika.. göra samma procedur men med såpavatten... då försvinner ättiklukten

Gnid aldrig på en matta, utan tryck.. annars kan du få fula tuffsiga märken...
    Du kan påskynda torkningen med hårblås....

• Melanie

mimmi 1 skrev 2009-03-09 08:29:08 följande:

ja, exakt.. ättika... blanda ättika(perstorp 24%) och vatten 50/50 i en blomspruta, och spreja på mattan... låt verka nån timme, sedan tar du en torr frottéhandduk och trycker mot mattan, för att suga upp ättikan.. sedan kan du, om det stinker ättika.. göra samma procedur men med såpavatten... då försvinner ättiklukten Gnid aldrig på en matta, utan tryck.. annars kan du få fula tuffsiga märken... Du kan påskynda torkningen med hårblås....
    Åh tack, det ska jag prova! :)
  • mimmi 1

intressant att få höra om det lyckas

Svar på tråden Hur får jag bort spylukten från en ryamatta??