• CiCiCi

6 månaders och hundvalp?!

Hej!

Har planerat för följande:

Klarar man av en hundvalp med en 6 månaders bebis?
    Vi har en dotter som kommer vara ca 6 månader när en boxervalp på 10 veckor kommer till oss för att stahnna nu när jag ändå är hemma på föräldraledighet ett tag till. MEN det finns alltid men..
    Fixar man en hundvalp när man en 6 månaders bebis? Fungerar det tro? Någon som har erfarenhet? Eller nåt klokt råd? Hur ska man tänka? Hur ska man veta vad man ska göra?

Har tänkt så här:

Min man tar valpnätterna - jag dottern.
    Min man tar valp och dotter när han kommer hem och jag lagar mat.

• Svar på tråden 6 månaders och hundvalp?!
  • Ahdela

Man klarar det om man orkar *ler*
    Men en hundvalp skall ut med två timmars mellanrum, inga långa promenader iofs, men det blir mkt ut och in hela dagarna.

Nätterna är bäst att rasta sista gången vid ca 22.30 (eller beroende på hur sent man är vaken själv) och sedan tidigt på morgonen, valpen kommer kissa inomhus tills den lärt sig hålla sig, men om man springer ut med den nattetid kommer den vänja sig vid det och då får man springa på nätterna i all evinnerlighet.

Jag har själv två valpar hemma, en 16 veckors och en 9 veckors.
    Den på 16 veckors är helt rumsren.

• 2små2stora

Vi skaffade en valp när vår dotter var 9 mån, det tog lite längre tid att få henne rumsren men det gick. Vi byggde en inhängnad yta på ca 40kvm precis utanför dörren så att vi kunde släppa ut henne och då gick det bättre.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Ahdela
    2små2stora skrev 2009-03-08 19:49:25 följande:
    Vi skaffade en valp när vår dotter var 9 mån, det tog lite längre tid att få henne rumsren men det gick. Vi byggde en inhängnad yta på ca 40kvm precis utanför dörren så att vi kunde släppa ut henne och då gick det bättre.
    Vilken bra lösning!!! :)
  • 2små2stora
    Ahdela skrev 2009-03-08 19:49:52 följande:
    Vilken bra lösning!!! :)
    Den är kanon i somras kunde både barn och hund springa ut och in som de ville. Vår hund (jakthund) trivs bäst ute så att kunna släppa ut henne när som helst är en nödvändighet. Innan inhängnaden har vi en löplina som vi satte fast henne i.
  • kitto

Har du erfarenhet av att ha hund innan så borde du veta vad det innebär att ha hund. Att skaffa sig en hund och senare komma på att det är ett jobb vi inte klarar av får hunden lida för.Att bara skaffa hund för att det som idag verkar vara en sak som alla barnfamiljer SKA ha ser jag som ett stort fel, det är som sagt en levande varelse som behöver minst lika mycket uppmärksamhet, uppfostran och pass som ditt barn behöver.

• CiCiCi

Vi har vuxit upp med hund, men aldrig haft hund och barn då ju. Det man oroar sig för.

Kan man gå på babymassage och babyaktivitet och promenad? Kan en valp vara ensam i sin "bur" just när man går ut i ca 1,5 timme?

• kitto

Skulle du lämna ditt barn ensam i sin säng så länge när hunden behöver ut och aktiveras?

• CiCiCi

Nej inte direkt.
    Hur stor måste en valp vara för att klara sig i ca 2 timmar?

• 2små2stora

1.5 tidm tar daet långtid innnanman kan lämna ene valp ensam förstma månaderna så får såna aktiviteter vänta. låna promenader får man ta när det finns någon hemma eller gå 2 så att valpen kan bäras när den inte orkar längre.

• Hervor 1

I början när man skall ensamhetsträna valpen så är det ju enstaka minuter man börjar med och långsamt och gradvis ökar man den tiden.
    En del hundar är det enkelt med medan andra har svårt för att vara ensamma och där träningen går lååångsamt.
    Börja ensamhetsträna kan du göra, försiktigt, efter att ni haft valpen hemma i några veckor. Den måste känna sig trygg i sitt nya hem innan ni börjar! Ensam uppåt två timmar lär det dröja innan valpen klarar, vid ca 5-6månader kanske (beror lite på valpens personlighet). En hund har dessutom ingen kontroll över urinblåsan förrän den är ca 4 månader gammal, så innan dess kan du absolut inte begära att valpen skall kunna "hålla sig".

Svar på tråden 6 månaders och hundvalp?!