• Lycka78

Tipstråd för oss som bor trångt och har flera barn!

Tänkte det här kunde vara en liten inspirationstråd för alla oss som bor ganska trångt och kan behöva tips, råd och erfarenheter vad gäller praktiska och smarta tips. Allt från förvaring, spjälsäng, skåp/hyllor, skötbord mm mm. Hur gör man? Vad kan man hitta för smarta lösningar??
    Själva bor vi i en trea med två barn i nuläget (de delar ett ganska stort rum och det funkar kanonbra) och det kommer en liten till i slutet av oktober och vi vill INTE flytta än, för vi flyttade hit för tre månader sedan och har renoverat och grejat, så vi är inställda på att bo kvar ett tag och ha det lite trångt (den här bebben var med andra ord inte så planerad, dock väldigt välkommen ). Vi har gjort misstag innan och hastat iväg från toppenlägenheter för att "nu ska vi ha två barn nu bara MÅSTE vi ha STORT"... vansinne vansinne vansinne såhär i efterhand.
    Okej, låt oss överösa varann med våra briljanta idéer

• Svar på tråden Tipstråd för oss som bor trångt och har flera barn!
  • Catti

Vi bor i en 3:a som är ganska stor och de 2 äldre killarna har varsitt sovrum, de blir 14 och 12 till sommaren. Vardagsrummet är ganska stort så vi har satt upp vägg där lillens(1½år) säng står så att han har fått lite "eget" hans skötbord består av ett kinnarpsbord med en skötbädd på och under så har han plats för leksaker och ovanför så har vi satt upp 2 hyllplan där det får plats en del saker som blöjor och på den ena hyllan har vi borrat hål så att vi har kunnat dra snöre genom så att det kan vara en stång under där vi hängt en del av hans kläder.
    Har planer på att byta ut vår tv mot en platt för då blir det mer plats vid soffan

♥ A♥ L♥ F♥ S♥ IN MY HEART!!!
  • InaMars06

puffar den här tråden lite

• haberg

vi bor i en 2a på 54kvm och väntar andra barnet till sommaren. Vi gjorde barnrum av sovrummet och har bäddsoffa i vardagsrummet. Funkar kanon. Vi skippar skötbord och byter lite varstans, funkade bra förra ggn. I övrigt rensa, rensa, rensa och var- sak- har- sin- plats fungerar ju alltid. lyllo er som bor i trerumslägenheter !

• Ohanna

Vi bor på 50kvm och väntar första barnet. Badrummet är knappt 3kvm så där får inget skötbordplats. Köpte ett leksvik skötbord från blocket för 400kr, som är både byrå och skötbord i ett. Passar fint i vårt vardagsrum. Byrån finns på Ikea men de på blocket med överhylla är bättre. Då har man liksom Byrå till barnets kläder etc samt ett skötbord på samma yta som skötbordet skulle tagit i anspråk.

Man behöver kanske inte heller ha en spjälsäng utan barnet kan kanske sova i mjuklift, liten resesäng eller i er säng.

Allämnt tips är ju att kolla Ikea- de har ju massa bra lösningar. Typ utdragslådor under sänger etc (finns även till spjälsäng)

Lycka till!

• jessican

Åh vilken bra tråd. Vi bor på 46.5 kvm och skall ha vårt första barn i juli. Jag tänker sätta upp fläktskåp på väggarna för att förvara kläder i, har köpt en garderobsvägg som är 2.36 m hög och 2 m bred, skötbord till badkaret och så har jag RENSAT massor.

• lindalake

En grej man inte ska ha är iaf hyllor över säng/spjälsäng. Jag hade funderat liite på detta innan, men så rasade nästan en annan hylla. fan, det är otäckt det där och ändå var det betongvägg.

Vi bor i en 2a på 64 kvm, så tips mottages tacksamt.
    Kan inte flytta ut i vardagsrummet då vi köpt ny nice soffa och har ett datorbord som är specialbyggt och tar upp hela väggen där soffan står.
    Skötbordet kommer dock placeras i badrummet sen. Har så pass bra så vi får plats med spjälsäng bredvid vår säng och kan ha pojken vid väggen vid fotänden. Har en garerob i vardera ände på den väggen och en dörr som vi håller stängd till genomgående liten klädkammare (serverrum/samlarställe).

Måste rensa och skaffa bättre bokhyllor. Har en i vardagsrummet som är sån där gammal klassisk med lågt skåp och smal hylla över. Där finns massor med utrymme som vi kan uttnyttja bättre.
    söker dock en fyra i samma område, men så blir vi båda uppsagda om 2 månader så är lite kluven

• jessican

Ja på tal om ekonomi shadow83 så är det så mycket mer värt för mig att kunna vara hemma längre och kunna njuta av småbarnstiden än att bo tjusigt! Och ni har dessutom över 60 kvm :)

• Fåret Shaun

Vi bor i en trea väntar tredje barnet. När vi har lust kan vi ta tillbaka vår uthyrningsdel, men vill inte det.

På IKEA finns det ett hoppfällbart skötbord nu har jag sett. Vi kommer ha kvar vårat gamla och göra mer förvaring under
    Jag har så kul med fåret Shaun.....
  • lindalake

jessican: Jag jobbar faktiskt hellre. Men, man vill ju inte lägga massa pengar på en hyresrätt i onödan. Små barn kräver inte så mycket utrymme, de behöver iaf inte egna rum. Sen blir det dock väldigt stökigt. Man kan inte ha så mycket leksaker. Värst är att allt åker in under soffan. Spelar ingen roll att man städar nästan, tar fem minuter...
    Här finns en bild på en likadan lägenhet som vi har www.skovdebostader.se/redimo/jsp/objects_to_let/1236793508445.gif (bilden funkar nog bara tills idag...)
    Den är riktigt schysst men det blir ändå trångt, bodde i en trea innan med öppen planlösning.

Sen skulle jag vilja ha ett syrum. Nu står mina maskiner och trängs i klädkammaren med tyger, kläder, server och grejer. Det tar emot när man måste gräva för att hitta ett schysst tyg och dra fram maskinerna på kvällen, och stoppa tillbaka allt ett par timmar senare...*suck* i-landsproblem

• lindalake

Det var med ett reportage i hem & hyra idag om en fyra på 45kvm med fyra pers. De har en sån där säng som man fäller upp mot väggen i vardagsrummet, sovrummet är uppdelat i två delar så barnen får varsin vrå (ena barnet mycket äldre).
    Sen de vanliga tipsen då: utnyttja väggarna och bygg på höjden, magasinera eller släng grejer, en sak in en sak ut. A och O med bra förvaring, allt har sin plats. och att alla måste hjälpa till för att hålla ordning annars blir det lätt kaos.

var ju liksom inget revolutionerande direkt...

• Lycka78

Kul att så många kommer med tips! Vi har också ett minibadrum på ett par kvadrat bara och vi tänkte att vi skulle ta bort högskåpet som är i badrummet och istället sätta dit en träskiva med hyllor under och på skivan köper vi en skötbädd och lägger på, skötbord voíla

Fler tips mottages tacksamt

• Shelti

Det finns en engelsk bok som heter "living in small spaces" som har ganska många smarta lösningar. Finns möjlighet att bygga möbler o sånt.

Läste den då vi bodde i vår gamla lägenhet, men vi gav upp och flyttade

• Sessilou

Kul tråd!

Vi bor i en 3;a, dottern (14 år) har eget rum, så den väntade bebisen får sova i vårt sovrum.
    Har möblerat om lite i vardagsrummet för att frigöra golvyta. Så då får man plats att leka i vardagsrummet, iaf de första 2 åren. Sen vet jag inte hur vi ska göra.

Vårt badrum är oxå litet o vi har inget badkar, och heller ingen möjlighet att installera ett tyvärr. Hade vi haft det, hade det blivit skötbord ovanför badkaret. men nu har jag kikat lite på ett skötbord på Ikea, som dock verkar slut i lager. men nåt litet smidigt, ev reseskötbord, som man lätt kan ställa undan blir det.

Nu har vi köpt dubbelsäng till oss, men innan var vi iväg och tittade på smarta sängskåp då vi planerade bebisverkstaden. Såna är smarta, tar lite plats, me kostar en hel del. En 140 säng skulle gå på runt 20.000 sek.

Less is more=)
  • mita78

vi bor i ett hus på 51 kvm, sängen kommer vi få ha nästan mitt på golvet på min sida sängen och skötbordsdelen tänkte vi lösa genom att bara ha skötbädden på tvättmaskinen då vi inte ens har plats för vägghängt skötbord.

• Shitzu
    haberg skrev 2009-03-10 12:14:58 följande:
    vi bor i en 2a på 54kvm och väntar andra barnet till sommaren. Vi gjorde barnrum av sovrummet och har bäddsoffa i vardagsrummet. Funkar kanon. Vi skippar skötbord och byter lite varstans, funkade bra förra ggn. I övrigt rensa, rensa, rensa och var- sak- har- sin- plats fungerar ju alltid. lyllo er som bor i trerumslägenheter !
    kul.. exakt så där kunde jag ha skrivit.. kul att det finns fler som har det samma som en själv =)
Svar på tråden Tipstråd för oss som bor trångt och har flera barn!