• Glimrande

Studera i Örebro...?

Jag funderar på att söka in till Örebro's universitet och undrar lite om hur staden är...? Har nämligen aldrig varit där men ska åka dit och kolla läget först hade jag tänkt . Men som sagt, undrar lite nu i förväg om det är en bra stad att bosätta sig i som student? Och hur är universitetet?

Någon som vet hur lång tid det tar att köra mellan Örebro och Stockholm?

• Svar på tråden Studera i Örebro...?
  • Glimrande

Ingen som bor i Örebro?? Haha, det verkar ju lockande nu ju

• mandelkatt

Jag har pluggat språk och IT där, helt ok. Trivdes bra, lätt att få studentboende, ganska låga hyror. Rätt fräscha, relativt nybyggda lokaler. Dock ligger campus lite utanför centrum men det går fort att cykla eller ta bussarna.

• Glimrande
    Svar på #2
    Det låter ju bra det . Toppen om hyrorna är låga ju!
  • Lusthan

Jag bor i Örebro och tycker att det är en fin stad och det finns en del att göra. Pluggar gör jag på Universitetet också och tycker att det är helt okej. Har hållit igång i snart 3,5 år och blir inte klar på cirka 2,5 år till skulle jag tro.

Det finns mängder av olika typer av boende och billigt vet jag att det är då sambons bror bor i några av de mer åtråvärda lägenheterna. Gratis på somrarna och el och bredband ingår i en hyra på strax under 3000 kr. Vilket inte är fy skam.

Handla billigt kan man göra också i närheten och så finns ju Marieberg (köpcentrum), gillar man att gå ut så finns det lite olika ställen att välja på beroende på vad man tycker om, dansa eller bara prata.

Sen finns ju bio, möjlighet att bowla och utföra en del andra sporter och nöjen utan några större svårigheter.

Jag har bott här i cirka 10 år snart och jag kan tänka mig att bosätta mig här på obestämd framtid. :) Nära både till Stockholm och Göteborg vilket heller inte är helt fel.

• mandelkatt

Ja det skadar inte Jag bodde i en egen mini-lägenhet, nåt på 2200 per månad och då är två månader hyresfria som jag minns det. www.obo.se
    Det var iofs inte nybyggt men allt fungerade jättebra, väldigt nära till universitetet.
    Jag tycker det är en mysig stad, många studenter. Ok avstånd och kommunikationer.

• Lusthan

Kommunikationerna är mycket bra faktiskt. I alla fall under vinterhalvåret, vår och höst. Sommaren går det inte lika ofta men då kan man ju ta cykeln. Även ifrån campus så är det ju nära om man tar cykeln in till stan. Fina cykelvägar och många mysiga ställen att fika på. :) Jag tycker om att fika och gillar att det finns så många olika ställen att välja på. Särskilt på sommaren när man kan sitta ute och mysa i solen.

Precis, det är ÖBO som har de billiga lägenheterna. De andra bolagen har jag nog ingen större koll på faktiskt. Tyvärr.

• Glimrande

Tack för era  svar! Örebro låter ju hur mysigt som helst:) Perfekt att det verkar vara rätt billigt där vilket är rätt bra om man är student;). Är så sugen på att besöka staden nu!:)

• Lusthan

Ta med dig nån och åk hit en sväng, passa på när vädret är lite roligare kanske och se vad som finns. Är det en vardag så passa på att gå in hos Örebrobostäder och fråga hur du ska gå tillväga om du ska söka lägenhet hos de också och se vad som finns. :)

Svar på tråden Studera i Örebro...?