• thezzan

    hur märker man??

    Hur märker man om barnet blir mobbat, o finns det nåt mn kan göra åt det när det precis har börjat???
    Jag vet av egen erfarenhet att ju längre man väntar desto svårar är det att få det att försvinna o reparera skadan som skett??
    Men hur gör man??

  • Svar på tråden hur märker man??
  • Schnooglewookiemush

    Prata med barnet, var uppmärksam på vad han/hon säger om skolan och vänner. Lägg märke till om barnet ändrar personlighet eller beteende, han/hon kanske blir mer instängd och tyst jämfört med innan.


  • Schnooglewookiemush

    Glömde att svara på din andra fråga.

    Som förälder tycker jag att man ska fråga sitt barn vem/vilka som är elaka, och sedan kontakta deras föräldrar och skolan. Det är bättre att man reagerar en gång för mycket, än en gång för lite.


  • SCSI

    Bekräfta, bekräfta, bekräfta! Gör allt du kan för att barnet ska känna att det duger som det är, att man inte behöver ändra på sig för att passa in i mallen! Jag var mobbad under hela skolgången, mer eller mindre intensivt. Visst blev det lite bättre när skolan tog tag i problemet, men sen släppte de ju frågan igen och allt gick tillbaks till som det var tidigare.

    Hade inte min mamma hela tiden funnits där, kommit med massor av konkreta exempel på hur bra jag var och på hur jag dög precis som jag var och försäkrade att även om det kändes lönlöst SKULLE jag hitta ett utrymme där jag både får vara mig själv och uppskattas för det en dag, så hade jag börjat tro på mobbarna som sa att det var fel på mig.

    Sen hade jag ju önskat att jag hittat ett sånt sammanhang tidigare än jag gjorde, men men...

Svar på tråden hur märker man??