• MammaNord

Är inimhushjälm, bra eller bara fjantigt?

Det här med inomhushjälm...är det någon som har erfarenhet av dom? Fungerar dom för sitt syfte? Finns det verkligen bara en modell på marknaden? Då tänker jag på det där skumgummibandet runt huvet med ett litet tunnt snöre under hakan...kanske skulle det kännas roligare att använda en om det var lite stil och cool design... Eller ska man bara låta ungarna ramla och lära sig den hårda vägen?

• Svar på tråden Är inimhushjälm, bra eller bara fjantigt?
  • Roger Kynard

Jag skulle aldrig sätta på min son en hjälm. Dels för att det är helt onödigt, fult och att han inte kommer lära sig att man ska vara rädd om huvudet. Tänk om ditt barn haft hjälm ett tag o lärt sig att huvudet behöver man inte vara rädd om, sen när du plötsligt tar av hjälmen lär han/hon slå sig dagligen.

Nej, usch och fy för inomhushjälmar. De som säljer dem spelar bara på föräldrars orolighet. Dagens föräldrar är så himla överbeskyddande och oroliga för sina barn att det finns en enorm marknad just för dem.

• Duckan74

Nej, det får under kategorin "töntigt" för min del. Användes inte hos oss.

• MammaNord

okej, intressant läsning...tack för svaren, ser framemot fler som skriver...ingen som har erfarenhet av dom?....

• Tutilure

Oerhört fjantigt!
    Skulle aldrig sätta på en sån på mina barn.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Issa79

Jag tycker det är så roligt att läsa om alla saker som tas fram för att överbeskydda våra barn. Kan inte låta bli att ställa mig frågan hur våra föräldrar o mor-o farföräldar etc lyckades med att få upp sina barn till vuxen ålder när allt är så farligt.

Inomhushjälm går nog för mig under kategorin som en av de fånigaste sakerna som finns på marknaden. Det känns som vi idag lär våra barn att vara rädda för det mesta när det de skulle behöva lära sig är att respektera olika situationer och hur man handskas med dem.

Visst ska barnen ha det bästa men definitionen på vad det är varierar kraftigt.

• 1979

Inomhushjälm har jag varken sett på andra eller haft på mina egna barn. Jag kan tänka mig att det kanske behövs för barn som är extremt tidiga med att gå och inte är så försiktiga.
    Jag tror dock att barnen lär sig bättre om man låter de ramla och slå sig lite. Låter ju helknäppt när jag skriver det så här, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Att ha hjälm gör ju att de inte känner smällarna lika bra och då blir de inte lika försiktiga med huvudet. När man så tar av hjälmen kanske de bara kör på i vanlig ordning med resultat att de gör illa huvudet ännu mer!

Jag tror att det är bättre att skydda på andra sätt, tex kuddar bakom när de ska lära sig sitta. Sedan är det föräldrarnas uppgift och ansvar att ha uppsikt över barnen så att inte onödiga olyckor händer!

Men det är vad jag tycker!

• Cavatine

Inomhushjälm?! Aldrig hört talas om! Låter lite.... konstigt. Och onödigt.

Är det en sån här? (googlade lite)
    babyhornan.jetshop.se/default.aspx

Det ser ju i så fall bekvämt ut, finns de i vuxenstorlek?

• Cavatine

Nähä, gick inte att direktlänka.

• Angel1978

superfjantigt. Skulle aldrig sätta på mitt barn en sån

Svar på tråden Är inimhushjälm, bra eller bara fjantigt?