• Annie82

Han svalde något!! *snabbt svar, tack*

Hej på er.

Jag har en son som stoppar precis allt i munnen. Idag lyckades han plocka in något, vet inte vad och sätter i halsen. När jag får tag i honom så får han knappt luft, jag skakar lite på honom ohc då börjar han hosta, klökas och kräks lite. Efter detta så sväljer han en massa gånger och sedan är allt över. Han är blev lite ledsen, antagligen för att jag var smått hysterisk, men nu är allt ok.
    Det jag funderar är över vad han satte i halsen. Min bästa gissning är en barkbit eller pappersbit, han stod ijämte vedkorgen då det skedde.

Hur gör jag nu för han svalde antagligen vad det än var han satte i halsen för jag hittar inget som kommit upp. Kommer det ut av sig själv eller kan det skada magen.

/Annie

• Svar på tråden Han svalde något!! *snabbt svar, tack*
  • Joona

Ring sjukvårdsrådgivningen!

• Bei Bei

Ring sjukvårdsupplysningen.
    Om det han svalde var lite vasst kan det riva hål i magsäcken eller tarmarna...
    Jag hade nog ringt vårdcentralen eller sjukvårdsupplysningen och hört med dem.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • MARYLIN76

alltså ärligt talat!! varför sätter du dej framför datorn å frågar?? ring sjukvårdsupplysningen för gudskull!!

• Annie82
    MARYLIN76 skrev 2009-03-09 09:43:08 följande:
    alltså ärligt talat!! varför sätter du dej framför datorn å frågar?? ring sjukvårdsupplysningen för gudskull!!
    Det är inte farligt att vara trevlig, bara så du vet!!
  • Bei Bei
    MARYLIN76 skrev 2009-03-09 09:43:08 följande:
    Jamen om sonen svalt det så är det knappast urakut. Han håller ju inte på att kvävas.
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • mandelblomma

kroppen är duktig på att ta hand om saker man sväljer, det liksom lindas in och passerar bara.
    Har han inte svårt att andas eller hostar mycket så är det ingen fara nu.

• Prinsus

Om du menar allvar med att han knappt fick luft så ringer du ambulans nu! Om du tar bilen till akuten själv så kan ett gupp orsaka att grejen fastnar på fel ställe igen och du kanske inte klarar att få fria luftvägar igen på honom.

Prinsus - har jobbat på sjukvårdsupplysningen och har även kompis vars barn råkade ut för detta och som tur var åkte ambulans in.

• Annie82

Har pratat med sjukvårdsrådgivningen och de ansåg inte att det var akut, då han inte har några som helst besvär nu.
    Vi ska dock kolla med vårdcentralen i och med att jag inte riktigt vet vad det är han svalt, så det inte är något vasst. Hon trodde dock att de skulle avvakta och att vi ska vara observanta på vidar ebesvär, men vi får se vad de säger när de ringer.

Tack alla er som svarat!

• thisismylife0

Nåt som är bra att ha hemma alltid är sparris. Även apelsiner eller andra "trådiga" frutker. När barnet äter detta lindas föremålet som svalts in och bäddas in i trådarna från grönsaken/frukten och ger mindre risk att riva hål på nånting. Min dotter bet i en grej när hon var liten och fick massa krossat glas i munnen. Detta var rådet jag fick. Inget annat gjordes.
    När vi ändå pratar olämpliga saker att svälja så är det väldigt bra att ha medicinsk kol hemma. Sväljer barnet nåt giftigt gör kolet att det inte tas upp i mage och tarm utan passerar genom systemet "sammanbundet".

• Prinsus
    Svar på #10
    Om barnet sväljer något giftigt så ska man kontakta giftinformationscentralen (kopplas via 112) för det är lite olika förfarande beroende på vad det är barnet har svalt. Men vassa grejer är ju bra med sparris, apelsin, rabarber eller vetebulle för att bädda in.

Skönt att grejen verkat hamna i magen och inte i luftvägarna, var observant under dagen bara på om han harklar sig mycket eller har andra konstigheter för sig.

Min son har börjat med en äcklig vana - han trycker in det han ska äta (nudlar eller banan brukar vara värst) i såna mängder att munnen blir helt full och han börjar hulka sig så man får gräva ut maten.
  • Annie82
    Prinsus skrev 2009-03-09 10:18:33 följande:
    Om barnet sväljer något giftigt så ska man kontakta giftinformationscentralen (kopplas via 112) för det är lite olika förfarande beroende på vad det är barnet har svalt. Men vassa grejer är ju bra med sparris, apelsin, rabarber eller vetebulle för att bädda in. Skönt att grejen verkat hamna i magen och inte i luftvägarna, var observant under dagen bara på om han harklar sig mycket eller har andra konstigheter för sig.Min son har börjat med en äcklig vana - han trycker in det han ska äta (nudlar eller banan brukar vara värst) i såna mängder att munnen blir helt full och han börjar hulka sig så man får gräva ut maten.
    Nä, vi tror att det kommit tillmagen,men hon sa också att jag skullevara observant på hosta, harklingar och framförallt tung andning plus såklart hur bajset ser ut så det inte kommer blod.
    Känner igen det du skriver om att trycka in alldeles för mycket mat. Min son gör precis samma sak med tunnbröd eller taccobröd. Man undrar ibland hur allt det man gräver ut ens kunde få plats där inne.
  • thisismylife0

Självklart ska man ringa giftinformationen. Men OM de ger rådet att ge medicinskt kol är det ju bra att redan ha hemma..:D....

Svar på tråden Han svalde något!! *snabbt svar, tack*