• Stargazer

Ni som jobbar på Ica Maxi!

Har jobb i kassan på en Ica Maxi-butik och har väl en del åsikter om "personalvården" där.Häromdagen pratade jag med en annan tjej som jobbar på en annan Maxi-butik och tappade hakan!!Där hade dom tillgång till massör och en egen lunckock som lagade mat mellan 10-14 varje dag,som man betalade 30kr för!På butiken jag jobbar sitter vi i kassan 8-9 timmar om dagen,med följd att väldigt många får ont i rygg o axlar.Men vi får ingen massage o knappt nå´t friskvårdsbidrag!Vi får frukost på morgonen,men den består av gårdagens bröd som vi inte kan sälja,gammal ost o gammal skinka,som i värsta fall kan ha gått en vecka förbi bäst-före.Ost går kanske bra,men skinka!Och hur som helst är det ju inte fräscht!Bara undrar lite hur det är på andra butiker,sitter ni många timmar i kassan?Har ni enbart kassapersonal eller sitter övrig personal också i kassa?Hur långa pass har ni?Hos oss finns det pass såsom 11-22:20 och 9-20.Tycker det är gräsligt långa pass!Berätta!!!

• Svar på tråden Ni som jobbar på Ica Maxi!
  • Mynta

Jag jobbar inte på ICA Maxi, utan på Supermarket, tar mig friheten att svara ändå.

Den personalvård som jobbet bjuder på är halva priset när man tecknar årskort på ett av stans gym, helt okej tycker jag. Men egen massör skulle ju inte skada.

Fika får vi gratis, det består precis som erat av gårdagens bröd och i regel utgånget pålägg. Alternativt pålägg vars förpackning gått sönder. Någon annan form av mat bjuds det inte på.

Vi har personal som är anställda enbart för kassatjänst, i regel är passen inte så långa (8-16, 10-16, 16-20, 16-22.20) men ibland dyker det upp något 10-20 pass eller så. Och ja, visst blir man trött och sliten av att sitta i kassan så länge i sträck. Kan ju knappast vara nyttigt för axlar och rygg heller. Jag har för mig, men vet inte säkert, att det inte får vara så. Jag tror att det finns en lag som säger att man inte får sitta mer än ett visst antal timmar/dag i kassan, om det kan vara fyra timmar eller så? Kolla det med Handels!

• mollo

jag jobbar i en ica maxi butik.
    vi sitter med i kassan hela tiden. 8-9 timmar per dag. det är inte ok!
    vi har börjat jobba upp ett friskvårdsbidrag och har en massör som kommer till oss. då vi får boka tid och betala 100 kr för 30 minuter.

Det finns många fel och brister i vår butik men vi har börjat jobba upp dom. fackligt.
    ett tips är att gå med i facket och gå olika kurser där man får lära sig rätt och fel. sen är det bara att kämpa för sina rättigheter. det är svårt och tar lång tid. men det känns bra när man får igenom något man kämpat för...

• Stargazer

Ahaa...Det verkar som att den butiken jag hörde om är rätt ovanlig då!Jag har också för mig att det är max 3 eller 4 timmars kassaarbete som är lagligt,men är inte helt säker.Ska ta reda på mer via facket.

• funfactory

Alla butiker är ju olika eftersom det är olika butikschefer som bestämmer vad de vill erbjuda sin personal eller inte.. Eller? Kan det inte vara så?

Sen kanske det är skillnad på hur stor butiken är också.

Får man fråga hur ni fick jobb på ICA? Hur gick ni till väga?

• Blogg

Vill också gärna veta hur ni fick jobb där?

funfactory skrev 2009-03-09 12:23:24 följande:
    Alla butiker är ju olika eftersom det är olika butikschefer som bestämmer vad de vill erbjuda sin personal eller inte.. Eller? Kan det inte vara så? Sen kanske det är skillnad på hur stor butiken är också.Får man fråga hur ni fick jobb på ICA? Hur gick ni till väga?
  • Stargazer

Jo,så är det ju att butikschefen bestämmer hur det ska vara,men samtidigt måste man ju följa dom fackliga reglerna!
    Det va inte så svårt att få jobb!Jag skrev en ansökan och gick in och lämnade den personligen istället för att skicka och bli en i mängden!Jag fick jobb direkt!Började med sommarjobb o nu har jag vart där i 3 år.Om inte annat så behövs det ju alltid extrapersonal,om man inte har behov av att få en fast tjänst.

• funfactory

Stargazer.

Jag har skickat brev till 5 butiker här i Göteborg. Jag ska vänta två veckor sen har jag tänkt att ringa dem. Eftersom jag jobbat som butiksdemonstratör i deras butiker lite då och då ska jag även se till att få kontakt med butikschefen nästa gång jag jobbar så jag kan presentera mig plus att han kan se hur jag jobbar där.

Vi får se om det går. Om jag får något jobb. Fast annars väntar jag fortfarande svar från Liseberg..

• sakoline

Man får inte sitta i kassan hela tiden. Rast ska du ha. Tror det är max 4-5h/dag enformigt arbete. Föreslå att ni byter av med självscanningen om ni har, eller kundtjänst, eller är ute på golvet ibland. Det står faktiskt i Handels avtal hur mycket man får sitta.

Svar på tråden Ni som jobbar på Ica Maxi!