• Hanniz84

Vad tror ni om det här.. halt hund.

Igår började min 8mån tik att halta...
    hade varit ute på för lång promenad... (tiden rann iväg o tänkte mej inte riktigt för)
    Åkte m min äldsta på kurs vid 13 tiden.. när jag sen kom hem o skulle åka iväg m den lilla ca 15.30 såg jag att hon haltade när vi skulle gå..

Åkte iväg ändå mest för att min tränare skulle få se på henne.. när vi kom dit va det nästan inget alls kvar av haltandet o vi bedömde att hon kunde vara med på det vi gjorde.. (va mest lite lättare sök o så, inget ansträngade för kroppen :)

När vi kom hem va hon trött o gick o la sej o sov i soffan, när vi skulle ut på sista promenaden ville hon nästan inte följa med (vilket inte e ovanligt,. hon gillar att sova på morgon o kväll) , o haltade även lite då..

Imorse va hon varken bättre lr sämre, men MKT piggare, o ville helst fara runt som en toka.. men jag hade henne o koppel så hon skulle ta det lite lugnt...
    tycker inte att hon haltar i varje steg heller..
    hon hoppar utan problem upp o ner i soffan + våran säng o verkar må som vanligt, just bara det att hon nickar när hon går...

Tror ni att det kan vara ngn form av träningsvärk lr liknande?
    lr kanske ngt allvarligare?

är väl bara att avvakta nån vecka o se, o sen ringa vet om det håller i sej... men hör gärna era erfarenheter..

*Vill INTE få höra vilken dålig matte jag är som gick för långt med min valp, jag gjorde ett misstag som inte hänt innan o inte kommer hända igen*

• Svar på tråden Vad tror ni om det här.. halt hund.
  • Drakfisk

Det är knappast något värre fel på tassen, låt henne vila (dvs. inte några längre promenader nu) ett par dagar nu så ska du se att det blir bättre.

En hund på 8 månader KAN följa med på längre promenader, speciellt om man ser efter så att den inte "tvingas" gå längre än den själv orkar. Så länge hunden är pigg och glad är det inga problem med att ta ut den på promenad.

Det som är jätteviktigt för alla unghundar är faktiskt att de får röra på sig tillräckligt så att musklerna byggs upp. Risken för ledskador är större om hunden har outvecklade muskler. Motion i skogsmark är jättebra för hundar, mjukt underlag men ändå backar osv som tvingar musklerna att jobba lite extra.

• Hanniz84

har ju varit ute länge med henne innan... då hon har sprungit lös mesta delen av tiden... o jag har även varit stilla i skogen så hon har kunnat pusta ut lr va man ska säga.. hon följer alltid med på det jag o min stora hund gör (om det inte handlar om 3timmars promenader ;) )

nu gick vi lite dumt till o det blev mkt "promenad" i koppel o sen gick vi hela tiden.. så det kanske va det som blev för mkt, att det blev intensivt?...
    fast jag tyckte att hon såg så himla pigg o glad ut hela tiden.. fast hon kanske inte kände av det trötta fören vi kom hem...

usch, man blir så nojjig....

• Drakfisk
    Svar på #2
    Jag vet, det är så lätt att man jagar upp sig och tror att hunden fått nån otroligt stor skada när det kanske bara handlar om en överansträngd muskel eller lite träningsverk.

Du skulle garanterat ha märkt om din hund inte skulle ha orkat gå längre, om hon var pigg och glad var det nog ingen fara. Hon är ju ändå åtta månader, ingen nyföding precis

Hon kommer nog att bli bra, oroa dig inte. Ta det lite lugnare de närmaste dagarna så blir nog tassen bra.

Hur ser hennes föräldrars höfter ut, om föräldrarna har A-höfter är risken för att valpen ska få HD ganska liten, då krävs det väldigt mycket felaktig belastning i ung ålder. Inget man får av en överlång promenad, precis.

Tyvärr är det många som är lite väl "hönsiga" med sina valpar och knappt vågar motionera dem alls, men sålänge valpen/unghunden är pigg och orkar är det ingen fara. Det är, som jag redan sagt, väldigt viktigt att bygga upp musklerna, och det kan inte göras om man bär valpen överallt och är livrädd för höftfel. Uppfödare kan oftast ge goda råd om hur mycket man kan motionera en viss ras. Tunga raser med större höftproblem ska man förstås vara försiktigare med än lätta raser där A eller på sin höjd B-höfter är vanligast som "tål" lite mer.
  • Hanniz84

jag vet tyvärr ingenting om hennes föräldrar... har inte ens sett dom..
    hon är en "blocket hund" .... så jag kan inte säga om dom va bra lr inte...

• Hanniz84

hon är ju rätt tung
    blandning amstaff/rottis... väger idag 29kg o är jäkligt bitig....

jag bor ju så vi har många trappor att gå i... bar henne tills hon vägde 13kg sen orkade jag inte längre...

vet inte om det kan ha ngn betydelse?

Svar på tråden Vad tror ni om det här.. halt hund.