• Anonym (?)

Sälja bostad och csn

Vi ska sälja vår bostadsrätt och köpa hus.
    Jag har csnbidrag och undrar hur det påverkar mitt fribelopp?
    Lägenheten står på mig, men kan pengarna som köpet resultera i ställas ut på min man?

• Svar på tråden Sälja bostad och csn
  • Anonym

Nej, det påverkas inte så vitt jag vet. Det är bara inkomst av tjänst som påverkar CSN, som jag inte minns fel. Du får ju exempelvis ha pengar på banken och ändå få studielån, men du får inte jobba för mycket.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2009-03-09 15:01:25 följande:
    Nej, det påverkas inte så vitt jag vet. Det är bara inkomst av tjänst som påverkar CSN, som jag inte minns fel. Du får ju exempelvis ha pengar på banken och ändå få studielån, men du får inte jobba för mycket.
    Det låter ju väldigt bra. Vore ju väldigt surt om vår chans till handpenning åts upp av csn.
  • Anonym (fakta)

csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp

Vad räknas som inkomst?

* Inkomst av tjänst, exempelvis lön, föräldrapenning, sjukpenning och den skattepliktiga delen av vårdbidraget.
    * Inkomst av näringsverksamhet, alltså pengar du tjänar i ditt företag.
    * Inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning.

• Perry the Platypus
    Anonym skrev 2009-03-09 15:01:25 följande:
    Du minns fel. Även kapitalintäkter påverkar fribeloppet.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Bless my arse. ♥ღ¸.?°¯)
  • Zorro1982

Precis som flera skriver är ovan så kommer en ev. kapitalvinst påverka ditt fribelopp. Och då du står som äger på lägenheten så kan vinsten inte "flyttas över" till din man.
    Dock så är det så att om du skjuter på vinstbeskattningen (får uppskov från Skatteverket) för att köpa en ny bostad så påverkar inte vinsten CSN nu utan först när den tas upp till beskattning.

• sakoline

Ja, kapitalvinst är också inkomst, men tänk positivt - du har ju pengar och spar in på antal terminer med studiemedel.

• Anonym (?)
    sakoline skrev 2009-03-09 17:37:03 följande:
    Ja, kapitalvinst är också inkomst, men tänk positivt - du har ju pengar och spar in på antal terminer med studiemedel.
    Knappast, eftersom jag bara har bidrag så är det en ren förlust.
  • Anonym (?)
    Zorro1982 skrev 2009-03-09 16:24:37 följande:
    Precis som flera skriver är ovan så kommer en ev. kapitalvinst påverka ditt fribelopp. Och då du står som äger på lägenheten så kan vinsten inte "flyttas över" till din man.Dock så är det så att om du skjuter på vinstbeskattningen (får uppskov från Skatteverket) för att köpa en ny bostad så påverkar inte vinsten CSN nu utan först när den tas upp till beskattning.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Räknas hela beloppet som mitt, eller delas det på min & maken? Det är ju trots allt vår lägenhet.
  • Zorro1982

Men skrev du inte att lägenheten stod på dig? Då är det din lägenhet ur skattesynpunkt och det är detta som CSN går på. När lägenheten säljs så är det ju du som beskattas för vinsten.

• Anonym (?)
    Zorro1982 skrev 2009-03-10 14:15:35 följande:
    Men skrev du inte att lägenheten stod på dig? Då är det din lägenhet ur skattesynpunkt och det är detta som CSN går på. När lägenheten säljs så är det ju du som beskattas för vinsten.
    Jo, lägenheten står på mig men den är ju inköpt för vårt gemensamma bruk, och för gemensamma pengar. Jag tänkte att det kanske spelar roll eftersom vi är gifta. Skulle vi skiljas skulle ju hälften tilldelas honom, så jag undrar om så är fallet nu också?

Jag antar att jag helt enkelt får överlåta lägenheten till mannen innan vi säljer den, så är problemet ur världen. Hoppas jag.
Svar på tråden Sälja bostad och csn