Sälja bostad och csn
Vi ska sälja vår bostadsrätt och köpa hus.
Jag har csnbidrag och undrar hur det påverkar mitt fribelopp?
Lägenheten står på mig, men kan pengarna som köpet resultera i ställas ut på min man?
Vi ska sälja vår bostadsrätt och köpa hus.
Jag har csnbidrag och undrar hur det påverkar mitt fribelopp?
Lägenheten står på mig, men kan pengarna som köpet resultera i ställas ut på min man?
Nej, det påverkas inte så vitt jag vet. Det är bara inkomst av tjänst som påverkar CSN, som jag inte minns fel. Du får ju exempelvis ha pengar på banken och ändå få studielån, men du får inte jobba för mycket.
csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp
Vad räknas som inkomst?
* Inkomst av tjänst, exempelvis lön, föräldrapenning, sjukpenning och den skattepliktiga delen av vårdbidraget.
* Inkomst av näringsverksamhet, alltså pengar du tjänar i ditt företag.
* Inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning.
Precis som flera skriver är ovan så kommer en ev. kapitalvinst påverka ditt fribelopp. Och då du står som äger på lägenheten så kan vinsten inte "flyttas över" till din man.
Dock så är det så att om du skjuter på vinstbeskattningen (får uppskov från Skatteverket) för att köpa en ny bostad så påverkar inte vinsten CSN nu utan först när den tas upp till beskattning.
Ja, kapitalvinst är också inkomst, men tänk positivt - du har ju pengar och spar in på antal terminer med studiemedel.
Men skrev du inte att lägenheten stod på dig? Då är det din lägenhet ur skattesynpunkt och det är detta som CSN går på. När lägenheten säljs så är det ju du som beskattas för vinsten.