• Anonym (Orolig)

Graviditetssymtom vid MA?

Det är så många av er som varit på MVC och fått information om att fostret varit dött i flera veckor. Varje sådan berättelse gör så ont i min själ och jag tänker verkligen på er som har behövt gå igenom MF eller mA!! Det gör mig otroligt orolig och min fråga till er som varit med om detta:
    Hade ni graviditetssymtom hela tiden eller fick ni någon vink från kroppen om att fostret slutat utveckla sig?

Ber om ursäkt om ni upplever min undran som lite fräck när ni gått igenom detta och jag sitter här i 12:e veckan, men min oro är så stark så jag skulle verkligen uppskatta svar.

• Svar på tråden Graviditetssymtom vid MA?
  • Nelia

Jag har gått igenom ett MA som upptäcktes i v 12 och fostret hade gått under i v6 ungefär. Nu kan jag säga att graviditeten efter fick mig att inse att jag inte hade känt mig gravid under första graviditeten. Det är individuellt hur man upplever en graviditet och varje graviditet är också unik i sig, men är du för orolig kan du alltid be om en remiss av din BM för ett vul eller boka tid hos en privat gynekolog för ett vul.

• hobnob

Har själv varit med om två MA.
    Det första upptäcktes när jag skulle varit i v 12. Graviditeten hade avbrutits i v 7 (el 8)och fostret hade tillbakabildats. Den gången försvann mina graviditetssymtom runt v 8-9.
    Andra gången jag fick MA, nu i juli, så skulle jag varit i v 10. Hjärtat hade slutat slå i v 7 (ca 3 dagar efter vi sett det picka på VUL).
    Den gången hade jag kvar alla symtom. Jag mådde illa och brösten var svullna.

Din undrar är inte alls fräck, men jag vill inte på något sätt bidra till din oro. Jag vill bara svara så ärligt som möjligt.
    Om du är väldigt orolig tycker jag du ska be att få ett VUL, så att du kan slappna av sen.

• cameron

Hade kvar alla gravsymptom i v 11 när jag gjorde min skrapning trots att graviditeten avstannat i v 7... Fick inga egentliga signaler om att något skulle vara fel förutom några droppar brunt blod. Önskar att kroppen hade signalerat på ett bättre sätt, kommer ju att vara jättenojig under kommande graviditet. Mitt tips är att du bokar tid för vul om du är orolig, det är enda säkra sättet att få veta om allt står rätt till. Lycka till!

• gonkis

Hej.
    Jag hade ett MA nu för ca två veckor sedan och jag var då i vecka 14+2, men fostret hade tillbakabildats och det fanns inte mer, utan bara hinnsäck, och moderkaka, men mina gravsymptom har varit endast ömma bröst och lite illamående precis ibörjan av graviditeten, i slutet kännde jag mig inte speciellt gravid, men bara för att man mår bra så behöver det ju faktiskt inte vara fel, allt är säkert ok med dig och bebben, Jag hoppas det iallafall åk upp och kolla ifall du är orolig så kan du ju slappna av sen önskar dig lycka till Kram gonkis.

• Teskedsmamman

Första gången var jag totalt oförberedd!!! Jag visste inte ens att det kunde hända så det kom som en stor chock!!! Men idag kan jag säga att jag hade knappt några gravkänningar alls.... De fanns där men så svaga jämfört med en riktig graviditet...

Andra gången så fick jag det efter att jag väntat min son och då hade jag inga som helst gravsymtom, så jag sa hela tiden att det inte gått bra, tror jag mådde liite illa i 2 dagar (mot 4-5 mån under en riktig grav) alla sa till mig att två graviditeter är inte lika men jag visste ändå hela tiden att något var fel så jag blev inte alls förvånad när det var som jag sa...

• Anonym

jag hade MA i v.12, och hade symptom tills läkaren konstaterade att det inte var en normal graviditet..jag blev helt hysterisk, det kom så otroligt oväntat! Men man måste ju gå vidare fast det känns hopplöst...

• Anonym (Orolig)

Tänk, innan jag började läsa på Familjeliv så visste jag inte ens att MA fanns. Och nu är det min stora, stora skräck. Jag har inte heller varit gravid förut vilket gör att jag inte har någonting att jämföra med. Jag har alltid haft en känslig mage så att jag går omkring och mår illa halva dagarna är inget nytt men nu finns oron istället att jag kanske mår för bra för att allt ska stå rätt till.

Det gör mig så ont att höra om era MA och det måste ha varit så svårt för er att arbeta er igenom beskeded om MA. Speciellt ni som kommit upp i vecka 12-14 när man verkligen börjar lugna ned sig och tro att allt är okej.

Nu är jag i vecka 13 och min mage har helt plötsligt börjat växa ganska rejält. Så jag försöker säga till mig själv att magen borde i allafall inte fortsätta växa om man har haft MA. Men som sagt, vad vet jag...därav denna tråden :D

• Espera

Jag var orolig för ma redan från början, för jag kände inte igen mig från min första graviditet. I den mådde jag iof inte illa, men KÄNDE så mycket mer. Alla sa att "alla grav är olika". Men fostret hade dött redan i v 6, kroppen stötte ut det i v8. Vet inte hur jag ska bete mig vid nästa grav, om jag ska vara cool eller gå och kolla hela tiden...

• hobnob

TS: Om din mage börjat växa rejält så tror jag du kan släppa din oro! Men om du tycker att oron är jobbig så ska du höra efter om du inte kan få göra ett UL el VUL.

Precis som du så hade jag aldrig hört talas om MA innan jag hamnade här på FL, och jag har ändå varit gravid förr och har en dotter (9 år).
    Oftast är FL underbart, men ibland är det än källa till (onödig) oro.

Hoppas du kan sluta oroa dig och lycka till med bebismagen!

Kram!

• Prinsessan Zelda

När jag var i vecka 11 sa en läkare till mig att jag troligen hade fått MA. Jag blev jätteledsen så klart, åkte direkt till akutgyn och de konstaterade (med UL) att allt var helt ok, fostret levde och mådde bra. Jag blev naturligtvis jätteglad men att man som läkare kan säga så. Hon sa (efter en gynundersökning) att livmodern var normalstor och att det troligen var MA, det kunde vara så att jag låg mycket längre efter än jag trodde, men troligtvis inte. Jag ringde till min BM på MVC och klagade på läkaren.

Nu har jag i allafall en liten Adam på 4½ månad

• hobnob

Prinsessan Zelda: Usch vilken klantig läkare. Hur kan man missbedöma så mycket? Eller var du inte i v 11? Förstår att det kändes jobbigt, men oj vad skönt för dig när du fick reda på att allt stod rätt till!
    Grattis till lilla Adam!

• Prinsessan Zelda

jag var i rätt vecka. hon var bara klantig

Svar på tråden Graviditetssymtom vid MA?