• Mama Africa

Förslag på "belöningar" till barnen???

Jag tänkte försöka mig på uppmuntrings- och belöningsmetoden för mina barn. De är 4 och 6 år.

Tänkte mig att de ska få sätta ett litet klistermärke i ett album varje gång de klarar av att borsta tänder och tvätta sig utan att bråka och kivas. När sidan blir fylld ska de få ta ett "stjärnkort". På stjärnkortet ska det stå någon form av belöning. Några idéer jag här är t ex:

- Välja middag en kväll
    - Spela spel med mamma
    - Välja efterrätt till helgen
    - En tur till lekparken

Men jag behöver fler tips? Vill ju ha många kort, så ska de få dra ett.

Tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 21:50
    OBS! Med denna tråd vill jag INTE diskutera för eller emot denna metod. Jag tror på den, den funkar för mig och min familj. Punkt. Det jag vill ha är råd och tips om lämpliga vardagsbelöningar...!

• Svar på tråden Förslag på "belöningar" till barnen???
  • Cat71

Bra idé.
    Här är några fler förslag:

- Välja en godnattsaga varje kväll en hel vecka.

- En tur till simhallen.

- Spela bowling (mina barn älskar det).

- Baka en sockerkaka tillsammans.

- Veckopeng.

- Bull- och saftkalas med några kompisar.

- Gå på bio.

• Mama Africa

Toppen! Många bra förslag.

Fler förslag?

• örtagård

Om jag skulle satsa på belöningar skulle jag satsa på sådant som man inte gör till vardags eller vill göra ändå med sitt barn då och då.

Jag tänker på att vi läser för våra barn oavsett varje kväll och tycker det är viktigt att få göra för fantasiutveckling, språktveckling, lästräning, lära sig lyssna, varva ner och utöka begreppsvärlden mm. så det måste göras varje kväll. Ute på lekplatsen är vi varje dag efter dagis 1- 1,5 timmar om de inte uttryckligen vill vara inne så det tummar vi inte på för utevistelse och rörelse tycker vi är så viktigt. Baka någon gång och göra utflykter osv vill vi ju också göra utan att vara bundan av någon prestation från deras sida. Jag skulle satsat på något som veckopeng i sådant fall. Något alldelse extra så man inte låser upp sig och kanske frångår det man bestämt!

Vi kör dock inte själva med belöningar.

Något som jag tycker funkar väldigt bra är att jag ärligt talar om att jag tycker det är tråkigt när min fyraåring bråkar med sin lillebror eller trilskas i olika rutinsituationer och när hon då nästa gång inte trilskas eller bråkar, talar jag om hur glad jag blir och vi talar om hur skönt och trevligt det är när man inte bråkar eller hur skönt det är när man klätt på sig fort så man hinner med att vara ute lite längre än förra gångern när det bråkades så mycket! Hon har flera gånger spontan reflekterat över sitt beteende och t.ex. sagt att jag bråkade ju inte idag eller idag skrek jag inte osv!

Om vi varit arga på varandra återknyter vi till det vid nattningen och pratar om hur det kändes och varför det blev så och vad vi ska försöka tänka på nästa gång.

Det funkar faktiskt väldigt bra för oss. (sen blir jag ju arg och ryter ibland och ibland får ju jag be om ursäkt )!

Jag hoppas du inte tar illa upp att få ett helt annat tips än det du bad om ! Men jag tänkte det kunde vara av nytta ändå!

• Mama Africa

Det var ju som du själv säger, inte själva metoden jag ville ha tips om. Belöningssystemet funkar för mig och mina barn.

• örtagård

Då är som sagt mitt tips som just pengar eller lite utflykter som inte hör till vardagen eller någon present.

Vi har använt oss lite av belöningar när vi försökte får dottern att sitta på pottan och då var det just en större present och när hon haft svårt och varit rädd för att bajsa har vi låtit henne titta extra på film eller fått en bit choklad. Hon hade rätt stora problem och det var just sådana saker som hon inte skulle fått annars. Godis skulle jag dock inte tipsa om när det handlar om självklara saker som att inte bråka !

Jag hoppas du inte uppfattade mitt inlägg som någon kritik mot din metod utan jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter som vi haft framgång med samtidigt som jag ville tipsa om belöningar som inte ingår i vardagsrutiner så man som sagt inte hamnar i en fälla! Vi var med om just det när det gällde den där cykeln vi lovat henne - det blev en jättelång väntan för henne och hon var egentligen jätteduktig och det ledde till att vi fick modifiera "prestationskraven" för att få den där sparkcykeln...Vi hade ju tänkt ge henne den ändå så det blev lite tokigt.

Hoppas du också får framgång!

• örtagård

Jag har förresten ett ex på hur just presenter funkade i en extrem situation för en bekant vars dotter var väldigt svår lagd. Hon började somna själv kl 20 mot löfte om att tomten skulle komma och titta på att hon sov och då lämna en present till nästa dag. Det var småsaker som pennor och suddigummin.

Det var verligen menat att ge tips om belöningar med mitt inlägg !

• nynne76

Efter tio klistermärken har barnen förtjänt att mamma är snäll???

• Mama Africa
    nynne76 skrev 2009-03-23 23:56:40 följande:
    Efter tio klistermärken har barnen förtjänt att mamma är snäll???
    förstår inte ditt inlägg, utveckla GÄRNA...
  • ludenben

klistermärken har vi haft... efter ett visst antal blir en belöning i form av en upplevelse eller dra något från belöningspåsen (påse med lite mindre billiga leksaker tex bilar, penna, block och dyl)

Nu har våran Elias kommit 24/2-09
Svar på tråden Förslag på "belöningar" till barnen???