Om jag skulle satsa på belöningar skulle jag satsa på sådant som man inte gör till vardags eller vill göra ändå med sitt barn då och då.
Jag tänker på att vi läser för våra barn oavsett varje kväll och tycker det är viktigt att få göra för fantasiutveckling, språktveckling, lästräning, lära sig lyssna, varva ner och utöka begreppsvärlden mm. så det måste göras varje kväll. Ute på lekplatsen är vi varje dag efter dagis 1- 1,5 timmar om de inte uttryckligen vill vara inne så det tummar vi inte på för utevistelse och rörelse tycker vi är så viktigt. Baka någon gång och göra utflykter osv vill vi ju också göra utan att vara bundan av någon prestation från deras sida. Jag skulle satsat på något som veckopeng i sådant fall. Något alldelse extra så man inte låser upp sig och kanske frångår det man bestämt!
Vi kör dock inte själva med belöningar.
Något som jag tycker funkar väldigt bra är att jag ärligt talar om att jag tycker det är tråkigt när min fyraåring bråkar med sin lillebror eller trilskas i olika rutinsituationer och när hon då nästa gång inte trilskas eller bråkar, talar jag om hur glad jag blir och vi talar om hur skönt och trevligt det är när man inte bråkar eller hur skönt det är när man klätt på sig fort så man hinner med att vara ute lite längre än förra gångern när det bråkades så mycket! Hon har flera gånger spontan reflekterat över sitt beteende och t.ex. sagt att jag bråkade ju inte idag eller idag skrek jag inte osv!
Om vi varit arga på varandra återknyter vi till det vid nattningen och pratar om hur det kändes och varför det blev så och vad vi ska försöka tänka på nästa gång.
Det funkar faktiskt väldigt bra för oss. (sen blir jag ju arg och ryter ibland och ibland får ju jag be om ursäkt
)!
Jag hoppas du inte tar illa upp att få ett helt annat tips än det du bad om
! Men jag tänkte det kunde vara av nytta ändå!