• Razzla
    Äldre 9 Mar 16:46
    15188 visningar
    9 svar
    9
    15188

    Torsk - Hur mycket bikarbonat?

    Min lillskrutta har torsk och har nu haft det i rätt många veckor, dock lindrigt och inget som bvc menar att vi bevhör behandla mer än med vichyvatten.

    Nu har vi gjort det en längre tid men det enda som verkar hända är att det inte blir värre, försvinner gör det inte i alla fall..

    Jag tänkte nu istället prova att blanda bikarbonat och vatten och se om de kan få bort det helt. Hittar bara inte någonstans hur mycket man ska ha av varje och om hur man sen hanterar det, blandar man på morgonen och kan sen använda det under dagen eller blandar man nytt varje gång?

    Kokar alla nappar och hon har dom max en hel dag.


    Anton 19 Dec 2003 och Klara 9 Jan 2009
  • Svar på tråden Torsk - Hur mycket bikarbonat?
  • Howdah­kan
    Äldre 9 Mar 16:49
    #1

    Har inte hört att man kunde använda bikarbonat men däremot lingonsylt.
    Har oxå för mig att man kan få medicin från apoteket om det inte ger med sig?

  • Razzla
    Äldre 9 Mar 17:10
    #2

    Lingonsylt har jag aldrig hör nått om,.. känns inte som nått jag vill peta i henne..

    Ingen annan som vet?


    Anton 19 Dec 2003 och Klara 9 Jan 2009
  • Howdah­kan
    Äldre 9 Mar 19:22
    #3

    Räcker att du "penslar" munnen med ett tops som du doppat i lingonsylt.
    Bäst är ju hemgjord utan konserveringsmedel och sånt.

    Hjälpte genast då vår dotter hade torsk.

  • Majsan­71
    Äldre 9 Mar 19:26
    #4

    Har använt det med gott resultat. Jag blandade 1 dl kokt vatten med 1 kryddmått bikarbonat, lät det svalna och penslade med hjälp av en tops i hans mun och på mina bröst.

    Sonen tyckte det smakade gott så han gapade villigt


    *~* Jag längar efter våren *~*
  • Majsan­71
    Äldre 9 Mar 19:28
    #5

    Glömde, jag kokade nytt en gång om dagen och förvarade det i kylskåpet.


    *~* Jag längar efter våren *~*
  • Razzla
    Äldre 9 Mar 22:31
    #6
    Svar på #5
    Ok tack så mycket.. då kör jag med det receptet.. =)
    Anton 19 Dec 2003 och Klara 9 Jan 2009
  • Bligli­n
    Äldre 10 Mar 09:54
    #7

    Tja, jag blandade 1 dl vatten med en-två tesked bikarbonat, okokat och det funkade. Men absolut bäst tycker jag att det funkade med Samarin (som ju också innehåller bikarbonat).

    Jag använde en halv påse Samarin i en dl vatten och vispade med två tops så de blev "lurviga" och körde runt i munnen. Torsken försvann direkt. Alltså DIREKT. Jag använde samma vatten hela dagen och topsade efter varje amning.

  • Äldre 11 Mar 07:32
    #8

    Om man vill försöka att få bort beläggningen kan man pensla med mineralvatten som innehåller natriumbikarbonat, till exempel vichyvatten. Man kan använda tops och pensla i munnen flera gånger om dagen, särskilt efter måltiderna. Om barnet använder napp kan man doppa nappen i vichyvatten.

  • Razzla
    Äldre 11 Mar 16:35
    #9
    Svar på #8
    Sickan5 skrev 2009-03-11 07:32:44 följande:
    Om man vill försöka att få bort beläggningen kan man pensla med mineralvatten som innehåller natriumbikarbonat, till exempel vichyvatten. Man kan använda tops och pensla i munnen flera gånger om dagen, särskilt efter måltiderna. Om barnet använder napp kan man doppa nappen i vichyvatten.
    Har gjort detta i 8 veckor utan resutlat. Har dock inte blivit sämre under tiden heller.

    Idag har jag börjat med bikarbonat 1msk/1dl vatten och på bara 3 strykningar så är det redan mycket mindre som syns..
    Anton 19 Dec 2003 och Klara 9 Jan 2009
Svar på tråden Torsk - Hur mycket bikarbonat?