• Ganidu

Fiskar som trivs i "kallt" vatten! Vill ha tips!

Hej!
    Har ett akvarium med slöjstjärtar, och skulle vilja ha någon mer sorts fisk. Vilka finns det att välja på? De får inte vara för stora (mindre än slöjstjärtarna), och de måste trivas i vatten utan doppvärmare.
    Någon som vet?

• Svar på tråden Fiskar som trivs i "kallt" vatten! Vill ha tips!
  • Ganidu

Tror inte mina fiskar uppskattar en mört som sällskap...

OK, kul skämt, men vill gärna ha seriösa förslag också!

• Vasen

Det finns en del pansarmalar som trivs i kallvattenakvarium. Schackbrädes-pansarmal är en av sorterna som kan funka. De blir inte så hemska stora och lär vara fredliga. Jag funderar på såna till mitt guldfiskakvarium som jag håller på att starta, men tydligen är de så pass fredliga att de riskerar att bli utan mat om man har dem med glupska arter. Men slöjstjärtar är väl inte så ruskigt buffliga av sig?

De är ju inte så kul utseendemässigt kanske, men det är väl en smakfråga .
    www.zoopet.com/fiskar/fisk.php&SOK=1

• Barbabok

Små tetror verkar klara 20-23 grader.

Bebis hade svårt att hitta in, men måste det till karta för att hitta ut?
  • Ganidu

Tackar för tipsen! Jag gillar nog tetror mer än malar, men de tetror jag har läst om vill ha varmare. 24-27 grader har jag för mig att det brukar stå. Vilka tetror trivs i kallvatten?

• Ganidu

Tack för länkarna!
    Ska fundera på dem, ett par av dem såg fina ut!

• Kristin24

googla

Go och glad Kexchoklad
  • Rigmor Mortis

Killis klarar rumstempererat vatten utan problem. En nackdel är att de sällan lever länge och att deras ägg lär ätas upp av slöjstjärtarna. Och jag vet inte huruvida de är fredliga mot långfenade arter heller. Bra hjälp va?

Svar på tråden Fiskar som trivs i "kallt" vatten! Vill ha tips!