• Blue Bear

Såååå gnällig och ledsen 8 månaders - Tänder????

Åååh snart får jag panik!

Min 8mån haalltid varit lite av ett krävande, gnälligt barn men idag är det som värst. Han har gnällt och gråtit heeeela dagen (förutom då han sov).. Han e inte sjuk eller så men det har varit tänder i överkäken på g nu i 4 veckor!!
    Tar det verkligen sååå långt tid för tänderna att spricka genom där uppe? Är det därför han är så missnöjd och ledsen?

• Svar på tråden Såååå gnällig och ledsen 8 månaders - Tänder????
  • MalinEddie

Vid 8 månader inträffar ju separationsfasen. Det kan nog vara den som spökar. Då brukar de bli gnälligare, sova sämre och äta sämre. Min dotter vaknade en gång i timmen på natten då och var riktigt gnällig på dagarna. Det gick över efter ungefär en månad men var verkligen jobbigt när man var mitt i det. Ett boktips som beskriver alla de 7 faserna det första året är "växa och upptäcka världen".

• Joje

Visst kan det vara tänderna. Min tjej som också är 8 månader (på torsdag) fick sina tänder i överkäken för någon vecka sedan och innan dem sprack igenom så var hon jättegnällig hela tiden och sov dåligt. Hon var säkert så i någon månad...

Det kan ju även vara någon utvecklingsgrej samtidigt... tycker att man kan skylla mycket på utveckling och tänder när det gäller barn i den åldern

Hoppas det går över snart. Jobbigt för både er och lillkillen!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Dofsing

Exakt så har vi det också nu. Vår lilla tjej är gnällig och klängig. Vill helst att man ska bära henne hela tiden. Hon äter och sover dåligt och man måste aktivera henne hela tiden. För bara en vecka sedan kunde hon sitta själv på sin filt LÄNGE..! Men inte nu längre...
    Hon är dessutom extremt mammig. Så fort jag lämnar rummet blir hon jätte ledsen. När någon annan passar henne och jag inte är hemma så är hon inte alls lika gnällig och till och med äter bra.
    Jag tog fram min bok "Växa och upptäcka världen" och mycket rikitgt så stämmer allt detta in på en ny utvecklingsfas som ska infinna sig vid ca 8 månader.
    Så det kan mycket väl bara vara en ny utvecklingsfas som de ska igenom...

• Blue Bear

"Växa och uppäcka världen" den kan jag utantill

Visst kan det vara nån fas(det är ju alltid nån på g ) men det känns som det är "mer" nu.
    Trodde han skulle vara gladare när han lärt sig krypa.. men näpp - nästan tvärtom - för nu vill han bara krypa dit han inte får

• Lönhult31

Jag känner igen det här ....

Min lille kille är 8 månader nu och väldigt gnällig. Han strular med maten, vill helst bara ha ersättning eller välling. Om jag överhuvudtaget lyckas få honom att äta någon vanlig mat måste han hela tiden ha en leksak eller något att hålla på med under tiden eller något annat som liksom distraherar honom.

Han sover dåligt också, inte alla nätter men vissa. Det enda som hjälper då är att lägga honom hos mig, ibland fungerar inte det så bra heller.

Det är verkligen en jobbig period just nu, men eftersom han inte är sjuk så är det kanske tänder då ( han har inte fått några alls ännu) och den här utvecklingsfasen ni andra skriver om.

Bara att försöka ta sig igenom alltså.

• Hormonbollen

Min dotter är likadan. Så fort hon är hemma ensam med pappa så är allting bra och hon har kul och så, men när jag kommer hem så börjar hon på en gång att gråta och gnälla hela tiden. Hon är 8 månader nu och jag har hört att det är för att barn blir så mammiga i den här åldern :)

• Hormonbollen

Det kan ju självklart vara tänderna också för hon har precis fått 3 tänder till nu som snart helt vuxit ut men när jag är hemma så ska hon ofta vara i famnen på mig

Svar på tråden Såååå gnällig och ledsen 8 månaders - Tänder????