• gosmamman

könsmogen katt, kissar inne?

Våran honkatt har just gått in i sitt först löp och jag har upptäckt att hon sista dagarna kissar på mattorna inne och jag har tagit henne på bar gärning en gång så jag VET att det är hon.
    Lådan sädar jag flera ggr/dag och vår gamla hankatt anv inte lådan han går alltid ut så det är ingen konkurrans om lådan.
    Hon har tidigare aldrig gjort ngt förutom på lådan, varför gör hon så? slutar hon när hon löpt klart?
    Finns det risk att hon fortsätter med detta trotts att hon löpt klart? borde problemet försvinna vid sterilisering?

(detta är min första hon katt, har alltid haft hankatter och aldrig haft nå problem med dom)

• Svar på tråden könsmogen katt, kissar inne?
  • Rigmor Mortis

En av mina honor kissade i sängen före kastrering, hon slutade tvärt när hon kastrerats.

• Rigmor Mortis
    EKJ76 skrev 2009-03-09 19:28:50 följande:
    En av mina honor kissade i sängen före kastrering, hon slutade tvärt när hon kastrerats.
    Jag kan förresten tillägga att hon kissade inne även mellan löpen.
  • Karni

Det är ganska vanligt att fertila katter kissar inomhus. I de flesta fallen slutar dock innekissandet om man kastrerar dem.
    2 av mina hanar hölls fertila en stund men på grund av strilandet kastrerades dem relativt fort och ingen av dem har kissat på fel ställe efter det.

• smurf75

Hej på dig!

Vi har tre kastrerade honkatter som är bondkatter som fick gå ut och inn som de ville.. När våran lilla sån komm Aug 08 så började våra katter kissa/ bajsa i våran barnvagn som stog ute. Vi började ta inn den i garaget varje gång vi använt den så de inte skulle komma åt den, sedan upptäkte vi flera ställen i huset de kissat på.. jag blev både arg och ledsen.. Sedan komm min svärmor och sa att katterna är ju avensjuk på eran pojke.. sedan så fick inte våra katter komma in i huset något mera utan vi matar dem på altanen och de bo i ett av uthusen här vi bor.. Vi har lakt ut halm så de ska få de mysigt. När vi gå ut så vill de komma in men det få de INTE.. Vi gosar mycke med dem där ute.. De klarar sig mycke bra där ute!

Vi Kan inte ha våran sån i barnvagnen sovandes ute, utan att sätta fö myggnätet på vagnen och ha uppsikt så inte katterna hoppar i och lägger sig hoss han.

Så jag tror inte din katt kommer att sluta kissa inne.. TYVÄR

Lycka till Marie

• gosmamman

Ngt som oroar mig är att hennes mor och mormor avlivats pga att dom börjat kissa inne i vuxen ålder. Funderar nästan på om det går i arv. Men vi ska självklart kastrera henne och avlivning finns inte på kartan för oss.

Mormodern skulle avlivas men äg upptäckte en sen grav så hon väntade till ungarna var stora nog att säljas, sen avlivade de henne för hon blev bara värre av att ha fått ungar.

mamman kissade inte inne när min syster skaffade henne och inte heller när hon hade ungar, hon började kort efter att hennes ungar flyttat och hon gick på familjens sons rum i säng och på leksaker.

Men ingen av dem var ju kastrerade så det kan ju haft mkt med det att göra.

Ska boka tid för kastrering omg.

• smurf75
    Svar på #6
    Du kan ju alltid rådfråga veterinären..

Lycka till!!
  • vi fyra

jag har en honkatt som precis blivit 1 år...
    när hon började löpa gick hon och kissade på kläder,om något låg på golvet så va hon där på 5 röda....
    jag kastrerade henne för 2 veckor sedan, och det var det bästa jag gjort!! nu kissar hon ingenstans,hon skriker inte heller!! det kostade 980kr men det var det absolut värt!!!

• gosmamman
    vi fyra skrev 2009-03-09 19:59:06 följande:
    jag har en honkatt som precis blivit 1 år...när hon började löpa gick hon och kissade på kläder,om något låg på golvet så va hon där på 5 röda....jag kastrerade henne för 2 veckor sedan, och det var det bästa jag gjort!! nu kissar hon ingenstans,hon skriker inte heller!! det kostade 980kr men det var det absolut värt!!!
    Vad skönt att höra om alla katter som slutat kissa efter kastrering.
  • vi fyra

ja så en kastrering på tjejen så är allt fixat sen=)

Svar på tråden könsmogen katt, kissar inne?