• Nenne2

Hur veta när man får en puls på 140-150?

Jag har alltid tränat spinning väldigt mycket. Nu är jag gravid i v 6 och min bm sa att jag skulle ta det lugnt med spinningen i början och inte komma upp i en puls på 140-150. Men hur känner jag när jag är det? Vad kan hända om jag får för hög puls? Jag kollade vad en puls klocka kostar och de ligger från 840 :- och uppåt och det känns lite dyrt. Men om jag typ mest motionscyklar under passet och får upp ett normalt flås ( flåsar inte för mycket) Kan jag vara lugn och köra på då?

• Svar på tråden Hur veta när man får en puls på 140-150?
  • Mam05

Mellan 140-150 i puls om du är kring 30år så ligger du på kring 70% av maxpuls. Då kan du fortfarande prata fåordigt med kompisen bredvid men du kommer inta att vilja använda längre meningar. Du känner att du andas snabbare men du tycker inte att det känns urjobbigt. Du känner att du skulle kunna anstränga dig lite mer och ändå orka fortsätta. JAg tror att man rekommenderar att inte gå upp högre i puls just för att du alltid "ska ha lite krafter kvar" osm reserv till bebisen. Sen har du ju mer bod i kroppen som gravid så allt blir mer ansträngt. Sikta du på kring 140-150, ingen katastrof säkert om du vid nått tillfälle råkar komma högre heller.

• listo

Om det känns bekvämt så är det helt säkert okej!

Jag har förresten hört från läkarhåll att det bara är en myt att gravida ska undvika
    att få hög puls.
    Och jag har aldrig heller stött på någon som kunnat förklara varför det skulle vara skadligt...

Svar på tråden Hur veta när man får en puls på 140-150?