Jag har själv två barn, är sjukskriven sedan länge och får ut nästan lika mycket som du i månaden i sjukpenning.
Din bank kan bevilja dig att du tar över lånen, beroende på vilka villkor de sättter upp. Ring dem och hör!
För att köpa ut honom krävs naturligtvis en del, särskilt om ni hunnit bo och betala av en del.
Har du någon som kan hjälpa dig med ett lån?
Jag fick hjälp av en släkting med det lånet.
BlueStep lånar även till folk med låga inkomster och till dem utan fast jobb. Skulle dock inte tro att det är en lösning, pga de höga räntan, men kolla hur mycket det skulle innebära i månadskostnad ifall du skulle få låna av dem.
Att hitta en medlåntagare är nog det smartaste du kan göra. Du behöver i alla fall få ut en summa så att du kan köpa ut honom.
Jag har bostadsbidrag och hur stort det blir beräknas på alla dina nuvarande inkomster, bostadskostnad och övrigt. Det spelar ingen roll om du bor i hus, så länge du har barn åtminstone. Försäkringskassan har en sida där du själv kan beräkna ungefärligt bidrag: pbb.forsakringskassan.se/bob/sjalvbetjaning/pbbp/familjUppgifterIn.do
Mer om bostadsbidrag här: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag/
Något du absolut inte får glömma är att umgängesföräldern, i detta fall barnens far, är skyldig enligt lagar och regler att betala underhåll för sina barn. Har han någorlunda inkomster kan det betyda att han måste punga ut med några tusen. Och det underhållsstöd på 1273 som alla boföräldrar får är den garanterade minisumman som boföräldern får för barnet, även om umgängesförälder inte har någon som helst inkomst! Det jag talar om är underhållsbidrag och det är utöver det. Här kan du läsa mer om underhållsbidraget och göra en beräkning: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/
Försäkringskassan hjälper inte till med att beräkna och kräva umgängesföräldern på mer än underhållsstödet; du måste ta hjälp av en advokat. Men för att kunna finansiera det behöver du ta reda på hur du smartast gör det. Eventuellt genom hemförsäkringen eller genom rättshjälpen. Jag funderar på att låta mina barn stämma honom och i så fall får de rättshjälp. En vuxen har svårt att få rättshjälp för underhållsfrågor.
Så långt har jag dock inte kommit än; jag var tvungen att byta advokat eftersom den första inte för fem öre höll fast vid våra ursprungliga yrkanden.
Men det är viktigt att du kommer ihåg att du är berättigad underhåll från första månaden ni inte bor med barnens far. Sök underhållsstöd hos FK från dag ett och begär underhållsbidrag retroaktivt från dag ett, genom ett ombud/advokat.
Du får ju också barnbidrag. Räknar du ihop alla poster blir det på ett ungefär: lön 10 500 + barnbidrag 2 200 + underhållsbidrag inkl. underhållsstöd ca 4 000 - 6 000 + bostadsbidrag ca 2 000 - 3 000 = 18 700 - 23 700.
Eftersom jag inte vet något om dina bostadskostnader kan bostadsbidraget bli lägre, men knappast högre.
För att ro iland yrkande på underhållsbidrag och söka bostadsbidrag och för att fixa med eventuella lån, behöver du tid och gott tålamod. Och en advokat som hjälper dig räkna på underhållet.
Du måste också vara medveten om att du kanske måste leva mycket knapert. Inga semestrar, inga nöjen och inga restaurangbesök. Utom i undantagsfall när du ligger på plus! Från och med nu gäller halva priset på reapriset, utförsäljning och alla andra tillfällen som gör livet glatt! : ).
Det går att leva så här- jag är ett bevis på det. Och vi har ätit ute barnen och jag - flera gånger. Vi hade tom minisemester i somras!
När jag får det underhåll jag ska ha för barnen kommer livet att bli betydligt enklare också!
Lycka till TS!