• Anonym (undrar....)

finns det någon möjlighet att bo kvar i huset?

funderar allvarligt på att separera från sambon, men vill så gärna bo kvar i vårt gemensamma hus. Vi har det extremt tight med ekonomin redan nu och jag vet inte alls hur det skulle funka.
    Antar att det inte finns möjlighet för mig att köpa ut hans del ur huset pga min låga inkomst. Arbetar dock heltid och har fast jobb, men får inte ut mer än mellan 10500-11000 kr i månaden.
    HUr funkar det? Hur räknar banken?
    finns det andra sätt att fixa det på? Kan man få borgenär?
    får man bostadsbidrag om man bor själv i hus med två barn? Räknar banken med det?

Någon som vet? vill verkligen inte flytta härifrån! Vi flyttade ju hit pga barnen, att vi så gärna ville att de skulle växa upp och gå i byskolan här.....

Tacksam för svar!!!!!!!

• Svar på tråden finns det någon möjlighet att bo kvar i huset?
  • Anonym

tror inte man får räkna in någon form av bidrag när du lånar men däremot e det möjligt att du kan få bidrag om du e ensamstående..

• Anonym (milli)

Du kan tyvärr inte få bostadsbidrag om du bor i hus.
    Du skulle säkert kunna få lån med en borgenär men inte ensam. Det beror på vilken bank du har och vem som är borgenär.
    Banken räknar alltid med sånt förutsägbart dvs arbetslöshet eller sjukdom och då får du bara 80% av din lön. Det enklaste du kan göra är att kontakta din bank och boka in ett möte där du får svar på dina frågor. Bankernas policy skiljer sig mycket.
    Hoppas att det reder ut sig till det bästa.

• Anonym (undrar....)

ok... nån som vet om det kan funka med borgenär?
    Månadskostnaden på huset blir ju inte mer än vad jag hade fått betala i hyra för en trea i stan..

• Anonym (milli)
    Anonym (undrar....) skrev 2009-03-09 21:34:13 följande:
    ok... nån som vet om det kan funka med borgenär? Månadskostnaden på huset blir ju inte mer än vad jag hade fått betala i hyra för en trea i stan..
    Men om du har en hyresrätts trea och har dina barn så har du rätt till bostadsbidrag.
  • Anonym (undrar....)

Anonym (milli) skrev 2009-03-09 21:36:13 följande:

Men om du har en hyresrätts trea och har dina barn så har du rätt till bostadsbidrag.
    ja... jag vet.. men jag vill bo kvar här... det är liksom det som e poängen..
  • taggis 06

Jag har ingen större erfarenhet av det här med lån men vet att det numera finns vissa banker som lånar ut pengar, via internet, och endast tittar på vad du kan lämna som säkerhet, i ditt fall huset, och inte på inkomsten. men de har mycket höga räntor tror jag men det kan kanske vara värt att titta på..

Sedan så vill jag påpeka att man visst kan få bostadsbidrag om man bor i hus sålänge det inte medför högre boende kostnad än vad en hyres lägenhet skulle göra.

HAr själv haft det när jag bodde själv med sonen.

• Anonym (undrar....)

taggis 06 skrev 2009-03-09 21:41:13 följande:

Jag har ingen större erfarenhet av det här med lån men vet att det numera finns vissa banker som lånar ut pengar, via internet, och endast tittar på vad du kan lämna som säkerhet, i ditt fall huset, och inte på inkomsten. men de har mycket höga räntor tror jag men det kan kanske vara värt att titta på..Sedan så vill jag påpeka att man visst kan få bostadsbidrag om man bor i hus sålänge det inte medför högre boende kostnad än vad en hyres lägenhet skulle göra.HAr själv haft det när jag bodde själv med sonen.
    Hur räknar de då med bostadsbidraget? Vilken slags lägenhet jämför de med? och vilka kostnader räknas in? Bara lån eller driftskostnader oxå?
  • Anonym (T)

Det viktiga för banken är att DU har förmågan att betala tillbaks lånen samtidigt som du har "mat på bordet". En borgensmans inkomst gör inte till eller från för att banken ska fatta beslutet om du har råd, såvida den personen inte blir medlåntagare.

Borgensman har man för att täcka upp när säkerheten inte räcker till, inte när ekonomin är dålig (borgenär = långivare t.ex. bank). Många banker idag godkänner inte borgensmän längre.

• Anonym (hmm)

borgenär finns inte längre numera så heter det medlånare och då så delar ni på ansvaret för lånet. Å den personens inkomst räknas med ifall ni/du ska klara av det lånet. Iallafall som jag förstått det.
    Du kan få bostadsbidrag men det är lågt ifall du äger huset/lägenheten Så det är inte som normalt för de som bara hyr. Dom räknar inte med de kostnader du faktiskt har på lånet genom ränta.
    Men på inkomst som räknas med så får du faktiskt mer än du skrivit

11000 + Bb 2200 + underhåll 2546 kr= 15746 kr + ev. bostadsbidrag
    Så då har du helt plötsligt mycket bättre möjlighet att klara av det där lånet
    Men det blir otroligt tufft att som ensam klara av ett större bostadslån ifall ni redan nu har det tight så skulle rekomendera att du isådana fall förbereder dej på att laga billig mat å bara leva på existensminimum under många år...

(elakt tips) Du kan ju eventuellt börja sälja i smyg gamla saker ni har som du inte använder på tradera å spara dom pengarna å få mindre i lån senare blir kanske nga tusenlappar Så har du iallafal en buffert...

Lycka till

• Mymlan L

Jag har själv två barn, är sjukskriven sedan länge och får ut nästan lika mycket som du i månaden i sjukpenning.

Din bank kan bevilja dig att du tar över lånen, beroende på vilka villkor de sättter upp. Ring dem och hör!

För att köpa ut honom krävs naturligtvis en del, särskilt om ni hunnit bo och betala av en del.
    Har du någon som kan hjälpa dig med ett lån?
    Jag fick hjälp av en släkting med det lånet.
    BlueStep lånar även till folk med låga inkomster och till dem utan fast jobb. Skulle dock inte tro att det är en lösning, pga de höga räntan, men kolla hur mycket det skulle innebära i månadskostnad ifall du skulle få låna av dem.
    Att hitta en medlåntagare är nog det smartaste du kan göra. Du behöver i alla fall få ut en summa så att du kan köpa ut honom.

Jag har bostadsbidrag och hur stort det blir beräknas på alla dina nuvarande inkomster, bostadskostnad och övrigt. Det spelar ingen roll om du bor i hus, så länge du har barn åtminstone. Försäkringskassan har en sida där du själv kan beräkna ungefärligt bidrag: pbb.forsakringskassan.se/bob/sjalvbetjaning/pbbp/familjUppgifterIn.do
    Mer om bostadsbidrag här: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag/

Något du absolut inte får glömma är att umgängesföräldern, i detta fall barnens far, är skyldig enligt lagar och regler att betala underhåll för sina barn. Har han någorlunda inkomster kan det betyda att han måste punga ut med några tusen. Och det underhållsstöd på 1273 som alla boföräldrar får är den garanterade minisumman som boföräldern får för barnet, även om umgängesförälder inte har någon som helst inkomst! Det jag talar om är underhållsbidrag och det är utöver det. Här kan du läsa mer om underhållsbidraget och göra en beräkning: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/
    Försäkringskassan hjälper inte till med att beräkna och kräva umgängesföräldern på mer än underhållsstödet; du måste ta hjälp av en advokat. Men för att kunna finansiera det behöver du ta reda på hur du smartast gör det. Eventuellt genom hemförsäkringen eller genom rättshjälpen. Jag funderar på att låta mina barn stämma honom och i så fall får de rättshjälp. En vuxen har svårt att få rättshjälp för underhållsfrågor.
    Så långt har jag dock inte kommit än; jag var tvungen att byta advokat eftersom den första inte för fem öre höll fast vid våra ursprungliga yrkanden.
    Men det är viktigt att du kommer ihåg att du är berättigad underhåll från första månaden ni inte bor med barnens far. Sök underhållsstöd hos FK från dag ett och begär underhållsbidrag retroaktivt från dag ett, genom ett ombud/advokat.

Du får ju också barnbidrag. Räknar du ihop alla poster blir det på ett ungefär: lön 10 500 + barnbidrag 2 200 + underhållsbidrag inkl. underhållsstöd ca 4 000 - 6 000 + bostadsbidrag ca 2 000 - 3 000 = 18 700 - 23 700.
    Eftersom jag inte vet något om dina bostadskostnader kan bostadsbidraget bli lägre, men knappast högre.

För att ro iland yrkande på underhållsbidrag och söka bostadsbidrag och för att fixa med eventuella lån, behöver du tid och gott tålamod. Och en advokat som hjälper dig räkna på underhållet.

Du måste också vara medveten om att du kanske måste leva mycket knapert. Inga semestrar, inga nöjen och inga restaurangbesök. Utom i undantagsfall när du ligger på plus! Från och med nu gäller halva priset på reapriset, utförsäljning och alla andra tillfällen som gör livet glatt! : ).
    Det går att leva så här- jag är ett bevis på det. Och vi har ätit ute barnen och jag - flera gånger. Vi hade tom minisemester i somras!
    När jag får det underhåll jag ska ha för barnen kommer livet att bli betydligt enklare också!

Lycka till TS!

• Anonym (undrar....)

Tack för era svar!
    Det betyder mycket att få höra hur andra människor har gjort. Nån lyx med restaurangbesök, semestrar och massa kläder är jag inte van vid nu heller.. så det är väl inte nån stor uppoffring. Sen tänkte jag ju inte på barnbidrag och underhållsbidrag... tur att folk har koll!

Funderar bara på hur det blir med alla lån vi har nu.. är en enda soppa det här med ekonomin tycker jag...

• Anonym

När jag ringde till FK för egen del sa han att det va lika vanligt att få bostadsbidrag när man har hus som i lägenhet. Så jag tror du kan få det. Skulle ju vara jättebra för barnen att bo kvar i huset!!

LYCKA TILL

• Mymlan L

För egen del betalar jag lika mycket mycket i driftskostnader som för de lån jag har med räntor och amorteringar.
    Men det finns naturligtvis sätt att få ner den tyngsta posten elen. Vi har dessutom elvärme, så det är en mycket tung post varje månad.

• Anonym (T)
    Svar på #9
    Fast borgenärer finns visst. Vi har precis fått lån på Handelsbanken tack vare borgenärer.
Svar på tråden finns det någon möjlighet att bo kvar i huset?