• Millis09

Ngn med erfarenhet av IKEAS ekbänkskiva?

Någon med erfarenhet av ikeas ekbänkskiva??
    Ska sätta in ett ikea kök. Vitvaror och diskbänk köper vi på annat håll. Funderar dock på att köpa bänkskivan i ek där.
    Någon som har något att säga om den??

• Svar på tråden Ngn med erfarenhet av IKEAS ekbänkskiva?
  • Maria40

Vi har den sedan något år tillbaks. Jättesnygg! Tjockt massivt ek, vi får mycket beröm för den.

• Millis09

Har den hållt sig fin? Några problem med den?

• Maria40

Den har hållit sig jättefin, fast vi har den inte direkt vid diskbänken, så det är inget "kladd" med vatten eller annat där. Så jag vet inte hur den skulle klarat vatten eller fettfläckar.

• Bullmorsan

Vi har också Ikeas bänkskiva o den är superfin! Visserligen har vi bara haft den ett par månader, men den sitter precis vid diskbänken o har ändå hållit sig fin. Man får ju olja o hålla på rätt ofta i början men det är det värt. Vi är jättenöjda!

• Sommarbarn 2007

Den kräver underhåll, precis som alla träskivor, för att hålla sig fräsch. Jag oljade in den en gång i kvartalet ungefär.

• AnneSophie

Vi har Ikeas ekbänkskiva (den som är 3,8 cm) och den funkar jättebra. Oljar den väldigt regelbundet nu första sex månaderna, det har man igen.

moderatorsvart
  • Millis09

Tack för alla svar, vet egentligen inte varför jag är lite skeptisk till just ikeas bänkskiva. Vi har väl dock tänkt ha underlimmad diskbänk. (Tror jag det heter..)
    Det verkar mest som att det är OLJA som gäller!!!

• Sommarbarn 2007

Vi körde också underlimmad ho, det blev supersnyggt! Det enda jag vill rekommendera är att kolla vi leverans att skivan är hel och inte har några skador i ytan. DVS ta av emaballaget innan box delivery killarna sticker. Vi fick två trasiga skivor innan den tredje hela kom. Emballaget var inte skadat utan de var skickade skadade. IKEA var jätteproffsiga.

• Millis09

Någon mer som har erfarenhet??

• byström

Har IKEA:s 38mm ekskivor i hela köket, och de är kalasfina.

• Fröken Fräknig

Vi har också IKEAs bänksikva av ek (3,8 cm). Vi behandlade vår med hårdvaxolja 2-3 ggr och den står sig kanon. Vi kanske behöver behandla den max 1 gång om året sedan. Vi har dock inte nedsänkt diskho utan hel diskbänk.

• Fia77

Vi har oxå ikeas ekskivor, kan verkligen rekomendera dem vad gäller pris och kvalite. Vi gjorde dock en "miss" när vi oljade in dem för 6 år sedan. vi oljade in dem med kokt linolja och av nån anledning lät vi överflödet ligga kvar mer i kanske 3-4 timmar. Det fick ju följden att oljan torkade. då fick vi sickla/skrapa bort överflödig olja. Denna "miss" gjorde faktiskt att vi fortfarande inte behövt olja in våra bänkskivor. Ytan är fortfarande otroligt bra skick även runt diskhoarna.

• Mooki

Har oxå 38mm ekbänkskiva från IKEA.
    Det jag upplevde är att deras olja (Behandla) är helt värdelös sedan de gjorde om produkten för några år sedan. Har plockat bort skivorna, slipat samt oljat om med en "riktig" olja istället (Timbrex Heavy Duty). Redan innan montering passade jag på att även olja in undersidan då det annars kan hända att skivorna slår sig (kan i värsta fall orsaka sprickbildning).
    Ska ni köra underlimmad diskho skulle jag dock avråda från att använda massivt trä, närmast diskhon blir det ganska hårt slitage och detta brukar synas tydligt efter några år.

• Madde G

hej hej undrar om ni vet om ikeas ek bänkskiva går att få längre än de mått som står på hemsidan och om dom kan fräsa ut ett hål för diskhon? och vad detta kostar isåfall?

• Lm71

Madde G skrev 2009-05-09 23:08:27 följande:

hej hej undrar om ni vet om ikeas ek bänkskiva går att få längre än de mått som står på hemsidan och om dom kan fräsa ut ett hål för diskhon? och vad detta kostar isåfall?
    Det går att få den måttbeställd, vi har beställt en på ca 3,4x2,15 m (har inte måtten i huvudet) m underlimmad diskbänk. Allt som allt gick det på ca 8.500. Köket kommer nästa vecka så jag har ännu inte sett resultatet, men tror att det kommer bli kanon....
  • Dahlman

Hur ser kanten mot ekskivan ut. Med underlimmad diskho? Är det ändträ i dager? Eller hur funkspärrar man den?

Svar på tråden Ngn med erfarenhet av IKEAS ekbänkskiva?