37,6 feber?
Blir så osäker, är 37,6 feber eller normalt för en 3 månaders?
Blir så osäker, är 37,6 feber eller normalt för en 3 månaders?
Det är normal temperatur. Feber har dom om temperaturen stiger över 38.
Jag hade varit observant, är hon gnällig och så? Lite förhöjt kanske men som HoneyJ skriver räknas feber över 38,0.
Jag vill nog svara att det kan vara lite hög temp, det beror på normaltempen...
Min lillkille har alltid legat på 36.2 i normaltemp så för honom skulle det vara lite feber medans min systerdotter har 37.4 i normaltemp så för henne skulle det inte vara det... Nu blev du klokare va (not) Oroa dig inte, ring din bvc sköterska om du är orolig.
Lycka till
Tack. Han Har varit sjuk med feber sen i lördags. Så jag funderar på om han är frisk nu. Fick rådet av läkare att ge alvedon regelbundet så att febern aldrig sticker upp. men hur vet man då när han blir frisk?
Att påstå att allt under 38 inte är feber anser jag vara fel.
Det beror helt på vad barnets normal temp ligger på.
Min dotter har en normal temp på dryga 37,4 så 37, 6 är förhöjt för henne.
Feber drar jag gränsen vid 37,7 -37,8.
Du kan ju testa att låta det gå lite längre mellan 2 omgångar alvedon och se om febern sticker i väg, man ska ju inte ge febernedsättande mer än nödvändigt.
Tex så kan man ge alvedon med 4 timmars mellan rum, släpp i väg det en omgång och se hur det blir. Stiger febern så är det ju bara att ge febernedsättande igen så det är ju inte farligt om man låter det gå nån eller några timmar längre.
Brukar göra så med min dotter när hon har feber för att se om det håller sig eller om det stiger, man kan ju aldrig veta om dem är feberfria om man inte av vaktar med febernedsättande nån gång på dygnet.
Rillianna:
Jag håller med dig till viss del, men medicinskt är det så. Man kan ju inte hellerc gå på om barnet har feber eller inte, det är ju allmäntillståndet som räknas. Ett barn kan ju ha 37,6 och vara slött osv och får ju då räknas som sjukt..
inom vården så brukar man säga att över 38.2 efter en halvtimmes vila är feber hos barn.
Annars kallas det att man är subfebril, dvs inte feber men strax under i så fall :)
lilla hej skrev 2009-03-10 09:19:47 följande:
men barn kan ju vara sjuka ändå även om de nu inte har feber...så det spelar väl kanske ingen större roll. :)
Enligt sjukvårdsupplysningen är feber när temperaturen överstiger 38,5. Barn kan skrika sig upp till 38 grader. Men det är också viktigt att se hur bäbisens allmäntillstånd är. Man märker oftast inte på bäbisar att de har feber, de påverkas inte alls på samma sätt som vi vuxna. Har bäbisar över 38,5 grader ska man åka in till sjukhuset. Det sa dom till oss när jag ringde och frågade.
Att ge Alvedon bara för att termometern visar en viss siffra, om barnet inte är påverkat, verkar lite överdrivet (förutsatt att barnet är helt friskt för övrigt). Feber har ju också ett syfte, att ksapa en ogynnsam miljö för virus och barkterier så att de inte överlever i kroppen, så om barnet inte är påverkat och mår relativt bra i övrigt så kan de ju ha lite feber utan att man ger Alvedon.
37,6 skulle jag kalla "subfebril", dvs inte feber men ha lite koll.
Nej jag brukar inte ge febernedsättande försen tempen närmar sig 38,5 om det påverkar henne vill säga.