• kotek

Bergvärme, el kostnad??

Hej

Vi köpte ett hus som hadde oljepanna som vi bytte till bergvärme, betalade skjortan för den!!!!
    Eftersom huset är ganska stort så finns det 2 borrhåll och pannan är på 16kwh.

Värmen på pannan är instält på 20 grader, när det var som kallast hadde vi den på 22 grader.
    Det skulle vara så BILLIGT med bergvärme men vi får varje månad nu el räkningar på 4000-4500 kr förbrukning på el är cirka 3000kwh är deta normalt??

Vi har kollat och alla aparater hemma och nyligen så har vi bytt hela el systemet hemma så det är ingen som är tjuvkopplad till oss
    Är det något fel på våran panna?? tillvärkaren nekar .... finns det någon där som har liknande problem???

• Svar på tråden Bergvärme, el kostnad??
  • Pappa G

Hur stort är huset? 16 kW låter ju inte så mycket.

Kan den bistra sanningen vara sådan att det krävs så här mycket tilläggseffekt (=elvärme) när det blir så här kallt?

Kan anläggningen vara underdimensionerad trots allt? (Allt för vanligt, bara för att få ner installationspriset).

Att bergvärme skulle vara SÅ billigt, är nog bara en klyscha i försäljarsammanhang.

• Jessa76

3000 kWh på en månad, alltså ca 100 kWh per dygn när det är som kallast, tja det kan vara rimligt......eftersom bergvärmen dras upp av en pump som går på el....speciellt om ni hade den på 22 grader när det var som kallast. Ju kallare ute desto mer får bergvärmepumpen jobba för att dra upp värmen ur berget.....plus att ni hade den på 22 grader. Extra kallt ute=pumpen jobbar hårdare för att hålla den värmen ni vill ha-drar mer el plus att ni då ville ha extra varmt.....
    Låter nästan som att utrustningen är "för liten för hur mycket belastar ni hela systemet? Hur mycket prylar har ni som går på el, alltså som är "hushålslelen"?

Varje grad i värmen gör stor skillnad i antalet kWh.

Vad har ni för vitvaror? Är kyl o frys äldre än 10 år? Har ni platt-TV? DVD och digitalbox och xbox och Tv och stereo på standby? Vissa såna apparater drar nästan lika mycket i standby som när dom är på. Har ni trådlöst nätverk som alltid står på? Trådlös telefon? Golvvärme? Ett badrum på 5 kvadrat med golvvärme ger en extra förbrukning på flera hundra kWh i månaden. Har ni bastu?

• Jessa76

Verkar som att utrustningen är för liten för storleken på huset. har ni en elpanna som reserv?

• Lillfjant

Min mamma hade samma problem hon med bergvärmen. Fick elräkningar på 3500 kr i månaden ch då var det enbart värmen, ingen bodde i huset så det fanns endast en utelampa som lös.
    Hennes panna började larma om fel och den gick på elpatron hela tiden. Installatörerna sa att det inte var något fel, för det var ju för att det var kallt ute.
    (hennes bror som bor i Malung har en likadan panna och under 5 år så har den gått 10 timmar på elpatron för att bergvärmen inte räckt till, mammas hade gått över 700 timmar bara under höstmånaderna ).

Efter många samtal till installatören så kom dom iaf och gjorde en storservice av pannan (då hade den strulat i 5 månader) och efter det så fick hon en elräkning på 89 kr för 9 dagar. (Hon sålde huset så därför blev det så få dagar).
    Lite skillnad mot dom 3500:- som hon betalat per månad innan.

Hon ligger fortfarande i strid med företaget för att få rätt mot dom, för det var ju fel på inställningarna, hur mycket dom än förnekade det.

Så kräv att dom kommer och gör en justering, det ska tydligen göras inom nåt år efter installationen.

• kotek

Tack alla för svar.
    Huset är på 320 kvm och alla vit varor är från 2008 så det är inte dom som drar.
    Pannan är anpassad (den största som fanns) för 2 borrhåll.
    Vi har kollat och det är inte el patronerna som drar.
    Vi har vattenburet värmegolv som vi stängde av i 1 vecka och elmätaren
    gick på högvarv ändå.... så det måste vara värme pannan.

Jag vet att om vi skulle ha borrat med 1 håll så kanske skulle pumparna i värmepannan gå mer men nu har vi betalat extra för att det skulle bli bättre..... så fel vi hade.
    Vi räknade på att det el kostnaden på vintern skulle kosta ca 2500-3000 kr per månad men 4500 kr är lite för mycket. Vintern har inte varit så kall ändå.
    Vi värmer inte allt i källaren och elementerna i garaget är oxå avstängda så själva bo ytan som vi värmer är på 250 kvm.

Vi känner oss lurade faktisk

• Miffomorsan

Vi installerade också bergvärme i höstas och vår förbrukning ligger på ca 1500 kwh/ månad inklusive hushållsel. Hushållselen är ca 500 kwh av dessa.
    Vi har pannan inställd på 21 grader och värmer upp 2 våningar samt källare. totalt ca 150 kvm.
    Ert hus är ju mkt större så helt orimligt låter det ju inte att förbrukningen hamnar på de summor ni får. Man kan ju inte riktigt jämföra sig med andras förbrukning - vi jämför ju vår kostnad mot vårt gamla system som ju var oljeuppvärmning och kollar man på de siffrorna så har vi sparat MASSOR med pengar redan under detta halvår vi haft bergvärmen. Förra vinter gjorde vi under samma period av med nästan 3 kubik olja och det var inte direkt gratis...

• Pappa G

Nu vet vi ju inte husets ålder och isoleringsnivå, men 16 Kw för att värma även 250 m² låter ju väldigt lite i mina öron.

• Gnagarn

Tycker 16 Kw och två hål verkar rimligt för storleken på erat hus.

Hushållsel brukar ligga på 500-1000 Kwh beroende på familjens storlek, vanor etc etc (torktumlare mm). 2000-2500 Kwh tim för att värma ert stora hus till 20 - 22 grader med andra ord. Hm...har för liten koll för att ens säga nåt då jag inte vet åldern på huset, isoleringen, fönster mm mm.

Hade jag varit dig hade jag ringt energirådgivaren i er kommun för att tala om detta. De brukar ha järnkoll på sådant och ha mallar för kalkyler av vad ditt hus "drar" i uppvärmning.

Dessa finns på nätet:

www.energiradgivningen.se/

Redovisa gärna resultat här sen. Ska följa tråden då jag själv skall byta uppvrmning i sommar och har ett stort hus.

Lycka till!

• Syster C

hej!
    är på jobbet och vet inte alls om hur många Kwh vi förbrukar hemma, men vet att vårt hus är på 218 kvadrat och att vi har en elräkning på ca 1500:-. Bergvärme då så klart.
    ert hus är större, men jag tycker det verkar som stora räkningar?

• kotek
    Svar på #9
    Jag tror själv att det är något fel på pannan kanske fel inprogramerad från fabriken eller något sådant. Vi har kollat allt , vi själva förbrukar 15 kwh/dag resterande 85 kwh pannan är det rimligt tycker in.
    Huset är från 1944 vi har renoverat mycket själva mycket är kvar o göra.
    Som badrummet vi har ingen badkar bara dusch, källaren är dåligt isolerad men där har vi ju stängt av alla elementen. Ingen torktumlare och inga TV eller datorer på standby, sitter med levande ljus hi hi...

Tack för sidan jag ska kolla upp det.
Svar på tråden Bergvärme, el kostnad??