• skrivglad

Gift eller sambo?

Vilka skillnader ser ni förutom det juridiska? Ni som är sambo, hade ni hellre varit gifta, men partnern vill inte? Så har jag det, men vi ska gifta oss nästa år eller nästa igen. Pga. jag velat vara gift, känns det hemskt att behöva bli misstänkt för otrohet vid faderskaps-fastställande mm; det är ju faktiskt det det handlar om en del. Jag har ju gjort vad jag kunnat!

• Svar på tråden Gift eller sambo?
  • diz

Vi hade bestämt oss för att gifta oss i år, jag kände att det var otroligt viktigt för mig eftersom vi har barn ihop. Kände att jag ville ha samma efternamn och vara en "riktig" familj. Men vi hann inte riktigt med planeringen pga vår dotter, så vi har skjutit upp det. Nu känner det inte alls viktigt. Vaddå "riktig" familj? Vi är ju en familj ändå, vet inte hur jag tänkte. Får se om vi gifter oss i framtiden någon gång kanske. Spelar ingen roll för oss båda längre faktiskt.

• Jamirl

Har väl inget direkt svar på din fråga, men ville bara tillägga att det är fantastiskt att vara gift. Rekomenderas verkligen. Man får en sådan tillhörighet och trygghet på ett helt annat sätt! Hoppas att han vill gifta sig snart!

• skrivglad

diz: Riktig familj är man om man känner ansvar för varann. Jag vill visa det för min familj och andra genom vigsel, men det är för att visa och sen för det juridiska. Och för att det känns som om man bekräftar nåt extra just den dagen och det är stämning o mysigt. Samma efternamn både förenklar o förenar lite mer, tycker jag.

• Vem vet

Måste bara hålla med, det är helt underbart att vara gift!!!

• skrivglad

Jamirl: Vi ska göra det ,men vilket av dessa två år är inte klart. Vi ska flytta till nybyggt hus och får se när vi orkar. Tror också man känner lite mer samhörighet, men hade inte äktenskap uppfunnits hade man inte känt nån skillnad, tror jag. Då fanns ju ingen skillnad förrän det infördes. När det nu var. Lustigt va; vi har olika seder o bruk i olika kulturer, men skolgång o äktenskap finns överallt!

• Jamirl

Äktenskapet har ju alltid funnits, ursprungligen det vanligaste men sedan har det blivit allt mer vanligt med sambo. Man får själv avgöra vad man själva vill, men visst är det trevligt med samma efternamn och lova trohet resten av livet, visst det kan man göra iallafall, men det är nåt visst med att gifta sig! Lycka till så jättemycket, måste vara lite jobbigt när den ena vill och andra inte. Kram

• Lilla K

"känns det hemskt att behöva bli misstänkt för otrohet vid faderskaps-fastställande".

Det är inte det det handlar om. Som gift har du ingått avtal om att ta ansvar för ev barn som mamman föder, som sambo saknas det avtalet. Det handlar alltså inte om otrohet, utan att fastställa en fader. Ingen vet ju vem du "hör ihop med", och att det bor en man på samma adress som dig, innebär inte att han automatiskt tar ansvar för de barn du föder. Eftersom det inte finns några "samboavtal" som registrerar vilka som är sambos med vilka, så görs faderskapsfastställande.

• FruSöderström

Ha samma namn (känner mig lite mobbat då dotter och sambon har samma namn )
    Få en underbar dag som man kommer ihåg resten av sitt liv
    Få vara i centrum en hel dag/kväll/natt
    Slippa gå till soc då nästa barn föds för att de ska fråga om min sambo är säker på om han är pappan till barnet (lite tokigt tycker jag, det är väl ändå mamman som kan svara bäst på den frågan )
    Ha två ringar (åhh så vuxet )

• skrivglad

Lilla K: Nu vill jag hålla mig till tråden så mycket det går. Visst kan jag ta med sambon till soc och säga att han är pappan o tänker ta ansvar barnet. Men det övriga om vi bott ihop medan barnet blivit till har inte med det att göra.

• skrivglad

Lilla K: Eftersom de frågar om man är säker på att han är pappan, litar de inte helt på en. Varför skulle man gå dit ihop om man tvivlade? Och även efter frågorna har de inga bevis. Blodprov vore bättre. Ett stick och inte närgångna frågor, för det är det vad man än tycker.

Svar på tråden Gift eller sambo?