• Pixboy

Dacia

Är nyfiken på Dacia. Har redan en bil så det är inte köpläge, bara nyfiken helt enkelt.

Finns det någon som har erfarenhet av Dacia, tänker specielt på Sandero och Logan. På pappret verkar de vara vettiga bilar befriade från hög säkerhet och lyx. Men en beg bil har inte heller modern säkerhet...

Alla åsikter är välkomna

• Svar på tråden Dacia
  • Danne74

Vi Bilägare privatimporterade en sådan som de testade i ett antal artiklar under förra året.

Omdömet var överlag gott eller mycket gott.

Bilar byggda i Rumänien med teknik från Renault.

• Pappa G

Med tanke på statistiken om hur många liv ESP/Antisladdsystemen räddar varje år, så förstår jag inte att det längre är tillåtet att sälja nya bilar UTAN det.

• Racer

Varför?
    Jag har arbetat i Rumänien och åkt i många Dacior.
    Därför frågar jag varför?
    Hellre köpa en begagnad kvalitetsbil för samma peng.
    Kvaliteten är väl OK men det är ålderdomliga lösningar under skalet.
    Undvik.

• Pixboy

Nu leker jag djävulens advokat här

Men om man tänker sig en ensamstående kvinna med säg två barn i lägre tonåren, hon kan inget om bilar och vill bara ha en bil som funkar och inte kostar skjortan och inte köra några längre sträckor.

Om valet står mellan en Dacia Sandero för 89000 kr, ny eller säg en Peugeot 206 för 55.000 2002 8000 mil. Hon har 50.000 kontant

Vad hade ni rekommenderat?

Säkerhet - känns lite som dött löpp, ingen har antisladd. Bägge har äldre konstruktionslösningar

Ekonomi - Ny bil = värdeminskning och i detta fallet lånekostnader, men 3 års garanti och vagnskadegaranti är stora plus
    Begagnad bruksbil med 8000 mil, här kommer det komma in reperationskostnader.

Dacia är också miljöbil, bor köparen i Göteborg får hon gratis boende-parkering vilket är många hundralappar plus.

Hur hade ni resonerat?

• raggarn

Bilen är byggd på gamla beprövade Renaultdelar från bla Clio II. Bilen är så basic så det är svårt att hitta något som kan gå sönder. Bilen är ganska rymlig, ungefär som en mégane, så jag tror den är större en en 206:a. Jag hade absolut inte tvekat att köpa en Dacia.

• byström
    raggarn skrev 2009-03-13 23:55:58 följande:
    Bilen är byggd på gamla beprövade Renaultdelar från bla Clio II. Bilen är så basic så det är svårt att hitta något som kan gå sönder. Bilen är ganska rymlig, ungefär som en mégane, så jag tror den är större en en 206:a. Jag hade absolut inte tvekat att köpa en Dacia.
    Förvisso, men å andra sidan har inte Renault direkt rosat marknaden med så värst hållbara bilar.
    Inte de senaste 10-15 åren iaf.
    Har för mig att de ligger i botten vid ägarundersökningar.

Så även om det är enkel teknik så behöver det inte hålla för det.
  • Racer
    Svar på #5
    Gammalt beprövat är ingen garanti för att det ska hålla.
    Speciellt inte om fabrikanten valt att inte ta lärdom av saker som inte fungerar.
    Jag hade en clio sport i 6 månader.
    Motor var fantastisk men allt runt omkring hade en diffus kvalitet.
Svar på tråden Dacia