• Movieprincess

    tips på potträning!

    Hej!
    Min son fyller 1år på lördag och jag har tänkt börja potträna lite smått. Har köpt en potta och satt han där några gånger men han gillar det inte alls! Förstår ju att det kan ta tid men jag känner att jag behöver lite tips på hur man gör för jag har ingen aning!!

    Så lite potträningstips tack


    ♥Liam 080314 ♥ liamojag.blogg.se
  • Svar på tråden tips på potträning!
  • AlvaLovisa

    Sitt och läs en bok med honom under tiden? Funkar när vår dotter blir otålig

  • Lilla Lycka

    Potta på rutin efter mat och efter sömn, det är då det brukar komma något. Ha nån leksak tillhands om det tar en stund. Leta efter nödig-signaler och potta utifrån dem.
    Kolla på www.ecsweden.se/

  • Begga

    Om han inte visar att han är uppmärksam på när han kissar eller när blöjan blir blöt då är han troligtvis inte redo. Jag var som du, köpte pottan väldigt tidigt och försökte göra massa med positiva saker (leka rollspel då dockan fick kissa i pottan, lesa böcker etc etc) men ack nej. Han blev bara less på det hela ;)

    Tidigt på sommaren som han fyllde 3 fick vi se tydliga signaler på att han var redo. Han ville byte blöjer direkt när han blev blöt. Stannade upp och fick en förvånad/nyfiken min precis innan han kissade. Så då lät vi honom vara blöjfri (och utan byxor helt och hållet) så han fick SE vad som hände. Direktkoppling liksom. Visade honom även att mamma och pappa kissade i toan när vi blev nödiga.
    Till våran stora förvåning så ratade han pottan helt å hållet. Ratade även alla sittringar vi introducerade. Ville bara sitta där alldeles själv !
    Gick superbra och han var torr på nolltid tyckte vi. Inga större problem tills nu när han tänjer på gränserna på hur länge han kan hålla sig...

  • Suneboll

    Ha nån speciell bajsleksak som han gillar o som han bara får ha när han sitter på pottan....så sitter de oftast kvar där. Man kan doppa fingrarna i lite kallt vatten el ge det att dricka så kissar de oftast o efter ett tag så fattar de vad man ska ha pottan till.
    Ha barnet utan blöja när ni är hemma så lär du dig signalerna och barnet känner när det kissar (plocka undan mattorna)

  • Virriga V

    Vi läser bok eller sjunger, gärna finger-sånger (imse vimse etc)
    Tycker átt det är ett bra intiativ och sen gör ni som det passar er bäst

Svar på tråden tips på potträning!