syskon till Malvina
hejsan! nu när vi klarat oss förbi vecka 12 börjar jag tro att allt kommer att gå bra så nu har jag börjat fundera på namn till bebis nr 2..
tyckte jag att namnvalet till första barnet var svårt så är det ju ingenting mot nu när man ska hitta ett namn som både jag o pappan tycker om och så måste det ju funka med dotterns namn..
Vår dotter heter alltså Malvina och det namnet hittade jag i ett arbete som landskapsarkivet på Åland hade sammanställt över äldre lite ovanligare namn de hittat på personer som levde här på Åland. Jag föll för det direkt när jag hittade och i flera månader så försökte jag övertyga sambon att det var det vackraste namnet som finns när dottern väl föddes, så var han ännu inte övertygad, han ville ha ett "vanligt" namn, vi försökte med Cecilia i 2 dagar men det kändes bara sååå fel, hon var ingen cecilia.. så efter 2 dagar så insåg pappan att det är en liten malvina vi fått
har fått mycket kommentarer om namnet, men för det mesta, eller bara vad jag kommer ihåg positiva. men visst kan man få upprepa namnet 2-3 gånger innan folk hör vad hon heter.
Så frågan är; hur ska vi hitta ett namn som vi tycker lika mycket om till bebisen som kommer? ska man föröska hitta ett gammalt namn igen? eller något med samma "ursprung" (Malvina är ett kvinnonamn skapat av poeten James Macpherson (1736?1796). Han kan ha skapat det av gaeliska mal mhin 'slät panna'.)
Har ni namnförslag så tar jag tacksamt emot dem!