• Anonym

Lån med en provanställning?

Finns det nånstans där man kan få lån på ca 20.000 kr trots att man bara har en provanställning? Jag går på min provanställning den 1 maj och den sträcker sig i 6 månader.

• Svar på tråden Lån med en provanställning?
  • Nixx

Går säkert, men det är ju ganska korkat att ta lån med en provanställning. Kan du verkligen inte vänta sex månader?

• Anonym (Va?)

Håller inte med.
    De flesta jobb man byter till just nu kräver provanställning i sex månader (pga finanskris mm). Då skulle ju alla som byter tjänst inte kunna lägga om lån el ta nya.
    De flesta bankerna har sina minimikrav på hemsidorna. Om du är med i ett fackförbund borde du kunna få medlemslån utan problem.
    Lycka till

• Nixx

Anonym (Va?) skrev 2009-03-10 13:16:33 följande:

Håller inte med. De flesta jobb man byter till just nu kräver provanställning i sex månader (pga finanskris mm). Då skulle ju alla som byter tjänst inte kunna lägga om lån el ta nya. De flesta bankerna har sina minimikrav på hemsidorna. Om du är med i ett fackförbund borde du kunna få medlemslån utan problem. Lycka till
    Lägga om lån är en viss skillnad från att ta ett nytt.

Jag tycker den ekonomiska varningslampan blinkar när man inte ens påbörjat sin provanställning och redan planerar lån.
  • Anonym (okej)

Jag fick lån på 35 000 med min provanställning som varar i 3 månader..

• Anonym (okej)

Anonym (okej) skrev 2009-03-10 13:22:40 följande:

Jag fick lån på 35 000 med min provanställning som varar i 3 månader..
    deltidstjänst dessutom
  • Anonym (Va?)

Men om jag byter jobb nu och vill tex köpa en bil. Visst katten kan jag få lån iaf.
    Som jag sa - just nu är det knappt några arbetsgivare som nyanställer utan provanställning.

Provanställning är inte att se som något negativt (förutom att det är trist att inte veta 100% om man har tjänsten några månader framåt). Just nu är det fullkomligt normalt när du byter tjänst - högavlönad som lågavlönad tjänst.

TS har ju faktiskt inte uttalat sig om sin ekonomi i övrigt varför skulle det då vara varningslampa för att TS behöver söka lån precis som personen byter tjänst?

• Anonym (Just)

Jag har precis fått medlemslån beviljat på 40 000 kr och jag är inte fast anställd. De frågade om jag jobbade, och det gör jag ju.
    Måste ha bil i jobbet och om jag skulle bli av med mitt jobb säljer jag ju bilen och betalar av lånet, så jag ser inga problem med detta.

• Nixx

Jag skulle aldrig ta ett lån utan att ha fast tjänst, men det kanske bara är jag...

Svar på tråden Lån med en provanställning?