• deede

Hjälp med mat! Ide´torka...

Har en liten tjej på ett år och tänkte hon skulle få börja äta vanlig mat nu.
    Problemet är att jag sällan äter lagad mat, är själv å hur kul är det att laga mat till sig själv bara... Men nu när vi är 2 får jag börja skärpa mig!

Så nu behöver jag massor av förslag på god, lättlagad och bra mat!

( Är ganska kräsen, äter nästan bara husmanskost och inga kosntigheter, tex. ingen form av lök...)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp med mat! Ide´torka...
  • sjö

Pannbiff och potatis.

Här hemma är all typ av mat på färs populär. Köttförslimpa, tacos, köttbullar. Det bästa med det är att det är lätt att göra en större sats och fysa in som man sedan kan ta fram när det behövs.

falukorv i ugn, stuvade makaroner, kyckling och ris med "pås"- sås.
    potatisgratäng (också bra att frysa) kallops, köttfärssås och lasagne är kanonbra att ha i fysen.

potatis, kotlett och brunsås med broccoli

• sjö

Pannbiff och potatis.

Här hemma är all typ av mat på färs populär. Köttförslimpa, tacos, köttbullar. Det bästa med det är att det är lätt att göra en större sats och fysa in som man sedan kan ta fram när det behövs.

falukorv i ugn, stuvade makaroner, kyckling och ris med "pås"- sås.
    potatisgratäng (också bra att frysa) kallops, köttfärssås och lasagne är kanonbra att ha i fysen.

potatis, kotlett och brunsås med broccoli

• Dixie

jag räknar ju inte mat med lök som "konstig" men här är lite rätter som är poppis hemma hos oss;

korvstoganoff
    rotsaker i ugn+ kyckling
    köttfärssås
    pasta med skinksås

• deede

Tack för jättebra förslag!
    Får skriva matschema eller nåt, så jag kommer igång....

Håller med om att lök inte är så konstigt, bara jag som är kinkig

• Googels

Pastasåser av olika slag är bra att frysa in i istärningsformer så att man kan ta fram några stycken om man bara ska göra mat till barnet och inte vill ställa sig och laga något. Jag använder fortfarande det till min dottern som nu är två år.

Det går dessutom att ha till ris eller cous cous om man inte bara vill köra med pasta hela tiden, och kan varieras i oändlighet (tex köttfärssås, tomatsås med grönsaker, tomatsås med tonfisk, linsgryta osv) Har inte testat att frysa ostbaserade såser, utan kör mest med tomatbaserade här hemma.

Pyttipanna är uppskattat oxå.

• 2äggmamma

Prinskorv med kokt potatis och kokta morotsbitar... Min lillkilles favvo (jag brukar skala korven)

• Lanloun

Mitt tips är att sök på billiga mat-trådar här på fl, där finns massa goda, enkla o billiga recept.

Du kan också söka på tasteline.se efter recept

Skriv ned alla recept du tycker verkar goda i ett dokument på datorn.
    Gör en veckomatsedel och prova recept efter recept.

Så gjorde jag för att komma igång med matlagning o det dröjde bara två veckor o sen kände jag att nu KAN jag ju laga mat, det är inte så svårt o det är KUL och framförallt gott

Jag lagar bara mat till middagen, vid lunch äter jag matlådor från middagarna, det blir för mycket att laga mat två gånger per dag.

Jag kan ju dela med mig av ett recept iallafall....

En halv falukorv
    En liten gul lök
    En burk krossade tomater
    En burk creme fraiche
    Röd paprika
    Fryst majs, så mycket du vill ha
    Salt
    Peppar
    Oregano

1. Finhacka lök och skiva falukorv i så små bitar som passar ditt barn
    2. Fräs allt i smör/olja
    3. Hacka paprika och lägg i stekpannan/kastrullen tillsammans med korven o löken. Stek tills kroven har fått fin färg
    4. Häll på krossade tomater, creme fraiche och rör ihop o låt koka upp
    5. Häll o majsen, krydda
    6. När majsen blivit mjuk är det klart.
    7. Servera med makaroner, ris eller vad du vill, vi brukar äta med makaroner, mmmm gott =)

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp med mat! Ide´torka...