• Vera71

Psykolog till 14 åring

Vi har varit hos BUP men där anser dom att sonens problem inte är tillräckligt stort?!! Där kan vi inte få vidare stöd. Erbjöds 3 stödsamtal sedan var det klart trots att jag som mamma kunde påtala att han behöver stöd, bla självkänslan, självförtroendet, kompisar mm. Sökt på Erikastiftelsen men där tar dom emot yngre eller äldre barn/ungdomar. Någon som har något tips? Har funderat på skolkurator men jag skulle hellst se att det var en psykolog.

Veronica

• Svar på tråden Psykolog till 14 åring
  • SIN74

Om det är "rätt" skolkurator, som den vi har så kan det vara nog så bra om inte bättre än en psykolog. Kanske kan kuratorn lotsa er vidare.

• ThisIsMe

Jag tycker absolut att ni ska prova skolkuratorn. De är ofta väldigt bra på samtal om saker som självkänsla och kompisar. Skolkuratorn är ju utbildad på samtal om såna saker somofta bekymrar barn i den åldern. Det är inte alls säkert att en spykolog kan göra ett bättre jobb. Om kuratorn upptäcker att h*n inte räcker till så kommer h*n att försöka lotsa vidare.

• Vera71

Tack för era svar! Vi ska nog pröva med kuratorn först. Men jag tycker att det är otroligt dåligt när inte psykiatrin räcker ut till allmänheten. Då får man söka privat och dom pengarna kanske inte alla har. Tyvärr så är ju skolkuratorerna rätt så tidsbegränsade också. En kurator på en hel skola!!

• SIN74

En på en skola, det är bra. Vi har en kurator i kommunen, 4 grundskolor och en högstadieskola ska hon täcka.

• Syster Luring

Jag tror att det är viktigt att förstå skillnaden på psykiatri och psykologi när man ska ge sig in i djungeln. Hoppas det löser sig till det bästa för er och er kille. Lycka till. 

August -95 & Bebisfrö -09
  • Mamma 35
    Vera71 skrev 2009-03-10 15:46:27 följande:
    Vi har varit hos BUP men där anser dom att sonens problem inte är tillräckligt stort?!! Där kan vi inte få vidare stöd. Erbjöds 3 stödsamtal sedan var det klart trots att jag som mamma kunde påtala att han behöver stöd, bla självkänslan, självförtroendet, kompisar mm. Sökt på Erikastiftelsen men där tar dom emot yngre eller äldre barn/ungdomar. Någon som har något tips? Har funderat på skolkurator men jag skulle hellst se att det var en psykolog.Veronica
    Vore jag som du, så hör med skolan,
    dom brukar ha kurator.
  • Majsan70

Skolkuratorn brukar ju vara en bra start. Sen brukar det ju finnas en psykolog knuten till skolan oxå. Hör med skolsjukvården o se vad de kan erbjuda.

Har de inte kamratstödjare o liknande på er skola? På ena dotterns skola har de vuxenpersonal som jjobbar med ungdomarna på "golvet" så att säga. De brukar genast snappa upp när nåt är fel o börja från sitt håll med att reda ut problemen. Vet faktiskt inte deras direkta yrkes roll men tror de är nåt med fritidspedagoger eller liknande.

• Dejsi

Vadå problem som inte är tillräckligt stort. Jag trodde alla var välkomna på BUP.
    Dåligt svar, tycker jag

Svar på tråden Psykolog till 14 åring