Fotvårta
Jag och min fotvårta firar snart silverbröllop, helt ofrivilligt från min sida. Det är en inåtväxande, diskret sak, men inte mindre störande och irriterande för det. Sitter straxt nedanför lilltån på trampdynan. Under perioder då jag går mycket gör den gräsligt ont, men annars märker jag inte direkt av den. Jag har aldrig fått fler vårtor, inte heller har folk jag umgåtts med på barfotabasis de senaste tjugofem åren drabbats av vårtor. Den verkar alltså inte speciellt smittsam. Men så extremt störande.Jag har ju ingen lust att smitta ner folk så i offentliga sammanhang-som badhus-använder jag badskor, och det är enbart med intimt bekanta jag alls kliver omkring barfota. Börjar kännas lätt hämmande. Jag skulle bli mycket, mycket tacksam om någon vänlig själ ville dela med sig av tips på hur man blir kvitt en sådan envis rackare.
Ett litet urval av saker jag prövat:
Apotekets vårtmedel- alla styrkor- ingen som helst effekt
Apotekets vårt plåster med salicylsyra- ingen som helst effekt
Fotterapeut- kortvarig effekt, hon skar bort eländet och la någon slags medel i gropen, vårtan var tillbaka inom två veckor. Jag gick regelbundet varannan vecka i sex månader innan jag flyttade från orten och eftersom det inte hade hjälpt sökte jag inte upp någon ny.
Superlim- klickade på lite lim på vårtan, huden runt om vårtan skrumpnade bort, vårtan satt envist kvar.
Nagellack-lackade vårtan, samma resultat som superlim
Vitlök- pressade vitlök, la på vårtan och la ett plåster över sörjan, arbetskamraterna på dåvarande jobbet var inte förtjusta, vårtan bekom det inte det minsta.
Däremellan har jag filat och skrapat, sandpapprat och smort. Ingefära och daggkåpa har jag också använt i min kamp mot denna usla inväxta sak, samt olika saker jag har glömt bort för tillfället. Inget hjälper.