• Vasen

Fotvårta

Jag och min fotvårta firar snart silverbröllop, helt ofrivilligt från min sida. Det är en inåtväxande, diskret sak, men inte mindre störande och irriterande för det. Sitter straxt nedanför lilltån på trampdynan. Under perioder då jag går mycket gör den gräsligt ont, men annars märker jag inte direkt av den. Jag har aldrig fått fler vårtor, inte heller har folk jag umgåtts med på barfotabasis de senaste tjugofem åren drabbats av vårtor. Den verkar alltså inte speciellt smittsam. Men så extremt störande.Jag har ju ingen lust att smitta ner folk så i offentliga sammanhang-som badhus-använder jag badskor, och det är enbart med intimt bekanta jag alls kliver omkring barfota. Börjar kännas lätt hämmande. Jag skulle bli mycket, mycket tacksam om någon vänlig själ ville dela med sig av tips på hur man blir kvitt en sådan envis rackare.

Ett litet urval av saker jag prövat:
    Apotekets vårtmedel- alla styrkor- ingen som helst effekt

Apotekets vårt plåster med salicylsyra- ingen som helst effekt

Fotterapeut- kortvarig effekt, hon skar bort eländet och la någon slags medel i gropen, vårtan var tillbaka inom två veckor. Jag gick regelbundet varannan vecka i sex månader innan jag flyttade från orten och eftersom det inte hade hjälpt sökte jag inte upp någon ny.

Superlim- klickade på lite lim på vårtan, huden runt om vårtan skrumpnade bort, vårtan satt envist kvar.

Nagellack-lackade vårtan, samma resultat som superlim

Vitlök- pressade vitlök, la på vårtan och la ett plåster över sörjan, arbetskamraterna på dåvarande jobbet var inte förtjusta, vårtan bekom det inte det minsta.

Däremellan har jag filat och skrapat, sandpapprat och smort. Ingefära och daggkåpa har jag också använt i min kamp mot denna usla inväxta sak, samt olika saker jag har glömt bort för tillfället. Inget hjälper.

• Svar på tråden Fotvårta
  • Almaximus

Frys bort den, det finns på apoteket ett set man kan använda. Kostar 269 tror jag.

• snödroppe77

Om du inte provat på svenska droppar så gör det,de är helt fenomenala åt vårtor och liktornar.

• Ms Croft

svenska droppar??
    Har en äcklig på min häl som inte vill ge med sig

• BillaBong

Jag hade fotvårtor som barn/tonåring. Har haft fyra sammanlagt. Hade två stora på varsin häl när jag var barn (vilket ledde till att jag tillslut började gå på tå) och de andra två var små och satt precis där du har din. Sjukt irriterande! De två första frös jag bort hos en läkare efter att ha tampats med den i över tre år - vårtorna dog knall fall, ramlade av och jag minns fortfarande känslan av en "skramlande" vårta i strumpan, haha! Och att det var som två stora kratrar i varje häl! Huuuh!

Meeen, det jag tänkte komma till är att de andra två tog jag bort utan ett enda medel eller "huskur". I den första vårtan hittade jag som en svart prick i vårtan. Trodde att jag lyckats få en liten sticka i den (just my luck!) och jag som inte kan låta sår och sånt jox vara var ju direkt där och pillade med en liten synål. Fick ut pricken och det var inte alls nån sticka utan mer som en kolsvart liten kristall för att förklara det bäst. Eller gruskorn. Det knastrade hur som helst när man tryckte på den mot bordet. Tänkte inte mer på det, men vårtan stupade bara nån vecka senare. Hajade inte samanhanget förrän nästa vårta dök upp och precis samma prick dök upp. Jag var där och pillade bort pricken direkt och samma sak hände - vårtan dog direkt och sen dess (över tio år sen) har jag inte haft ett enda spår till nån vårta igen! Dock kan pricken sitta långt in så det gäller att gräva lite med nålen, men själv har jag aldrig haft speciellt mycket känsel i själva vårtan så det har aldrig varit nått problem.

(Googlade den svarta pricken nu och det visade sig "bara" vara blod från små blödningar i vårtan, men varför försvann de direkt efter att jag pillat bort dem? )

Hur som helst funkade det för mig, kanske värt att prova om du inte redan gjort det och den inte är så pass inåtvuxen att du inte kommer åt. Lycka till!

• Mosaik31

frysbehandling kan vara effektivt jag gjorde det hos läkaren för många år sen nu och den försvann
    men dock så gjorde det gräsligt ont

ska finnas frysbehandling hos apoteket så man slipper går till läkaren

• Nidhugg

Svenska Droppar?
    Vad är det och var handlar man det?

Här har vårtor behandlats med Apotekets plåster!
    Vårtorna trillar bort efter en tid av intensiv behandling - det tar veckor i vissa fall månader har en skolsköterska upplyst om. Man får inte missa en enda behandling dvs varje natt ska det på ett plåster!

Frysa vårtor själv, kan leda till skador om man gör det minsta fel: frys hos fotvården.

Här i länet befattar sig inte sjukvården med något så ynksigt som vårtor.
    MEN jag tycker TS tar kontakt med läkarvården/företagshälsovården och för en dialog med dem!
    De måste ju hjälpa om inget annat har hjälpt.

• snödroppe77

Svenska droppar är en örtblandning som finna att köpa på hälsobutiker.Jag blandar alltid till den själv,det ska dra i alkohol i 14 dagar minst,sen är det klart.
    Dropparna är helt suveräna till det mesta,svårläkta sår,gallstensanfall, bihåleinflamation,getingstick mm.På vårtor sätter man omslag,en vaddtuss som fuktats med dropparna rakt på vårtan,lite plastfolie på så den hålls fuktig och så tejpar man fast hela "paketet".Byter omslag 2-3 ggr/dag och så faller vårtan bort efter några dagar.
    Jag är aldrig utan dropparna,de är mitt universalmedel.Här i finland får de inte säljas,så jag hamstrar när jag nångång åker över till sverige

• Vasen

Frysningen från apoteket har jag prövat, glömde skriva det. Utan resultat.Sjukvården vill inte gärna hjälpa till här heller -

Svenska droppar låter intressant, jag är redo att prövat allt. Ska ut och söka i hälsobutikerna. -
    Svarta prickar i eländet har jag sett. Jag är aningens sjåpig, men jag tror nog jag får ta och pilla lite med en nål. Låter alldeles fantastiskt om det skulle fungera!

• Erling

vårtor kan ta lååång tid att få bort. För vissa går det fortare å för andra långsammare. Tyvärr när man haft dom en lång tid tar det längre tid att få bort dom.. Transversal (vårtplåster som finns på apoteket) luckrar upp vårtan och sedan kan man skära bort det som blir löst. Man måste behandla rätt länge och trots att det kanske inte syns skillnad så hjälper det. När vårtan sen inte syns mer bör man behandla med något annat ett tag till för den finns fortfarande kvar en stund efteråt men inte syns. Då kan man behandla med mindre starka vårtsalvor, nagellack, silvertejp eller lapis.

• andeta

Ny i tråden.

Jag har miljoner, eller ja.. 23 st om man räknar ihop alla fotvårtor jag har. INGENTING hjälper... Har precis som TS försökt med allting..

• I min mage

Hörde någonstans att bananskal, kletiga sidan innåt mot vårtan skulle göra att den försvann ;) Den som vill, prova och se om det hjälper! :)
    Teijpa fast en bit bananskal över vårtan vid sänggående och låt den sitta tills morgonen där på. Upprepa tills vårtan är väck! :)

• EllieMay

Vill bara lägga in en liten grej kring detta med svarta pricken i vårtan.
    Det är vårtans "navelsträng" ellr hur man nu skall förklara. Får man bort de svarta avlånga sakerna i vårtan då dör den, då stryps näringen och den dör. skit svårt att förklara men jag har avlivad mina vårtor genom att ta bort de svarta skiten

• annsing82

Har också problemet med en dum fotvårta, men nu var på fotvård innan jul och och hon kom men mycket bra tips och hon tipsade om vårtfri från, ja nu kommer jag inte på namnet men en sån affär med naturläkemedel. Kostade en slant men verkar vara bra. Finns mycket bra råd i bruksanvisningen som jag inte visste om, tex att man inte ska fila på en vårta. Medlet behöver bara användas en gång i veckan, är det en äldre fotvårta så kan man efter ett tag öka till var femte dag. Har nu använt detta i nån månad och följ alla råd därifrån och nu verkar den vara på väg bort, ser inga svarta prickar längre, men säker kan man ju aldrig vara med en vårta. Men detta är iaf den behandlig som har funkat bäst på mig.

Hittade en sida: www.vartfri.se/
    Såg också där att det är i bla i Life butikerna som man kan köpa det.

• BillaBong
    EllieMay skrev 2009-03-14 01:48:56 följande:
    Vill bara lägga in en liten grej kring detta med svarta pricken i vårtan.Det är vårtans "navelsträng" ellr hur man nu skall förklara. Får man bort de svarta avlånga sakerna i vårtan då dör den, då stryps näringen och den dör. skit svårt att förklara men jag har avlivad mina vårtor genom att ta bort de svarta skiten
    Det trodde jag med, fram till jag skrev inlägget en bit upp Men enligt http://www.vartfri.se/faq.php så är det när en vårta redan påväg bort när de svarta prickarna dyker upp: "Kommer det fram svarta prickar efter några gångers behandling, vet man att det är en vårta och att den är på väg att torka ut."

Och enligt http://www.wartner.eu/se/wartguide/foot.asp är prickarna bara torkat blod från en vanlig blödning som uppstår av trycket när man står på foten: "Om man granskar en fotvårta lite närmare brukar man kunna se små svarta prickar inuti. Dessa prickar är inte som vissa tror rötter, utan blödningar i vårtan som uppstår av trycket när man går och stöder på den.", vilket låter rimligt. Men det lät coolare med "navelsträng" så jag tänker fortsätta tro det och det hjälpte ju faktiskt att pilla bort dem så shoot TS!
    Google... Goooogle! G-O-O-G-L-E!
Svar på tråden Fotvårta