• Angelica77

Vitmålad träpanel i våtrum

Sitter o klurar på om vi ska göra om vårt ena badrum.
    Vill gärna ha vitmålad träpanel (liggande) på väggarna och stengolv.
    Nån som har målad träpanel just i badrum (badkar, handfat, toa).

Vet att det finns färdigmålade/omålade paneler på Byggmax men det står att de ej är för våtrum. Frågan är om man kan måla dem med speciell våtrumsfärg.

• Svar på tråden Vitmålad träpanel i våtrum
  • Pappa G

Problemet brukar vara hur de ska fästas upp, med tanke på bakomliggande tätskikt.

• Babysmurf

vi har precis så i vårt badrum... men fråga mig inte hur det är gjort, för det var så när vi flyttade in :)

• sommar2001

Håller på att renovera ett litet gäst-badrum och ska ha panel där.
    Pratade med vårt försäkringsbolag och enklast blir att ha kaklad dusch och panel på resterande yta. Då var det inga problem för deras del. Var viktigt att sätta silikon i spikhålen "bara" om jag uppfattat saken rätt sen ska det ju vara tätskikt bakom så om panelen blir fuktskadad ska det bara vara den som skadas. Vi har köpt pärlsponten hos ett lokalt snickeri, mycket billigare och mindre kvist än tex byggmax. Sen var det något speciellt med färgen men kommer inte ihåg vad, våtrumsfärg kanske..

• sommar2001

Lite fortsättning..

Så länge man följer de bestämmelser som finns gällande tätskikt m.m och det utförs fackmannamässigt ska det ju inte kunna hända något. Peppar peppar..
    Vårt "problem" är att vi har många udda önskemål. I stora badrummet har vi 2 väggar som är i obehandlat timmer. Min pappa gör allt jobb eftersom att han är certifierad för våtrum. Detta gör ju att vi vill ha försäkringsbolagets godkännande på allt vi gör för om något skulle hända har vi inte tänkt att klämma dit honom. Försäkringsbolaget är helt med på noterna och vi har nära kontakt med deras representant när det är på gränsen till ok, tex obehandlade träväggar i badrummet..
    De har varit hit och inspekterat allt så vi har full ersättning från dem om något skulle hända.

• Pappa G
    sommar2001 skrev 2009-03-10 21:23:34 följande:
    Håller på att renovera ett litet gäst-badrum och ska ha panel där. Pratade med vårt försäkringsbolag och enklast blir att ha kaklad dusch och panel på resterande yta. Då var det inga problem för deras del. Var viktigt att sätta silikon i spikhålen "bara" om jag uppfattat saken rätt sen ska det ju vara tätskikt bakom så om panelen blir fuktskadad ska det bara vara den som skadas. Vi har köpt pärlsponten hos ett lokalt snickeri, mycket billigare och mindre kvist än tex byggmax. Sen var det något speciellt med färgen men kommer inte ihåg vad, våtrumsfärg kanske..
    Den lösningen skulle jag avråda ifrån. Spikhål överallt i tätskiktet..
    Vad var det för försäkringsbolag som sade sig acceptera det?
  • sommar2001

Pappa G skrev 2009-03-10 21:32:16 följande:

Den lösningen skulle jag avråda ifrån. Spikhål överallt i tätskiktet..Vad var det för försäkringsbolag som sade sig acceptera det?
    Nä då har jag uttrykt mig klumpigt/ för enkelt. Som jag har fått det förklarat ska det vara någon list bakom panelen där även tätskiktet sitter. Spiken närmast duschen måste vara på ett visst avstånd och det är de som måste vara tätade med silikon men självklart även mellan den kaklade delen och panelen så ingen fukt kan komma in via sidan. Sen skall panelen fästas i den listen och det ska även vara en luftspalt så luften kan cirkulera. Kommer inte att bli så "många" spikhål i tätskiktet eftersom att panelen fästs i listen bakom. Gällande försäkringsbolaget så var det viktigast för deras del att det är god ventilation.

Pratade med de om att ev göra panelen i ett löst stycke som fästs i listen genom att hänga upp den (utan spikhål), hoppas att du kan föreställa dig vad jag menar, men de tyckte att den andra varianten var bättre och då gör vi så eftersom att det är mycket enklare. Sen är inte vi speciellt oroliga för vattenskador då det är en gästtoa där vi kommer att använda toan men duschen är avsedd för gäster och kommer att användas några gånger/år.
  • Angelica77

Men dessa paneler ska limmas upp, och en kollega jag diskuterade saken med sa att det inte är till nackdel att sätta direkt upp på bef våtrumstapet.
    Om man primar den och sen limmar.
    Dels så slipper man oroa sig för fuktskador sen slipper man ett väldigt förarbete.

• Pappa G
    Angelica77 skrev 2009-03-11 11:20:40 följande:
    Men dessa paneler ska limmas upp, och en kollega jag diskuterade saken med sa att det inte är till nackdel att sätta direkt upp på bef våtrumstapet. Om man primar den och sen limmar. Dels så slipper man oroa sig för fuktskador sen slipper man ett väldigt förarbete.
    Primar en våtrumstapet?
    Den är väl gjord för att vara vattenavstötande?

Trät suger ju onekligen åt sig fukt, som kommer att tränga vidare in i bakomliggande konstruktion.

Jag kan inte se att något regelverk kring badrum skulle tillåta detta. Jag har också svårt att se att ett försäkringsbolag skulle acceptera det vid en framtida skada.
  • Pappa G
    sommar2001 skrev 2009-03-10 22:01:58 följande:
    Pappa G skrev 2009-03-10 21:32:16 följande: Nä då har jag uttrykt mig klumpigt/ för enkelt. Som jag har fått det förklarat ska det vara någon list bakom panelen där även tätskiktet sitter. Spiken närmast duschen måste vara på ett visst avstånd och det är de som måste vara tätade med silikon men självklart även mellan den kaklade delen och panelen så ingen fukt kan komma in via sidan. Sen skall panelen fästas i den listen och det ska även vara en luftspalt så luften kan cirkulera. Kommer inte att bli så "många" spikhål i tätskiktet eftersom att panelen fästs i listen bakom. Gällande försäkringsbolaget så var det viktigast för deras del att det är god ventilation. Pratade med de om att ev göra panelen i ett löst stycke som fästs i listen genom att hänga upp den (utan spikhål), hoppas att du kan föreställa dig vad jag menar, men de tyckte att den andra varianten var bättre och då gör vi så eftersom att det är mycket enklare. Sen är inte vi speciellt oroliga för vattenskador då det är en gästtoa där vi kommer att använda toan men duschen är avsedd för gäster och kommer att användas några gånger/år.
    Så långt det bara är möjligt ska man ju undvika att punktera tätskiktet. Det är där problemen uppkommer.

Går ni vidare med planerna, så begär ett skriftligt uttalande från försäkringsbolaget.
  • sommar2001

Pappa G skrev 2009-03-11 11:43:32 följande:

Så långt det bara är möjligt ska man ju undvika att punktera tätskiktet. Det är där problemen uppkommer. Går ni vidare med planerna, så begär ett skriftligt uttalande från försäkringsbolaget.
    Ja visst är det så och vi har redan fått skriftligt.
Svar på tråden Vitmålad träpanel i våtrum