Pappa G skrev 2009-03-10 21:32:16 följande:
Den lösningen skulle jag avråda ifrån. Spikhål överallt i tätskiktet..Vad var det för försäkringsbolag som sade sig acceptera det?
Nä då har jag uttrykt mig klumpigt/ för enkelt. Som jag har fått det förklarat ska det vara någon list bakom panelen där även tätskiktet sitter. Spiken närmast duschen måste vara på ett visst avstånd och det är de som måste vara tätade med silikon men självklart även mellan den kaklade delen och panelen så ingen fukt kan komma in via sidan. Sen skall panelen fästas i den listen och det ska även vara en luftspalt så luften kan cirkulera. Kommer inte att bli så "många" spikhål i tätskiktet eftersom att panelen fästs i listen bakom. Gällande försäkringsbolaget så var det viktigast för deras del att det är god ventilation.
Pratade med de om att ev göra panelen i ett löst stycke som fästs i listen genom att hänga upp den (utan spikhål), hoppas att du kan föreställa dig vad jag menar, men de tyckte att den andra varianten var bättre och då gör vi så eftersom att det är mycket enklare. Sen är inte vi speciellt oroliga för vattenskador då det är en gästtoa där vi kommer att använda toan men duschen är avsedd för gäster och kommer att användas några gånger/år.