• Nallen

Kan man sluta med p-piller mitt i en karta?

Undrar om man kan sluta med sina p-piller fast man är mitt i en karta? Försökte läsa i bruksanvisningen och där stod det ; "om du vill bli gravid, avsluta din karta och påbörja ingen ny så kommer snart din ägglossning igång...." Min tanke är ju att få mensen tidigare så att vi kan börja tillverka barn så snart som möjligt.. Kan det vara farligt för kroppen att sluta mitt i? Jag menar, det borde det ju inte vara eftersom man intar kroppens naturliga hormoner?

• Svar på tråden Kan man sluta med p-piller mitt i en karta?
  • Alice

Du bör äta klart kartan. Det förlorar du ju bara 14 dagar på i tid. Det är INTE kroppens naturliga hormoner du tar. Då skulle ju dina piller behöva vara gjorda av döda kvinnors ämnen... Det är syntetiska ämnen, en av anledningarna till att jag aldrig velat äta dem.

• Nallen

Det jag menade fast jag tänkte fel är ju att man intar hormoner som liknar kroppens egna könshormoner östrogen och progesteron. Är det pga att det blir obalans i kroppen om man slutar mitt i som gör att man ska avsluta kartan?

• Milva

Man måste avsluta det gamla för att kroppen ska ha en chans att starta om så smärtfritt som möjligt är vad jag har hört..
    Äter du PP-piller så har du ju ändå ingen ägglossning så varför sluta mitt i?

• Nallen

Känns som om jag har varit mycket otydlig i mitt inlägg... Jag har bara ätit tre piller på min nya karta, och då hade jag en tanke (kanske dum) att jag inte hade hunnit påverka kroppen så mycket med bara tre piller. Alltså kan kanske ägglossning ske ändå eller också får jag min mens tidigare. Om man t ex har kräkts någongång när man har ätit p-piller, står det ju att man ska använda extra skydd en vecka efter det. Det måste ju betyda att ägglossning kan ske iaf. Kan det då i sin tur betyda att jag kan få ägglossning denna månad?

• LyNxQ

Man ska HELST sluta mellan två kartor, alltså inte mitt i en! Antar att det blir för stort hormonfall annars... det är väldigt vanligt att man får en blödning om man slutar mitt i en karta (eller missar ett piller)
    Men jag tror inte att det är farligt att sluta i mitten, men jag tror inte att ägglossning och sånt kommer igång tidigare för det...
    Jag vet inte om ett par piller påverkar så mycket (men man ska ju vara skyddad mot grav redan efter första pillret, så det är frågan om,..)
    Lycka till!

Svar på tråden Kan man sluta med p-piller mitt i en karta?