Olagligt lägga ut bilder utan tillåtelse?
Precis som rubriken lyder, är det ok att lägga ut bilder utan att fråga, exempelvis på en öppen blogg eller på facebook? Finns det stöd i någon lag som man kan hänvisa till?
Precis som rubriken lyder, är det ok att lägga ut bilder utan att fråga, exempelvis på en öppen blogg eller på facebook? Finns det stöd i någon lag som man kan hänvisa till?
Pul kan du ju hänvisa till.
Jag har för mig att om en person har tagit en bild på dig, så är det hennes/hans bild. Kan ha fel, men jag har för mig att fotografen äger bilden.
Om jag inte är ute och seglar nu så får man inte lägga ut en bild som man inte äger, man får inte lägga ut en annans bild som är copyright skyddad.
Personligen tycker jag att det är jobbigt att folk lägger ut bilder på mig om jag inte har blivit tillfrågad innan om det är ok. Detta är snarare en moralisk fråga om rätt och fel. Men viktig.
Vore intressant och veta hur det egentligen är med lagen.
Det här gäller foton som är tagna på mitt barns förskola där mitt barn och många andra syns mycket tydligt, med namn på förskolan och allting. De ligger ute öppet på facebook och det gillar jag inte.
Säg till personen som lagt ut bilderna på ditt barn att ta bort dem.
Vägrar personen så kan du kontakta facebook och förklara situationen, har du tur så tar de bort dem.
Har kontaktat henne men hon vägrar, anser att det är hennes rätt att ha bilder ute på sitt barn. Jag föreslog att hon skulle photoshopa bort de andra barnen så att de inte kunde bli igenkända men det ville hon inte heller. Kontakta FB är nog en bra ide
Nej man kan ju alltid hoppas. Seriöst, vad tänker folk med??
Enligt pul så är det ju ok att lägga ut bilder så länge det inte är kränkande, dessutom så gäller ju inte pull på utländska sidor.
Men på tex en skolas eller företags hemsida så ,åste dom be om tillstånd, men är det en privat sida i sverige så behöver man inte.
Men det är riktigt dåligt att inte personen plockar bort bilderna om du ber om det.
Tyvärr får hon ha bilderna där. Men personuppgiftslagen säger att hon inte får namnge barnen/personer så de går att spåra.
Det hör ju till god ton att fråga innan man lägger ut bilder på någon.
Det är olagligt att kopiera en bild som någon annan har tagit.