• Anonym (borttappad)

Vardagsromantik

Jaha, då har man hamnat i fällan som man lovat sig att inte hamna i. Sambofällan. Jag (killen) har suttit VÄLDIGT mycket framför datorn (iofs hon med), medan hon har gjort det mesta hemma. Under många år firade vi alltid varje månad det datum vi blev tillsammans men det har runnit ut i sanden, även årsdag och alla hjärtans dag har blivit mindre och mindre firande. Vi har varit tillsammans i 7 år.
    Vi har pratat massor om vårt förhållande och även flyttat isär för att se vad vi vill, det höll bara några dagar sen flyttade vi ihop igen. Nu jiobbar vi på vårt förhållande och tar var dag som den kommer, inte ta varandra för givna.

Tidigare var jag väldigt romantisk och vill vara det igen. Tyvärr kör jag fast i blomträsket. Visst är det fint med blommor men det blir ju rätt enformigt.
    Således önskar jag lite tips och råd kring vardagsromantik, det lilla i vardagen. Kanske vi är fler som behöver en knuff och kan stötta och hjälpa varandra.

• Svar på tråden Vardagsromantik
  • NadiaMi

Jag vet inte om du redan gör sådant, men fixa middagen själv någon kväll medan hon får ta ett varmt bad i lugn och ro, eller bara får slappna av. Eller laga middagen tillsammans så ni får lite "vardagstid" gemensamt och inte bara delar upp saker mellan er.

Och det är ju inget större fel på blommor, men lite variation är ju inte fel.
    Välj en ovanlig sorts blomma, eller en som du vet att hon har minnen av från barndomen, eller plocka ängsblommor istället för att köpa på blomsteraffären.

Sedan är det ganska ovärderligt att bara spendera tid tillsammans.
    Promenader, dåliga filmer, lösa korsord, gå ut och ta en spontan-fika.
    Och lyssna på om hon behöver något hemma (suckar hon över den gamla diskborsten så köp hem en ny på vägen från jobbet och byt ut den gamla utan att nämna det - det hör ju till vardagen trots allt, men visar ändå på att du bryr dig om detaljerna). Eller andra vardagssaker, köp nya tandborstar apropå ingenting, föreslå att ni kan äta något lite extra gott en vanlig vardag..

Själv blev jag lite vek i knäna när pojkvännen en dag helt ur det blå rensade ur vasken i badrummet som om det var den naturligaste saken i världen...
    Löjligt kanske, men det visar på uppmärksamhet och en initiativförmåga som faktiskt gör vardagslivet lite lättare och ger mer gemensam tid över till detdär 'andra' som fyller på energinivåerna.

• Marlean

På morgonen efter du varit på toaletten ge henne en "Hotellvikning" av toapappret och skriv "Du vet väl att jag älskar dig, va?" på pappret som du även rullar upp så hon ser det när hon använder det- ibland kan det räcka med så små saker.

• Anonym (lilja)

ts: vi har bara vart ihop i 1,5 år lite drygt och är sambos men ett bra tips som vi gör (vi har inga barn så det kanske är lite enklare då) det är att ha fredagsdejt. varje fredag. det ar VERKLIGEN inget speciellt men det innebär att laga mat tillsammans, något extra gott, dricka lite vin och bara prata om veckan, livet, vad som helst...ibland kollar vi på tv emellanåt eller en film men vi sitter i soffan och bara mår bra. egentligen är det ju bara en fredagskväll men vi har alltid kallat det fredagsdejt för det blir lite mysigare då. sen på lördagar kanske vi gör saker på olika håll men fredagen har alltid vart våran dag (med udantag). vi köper sällan blommor, firar inte alla hjärtans dag heller.
    vi kramas varje morgon
    min sambo fixar frukost varje morgon
    vi säger att vi älskar varandra
    vi tar mycket på varandra.
    vi lägger oss i sängen och läser böcker....
    spenderar mycket tid ihop helt enkelt.
    men men,detta kanske bara är för att det är i början av ett förhållande men här kom mitt tips iaf.

• Anonym (Romantik?)

Jag kan ju berätta hur vi har vardagsromantik i vårt förhållande.

-Min man hämtar mig efter föreläsningen så jag slipper ta bussen (är bråkigt och tar tid)
    -Han har en brasa tänd och maten klar när jag kommer hem.
    -På lördagarna springer vi tillsammans i parken och sen går vi hem och äter en stor frukost
    -Vi har "sex-dejter" vissa kvällar då vi inte tittar på tv utan har sex i stället. Oslagbart när man är två personer som är väldigt upptagna.
    -Jag gör frukost för honom varje morgon och plockar bort maten när han ätit (jag pluggar hemma). Det sparar tid för honom och är uppskattat. Ibland gör jag hans matlåda
    -Vi masserar varandras fötter och axlar efter en jobbig dag på jobbet.
    -Vi tänker på varandra när vi är ute och shoppar och tar med något litet hem som den andre uppskattar.

Vardagsromantik för oss är inte blommor och choklad utan att man tänker på den andre och gör saker som den personen skulle uppskatta. Det handlar om att vara närvarande och att vara omtänksam mot den andre personen så att han/hon känner sig uppskattad och sedd.

• Anonym (Romantik?)

Tillägg:
    Vi kramas och pussas väldigt mycket. Varje morgon följer jag honom till dörren och pussa hejdå. Varje dag när han kommer hem så lämnar jag det jag gör och pussas hej och tar mig tid att fråga om hans dag.

Vi säger att vi älskar varandra varje dag och vi ställer klockan 10 min tidigare på morgonen och bara kramas i sängen och pratar om dagen.

Vi skickar också ibland en puss med sms

• Anonym (lilja)

som (romanrik?)
    vi har vissa tv fria kvällar då vi INTE använder tv eller dator utan bara ägnar oss åt varandra. sex, umgås, eller vad det nu kan vara. ett jättebra tips!

• Anonym (borttappad)

Tack för alla tips. Behöver bli påmind ibland om detta. Så jäkla lätt att bara köpa blommor. Men det är ju de små sakerna som räknas.

• Anonym (Romantik?)

Min kille var nu borta från lördag till söndag för att träffa en kompis. Jag uppmuntrade honom att åka och gjorde det så enkelt som möjligt att lämna mig hemma. Talade om för honom att han förtjänade att åka iväg och ha riktigt kul på egen hand med sin vän. Det tyckte han var romantiskt, att jag "gav" honom tid för sig själv.

Han å andra sidan åkte hem med bil (tre timmar) på söndagen. Och jag bad honom skicka ett sms när han lämnade så jag visste om han har på vägen. Sen ringer han mig från en telefonkiosk längs vägen, för batteriet på hans telefon var död och han ville inte att jag skulle oroa mig. Det tyckte jag var romantiskt, att han tänkte på mig och mina känslor och tog sig tid att leta upp en telefonkiosk

Och när han kom hem hade vi längtat efter varandra rejält och hade en väldigt mysig kväll i sovrummet

• Kaslin4ever070227

Romantik!

Det finns ju så mycket små saker man kan göra för varandra och som man uppskattar oxå,jag har aldrig varit denna tjej som måste få presenter o.s.v,blommor köper han ibland,men väldigt sällan.

Han visar det på så många andra sätt.
    Vi har fem barn hemma så det är ju fullt upp men vi glömmer inte varandra för det eller försöker att inte göra det.

Ex:Igår kom hem efter att jag hade varit o simmat en runda då stog middagen klar o tända ljus på bordet,barnen satt redan ner,det fann ett kort vid min talrik där maken hade skrivit vad jag betyder för han

efter maten var det varmt bad som gällde och då hade han redan varit inne o tänt lite ljus,lagt i lite doft olja och min favo tidning.

Han tog hand om barnen,disken och nattningen.

När vi skulle lägga oss så hade han tänt ljus där oxå,sen kan man ju gissa vad som hände

Han uppvaktar mig på många sätt och vist hemma helg som vardag och det behöver inte vara så jätte speciellt ellr svåra saker.

Våra barn somnar alltid mellan 19.00-19.30 så vi har alltid hela kvällen för varandra.

Svar på tråden Vardagsromantik