• Anonym (orolig)

Har du MS? Vad var dina första symptom?

Hej!

Jag var hos en läkare igår då jag har halverad känsel från naveln & neråt.
    Detta har jag haft i snart tre månader..
    Efter lite konsultation & en massa frågor kom hon fram till att jag ska till en neurolog & görs en magnetröntgen då hon misstänker att det kan vara MS.
    Nu sitter jag å väntar på en tid & frågorna ploppar upp i huvudet, såklart..

Du som har fått diagnosen MS:

Hur upplevde du dina första symptom?
    Hur gammal var du när du fick veta att du har MS?
    Hur påverkar sjukdomen dig/ditt liv?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Har du MS? Vad var dina första symptom?
  • Anonym (orolig)

'puffar

• Anonym (orolig)

Ingen???

• Brummelisa1982

Hejsan, jag fick min diagnos förra året. De va när jag var gravid som jag fick mina första symptom - jag for då till vårdcentralen och träffade en läkare som sa att det hade med graviditeten att göra, som tur var så trodde jag inte på henne och sökte mer hjälp och i oktober förra året så fick jag diagnosen. Jag är 27 år. I och med att jag fick diagnosen så fick jag också veta att jag skulle bli tvungen att ta ett ryggmärgsprov och av någon anledning så kändes de värre än själva sjukdomen...=)

Jag fick börja med en dropp behandling (tysabri)direkt och efter det så har jag inte haft några fler skov som tur är - de enda symptomen jag har nu är egentligen att jag är tröttare än vanligt och att mitt långtidsminne är väldigt dåligt. De här med minnet är absolut det jobbigaste!

• Anonym

En kompis till mig har, och hennes första tecken var dommningar i händer .

• Anonym (orolig)

Tack få hemskt mkt för Era svar!
    Nu blev jag ju inte mindre orolig direkt, när jag läste om minnet....känner igen mig så fruktansvärt!

• Brummelisa1982

De finns väldigt bra broms mediciner nu så jag tycker inte att du ska oroa dig allför mycke. Vet du när du ska få träffa en neurolog och röntgas?

• Anonym (orolig)

Jag väntar på att sjukhuset ska höra av sig med en tid...remissen skickades för två veckor sedan på ett ungefär.

Brukar det vara lång väntetid på magnetröntgen?

• Brummelisa1982

Jo, jag tror att det kan vara de, men om dom misstänker MS så brukar man prioriteras. Jag ska hålla tummarna för dig!!

• Brummelisa1982

Hur går det för dig, har du fått fara på röntgen?

• Anonym (orolig)

Åh, tack för frågan!

Hade en tid till läkare nu i förra veckan, men då ringer en sköterska & avbokar tiden pga att dom dubbelbokat...*suck*
    Nu sitter jag & väntar på att jag ska få en ny tid!

• Brummelisa1982

Sjukvården är ju för kul att ha å göra med!! Själv så sitter jag och väntar på provsvar som skulle ha kommit för två veckor sedan! Hoppas dom får tummen ur så att du får några svar snart!

• Jen nifer

min svärfar fick de när han var omrking 35, då va de mycket yrsel och trötthet som fick honom att söka.  Han har mått bra sen han började medicineras, det är först nu, ca 15 år senare som han börjar bl lite sämre. Men fortfarande pigg ändå alltså, men nu lite domningar i benen osv.

Mollys mamma
Svar på tråden Har du MS? Vad var dina första symptom?