• Culete

Kanariefågel, någon?

Berätta gärna lite om hur det var/är att ha en sådan. =)
    Är lite i fågeltankar och kanarien verkar vara en som kan passa oss.
    - Vad för andra liknande fågelarter finns det annars?
    Tycker bla om dess storlek och skönsång.

Alla tips o råd tas emot innan vi vågar ta ett fast beslut.

Tack!

• Svar på tråden Kanariefågel, någon?
  • Culete

ingen?

Jag är inte van att det inte verkar finnas så mkt att läsa om ett djur på nätet. Står samma, och kortfattat, överallt.

Skulle uppskatta lite mer detaljerad info/råd beträffande skötsel mm.

Jag vill ha en sjungande kanariel, hane då så klart, men om man även har en hona - hur stor är risken att han inte längre vill sjunga?

Kan man i värsta fall separera dem till olika burar igen om man vill ha igång sången igen?

• Vofflis

Jag har tyvärr inte heller några kanariefåglar, men vill också veta mer om dem då min dotter gärna vill ha fåglar och kanriefåglar verkar så trevliga

• bebis08

Här kommer lite info

Kanariefågeln är en jättetrevlig sällskapsfågel, och väldans vackra.
    Det är hanen som sjunger, så vill ni ha en sångfågel så bör det vara en hane.
    Honor kan sjunga, men inte lika vackert som hanarna, men  många honor sjunger inte alls.
    Det är svårt att se skillnad på könen, lättast är att vänta in en hane som sjunger.
    De är flockdjur så man bör (ska) ha två stycken, minst...
    Kanariefågeln är vad vi kallar en "prydnadsfågel".
    Det är alltså inte en fågel som är lätt att få handtam.
    Det GÅR, men det är inte det lättaste.
    Vill ni ha en fågel som man kan "plocka" med så är det bättre med undulat, nymfparakit tex.

Skötsel är ungefär som andra fåglar.
    Vatten bytas varje dag, mat ska ges.
    De äter fröer/pellets, grönsaker, groddar.
    Vattenbad vill de ha. Buren ska rengöras nån gång i veckan.
    Som strö används oftast sand med snäcksal, det behövs för fåglarnas matsmältning.
    Vill man inte ha så skräpigt hemma kan man med fördel använda halm i botten, då hamnar alla fjädrar å skräp inunder, och så kan man lätt fluffa till halmen så det ser fräscht ut. Har man halm så måste man ha en skål med sand/skal för matsmältningen.

Se till att köpa en bur med lagliga mått. Burmåtten gäller även för privatpersoner. Men det ska de veta i butiken. Sätt gärna in naturgrenar istället för pinnarna som medföljer. Ta lövträd. Gärna fruktträd eller sälg tex. Det är ett nöje för fåglarna att skala grenarna, och sen är det bra för fötterna med olika tjockleckar så de inte "hakar" upp sig på samma grenstorlek.
    Sen kan man gärna ha lite "leksaker" men undvik speglar.
    Det är viktigt att aldrig ha fågelburen i närheten av drag, de små kan lätt bli förkylda då.

Har ni frågor så hojta till

♥ ---> www.elmida.se
  • Culete

Tack.
    Allt hade jag redan läst mej till. Är väl inte van att ngt djur verkar så lätt.
    Har leguaner och har haft bla tarantellor och råttor. Hund och katt...
    Alla har det funnits mer info att läsa sej till... Leguanerna helt klart mest...

Iaf, jag har dock en fråga... Jag har kommit så långt att jag vill ha en sångfågel och då har vi ju Timbrado, Malinois och Roller... Jag har inget ljud på datorn så svårt att lyssna mej till hur dom låter men ja, sak samma.
    Undrar nu hur skillnaderna är rent utseendemässigt samt hur de skiljer sej i pris och 'vanlighet'. Verkar som Roller/Harez är dyrast?

Någon som har personlig erfarenhet av en/flera av typerna och som vill dela med sej lite? =)

Sen, frågan ang hona+hane och hanens songlust kvarstår.
    Jag vill gärna ha två och helst i samma bur.
    Hur skall jag tänka inför mitt inköp - båda samtidigt och i samma bur eller dela på dem från start? Kanske köpa hanen först och sen ge han sin hona ett par månader senare? Och som sagt, slutar han sjunga kan jag väl med lätthet bara separera dem så börjar han igen?

• MissSummer
    Hallonmask skrev 2009-03-12 11:36:56 följande:
    Tack. Allt hade jag redan läst mej till. Är väl inte van att ngt djur verkar så lätt.Har leguaner och har haft bla tarantellor och råttor. Hund och katt...Alla har det funnits mer info att läsa sej till... Leguanerna helt klart mest...Iaf, jag har dock en fråga... Jag har kommit så långt att jag vill ha en sångfågel och då har vi ju Timbrado, Malinois och Roller... Jag har inget ljud på datorn så svårt att lyssna mej till hur dom låter men ja, sak samma.Undrar nu hur skillnaderna är rent utseendemässigt samt hur de skiljer sej i pris och 'vanlighet'. Verkar som Roller/Harez är dyrast?Någon som har personlig erfarenhet av en/flera av typerna och som vill dela med sej lite? =)Sen, frågan ang hona+hane och hanens songlust kvarstår.Jag vill gärna ha två och helst i samma bur. Hur skall jag tänka inför mitt inköp - båda samtidigt och i samma bur eller dela på dem från start? Kanske köpa hanen först och sen ge han sin hona ett par månader senare? Och som sagt, slutar han sjunga kan jag väl med lätthet bara separera dem så börjar han igen?
    Jag vill bara varna dig för en han-kanariefågel, min kompis har en och den sjunger fruktansvärt högt, det är jättejobbigt att ens vistas i det rummet där den finns många gånger, och som en föregående talare sa, det är oerhört svårt att få kanariefåglar tama, så jag skulle isåfall rekommendera en undulat.
    Visst är de vackra, men inte roliga som husdjur.
  • Culete

Tillägg, självklart kan han sluta i perioder då han inte vill locka på honor, menade mest om han slutar permanent fall han redan alltid har sin dam när det blir säsong. =)

• Culete

Jag vill inte ha en underlat, jag vill ha en prydnadsfågel. =)

Svar på tråden Kanariefågel, någon?