• Esmeralda123

    Åka bil långt med barn?

    Vad tror ni? Om ni var tvungen att köra bil i 100 mil med en 2-åring. Skulle ni då åka på natten och hoppas barnet sover i bilen eller skulle ni åka på dagen och ta flera stopp efter vägen?
    Vi måste åka 100 mil nästa vecka och jag är verkligen osäker på att det funkar. Vår 2-åring har aldrig tyckt om att åka bil.
    Andra alternativet är att jag och 2-åringen flyger och resten av familjen ( 2 tonåringar åker med pappan bil. Vad göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-11 11:11
    Ingen???

  • Svar på tråden Åka bil långt med barn?
  • Nina Ljholm

    Jag skulle rekommendera att ni åker nattetid och att 2åringen kan sova
    sig igenom hela bilresan. Kolla bara så att han sitter skönt och bekvämt i
    sin bilbarnstol. Kanske så att han behöver en krage om nacken.

  • Esmeralda123

    Tack. Ja, du har nog rätt. Det är nog det bästa att åka på natten och kanske försöka luta bilbarnstolen i en lite liggande vinkel.

  • Gurkburken

    Vi har åkt på dagen och det har fungerat jättebra.
    Första gången var yngsta sonen 9 månader och senast var han 22 månader.
    Vi har egentligen aldrig behövt stanna för att barnen varit kinkiga utan vi har stannat för fika/bensträckare, lunch, fika/bensträckare, middag och ev. någon mera paus (tex. kisspaus) men det är allt.

    Jag skulle personligen inte fixa att köra 100 mil på natten (även om jag och maken naturligtvis skulle turas om att köra) så för oss är det inte ett alternativ.

  • mamma2004

    Jag kan egentligen inte svara eftersom våra barn tycker om att åka bil och är vana att åka långt.

    Men när vi åkte långt med bil sist (längre än 50-60 mil) så var barnen 3 och 1½ år gamla. Då åkte vi till Sarajevo. Första dagen åkte vi 120 mil. Vi startade vid 9, barnen hade fått springa av sig på morgonen och ätit straxt innan vi åkte. Sen tog vi många korta stopp, då vi lekte med barnen ordentligt så de fick röra på sig. Hade med vatten och lite småfika i bilen, eventuellt lite godis eller något som de tycker om.

    Vi tog något lite längre stopp vid kvällsmaten då vi tog en promenad och åt och lekte och bytte blöja osv... Sen körde vi på när de somnat. Vi stannade inte förrän klockan var runt elva på kvällen. Då hade ju de sovit i 3-4 timmar.

    I sommar planerar vi en resa igen och nu har vi tre barn så det blir spännande. Vi ska till Schweiz först och sedan till norra Italien.

  • 2007

    Vi bilade nyss 60 mil till Trysil med våran snart 2-åriga dotter. Det är ju lite kortare än vad ni har men det gick över förväntan.

    Vi startade vid halv åtta på morgonen, dottern fick välling i bilen. Sedan körde vi väl en timme innan hon började gnälla. Då satte vi på barnmusik och sjöng för fulla muggar i kanske en timme, sedan var det dax för frukostpaus. Där fick hon springa av sig och åka leksaksbil (sådan som man lägger i en femma i). När vi varit där dryga timmen började hon bli trött, så när vi satte oss i bilen igen så somnade hon och sov i två timmar. Därefter var det lunchdax. Vi hittade ett ställe med en lekhörna där hon kunde leka av sig ordentligt och vi fick dessutom sitta i lugn och ro och äta. När vi sedan satte oss i bilen igen så började gnällande ganska snabbt, då satte vi igång vår nyinköpta DVD till bilen. Teletubbies och Pingu underhöll henne resten av resan så den gjorde verkligen susen, så det är ett tips.

    Vi planerar att bila fler ggr men först ska bebis nr 2 ut i sommar så det dröjer väl ett tag nu. Lycka till!!!!


    Wilma 070519 och Lillknoddas Bf 090818
  • mamma2004
    2007 skrev 2009-03-12 12:22:57 följande:
    När vi sedan satte oss i bilen igen så började gnällande ganska snabbt, då satte vi igång vår nyinköpta DVD till bilen. Teletubbies och Pingu underhöll henne resten av resan så den gjorde verkligen susen, så det är ett tips.
    Ja, DVD till bilen är Guld värt! Det har vi också, glömde skriva det förut!
  • Joje

    Vi körde 65 mil när sonen var 13 månader. Det gick jättbra trots att det var supervarmt (ingen AC). Vi stannade ofta, en längre paus för lunch. Hade vatten, frukt och kex + leksaker och böcker i bilen. Han sov ju ett par timmar också!!

    Syrran och hennes familj brukar åka längre sträckor ibland och dem åker oftast nattetid. Det funkar jättebra för dem!! Kanske är värt att prova!


    ♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • norgesessan

    vi kör också 60 mil till norge, det går jättebra, men det är grensen, längre än det (som tex 100 mil) hade jag delat upp på två dagar....Eller åkt tåg..


    Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Gurkburken

    Kan tillägga att vi kör alltså ca 100 mil enkel väg (det framgick inte riktigt i mitt svar).
    Dessutom är mer än halva sträckan i Norge så det handlar inte direkt om några raka fina 110-vägar
    Vi ger oss iväg ca 6.30 på morgonen och är framme ca 23.00 på kvällen.

    Vi har ingen DVD-spelare, men däremot så fick de äldre barnen (9 och 7 år) varsit Nintendo DS inför förra sommarens resa. De har även MP3-spelare.

  • Meli

    Vi bilade till Sydfrankrike med en 9 månaders och en 4år och 9månader. Det gick jättebra. De sov mycket och vi stannade rätt mycket.


     


    Jag skulle valt dagen igen, för min egen skull, eftersom jag hatar att inte få sova ordentligt på nätterna och sen vara för trött på dagarna.


  • norgesessan

    Ja, vägarna i norge är inte så skojiga, och då är det bara den biten från uddevalla till utsnför oslo....men det byggs iallafall, så nångång ska det gå snabbare....säkert lagom till att barnen inte åker med mer
    Ner i europa kommer man ju längre på samma tid som när man bilar til norge, så över 60 går nog jättebra på det hållet...Max 7-8 timmar kanske man ska ändra till....


    Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden Åka bil långt med barn?