• bullemamman

till alla som har en kitchen aid

när jag använder degkroken på min kitchen aid och degen börjar bli rätt tjock och det blir lite motstånd för maskinen så klickar det liksom till med jämna mellanrum.

det låter som det kommer ett tickande klick ljud en gång i varvet.

är det någon annas kitchenaid som låter likadant eller ska jag lämna in min lilla älskling?

å nu när jag ändå har er här i tråden kan jag passa på att fråga om det är någon som bakat bröd med Jan Heds recept i kitchenaiden??? Erfarenheter runt det motages tacksamt

• Svar på tråden till alla som har en kitchen aid
  • Freiya

Så gör min också! jag blev lite rädd först, men sen insåg jag att det var själva vad ska man kalla den, armen, den man fäller upp, som hoppade till när det blev motstånd. den kanske ska göra så för att inte förstöra degkroken mot byttan?

• BetongMorsa

Ja så gör min med.
    Och när man gör bulldeg o drar på hastigheten (10:an typ) så vibrerar hela maskinen och hoppar nästan ner på golvet. E det friskt?

• goldensea

Jag har bara använt vår till att baka bröd några gånger. Jag har dock inte lagt märke till några konstiga ljud än. Jag har heller inte provat Jan Heds recept. När jag bakat bröd har jag gjort det efter stora kokboken som jag har. Den är dock väldigt bra till scones.

• Freiya

men 10an e lite väl snabbt va när man gör deg? 2an räcker väl?

jag skulle inte vilja att min hoppade ner på golvet :P

• BetongMorsa

Fast när jag läste instruktionsboken stod det att man skulle ha minst 6:an (?) till degar för att det inte skulle bli för tungt för motorn.
    Fast jag kör så klart inte på 10:an hehe, 8:an mest vid bullbak

• bullemamman

åh tack... då kan jag pusta ut. trodde min älskling var sjuk eller något

det står minst hastighet 2 på min med till bröddegar. men däremot så håller jag med, ska man vispa grädde eller liknande och häjer hastigheten så är den inte så stabil.

men jag älskar den ändå...

• Freiya

min e jättestabil när man vispar snabbt. konstigt att de kan va så olika!

• Miss S

I instruktionsboken står det att man max ska använda hastighet 2 för jäsdegar för annars kan man skada KA.

Min "hoppar" också när man kör tunga degar, tycker det verkar konstigt men har hört fler som sagt att deras gör så, så det är tydligen normalt(?)

Annars tycker jag den är helt fantastisk använder den ofta! Synd bara att det är roligast att baka kakor

• BetongMorsa

Jag läste nog fel i min då
    Jag får väl hejda mig lite o köra på 2:an istället hehe

• sanaa1

Hej!
    Återupptar tråden. Vi köpte en Kitchenaid Artisan, den större varianten som rymmer 6,9l. Det kommer samma klickande ljud som ni andra beskriver när man använder degkrok till tjockare deg. 
    Jag undrar vad ni andra kom fram till. Är det normalt eller ska man lämna tillbaka maskinen?

Svar på tråden till alla som har en kitchen aid