• mysgravid

klädsel till dop!!!

jag o min sambo har blivit inbjudna till dop i slutet av mars..
    ska bli riktigt kul men vi vet inte riktigt hur ett dop går till vad som kommer hända där osv.. nån som varit på några o har lite mer aning??
    sedan har vi ingen aning omvad vi ska ha på oss!!
    är gravid kommer vara i typ v 24 när det är dags för fopet, vad ska jag ha??
    tacksam för hjälp och svar!!!

• Svar på tråden klädsel till dop!!!
  • Burberry

Kjol /(knälång) klänning med kavaj eller fin kofta fungerar alltid. Till det svarta höga stövlar. Beroende på hur stor mage du har så köper du kläder från mammaavdelningen eller vanliga avdelningen. HM Mama har några klänningar som borde fungera och inte är så dyra mammakläder.

Kostym för mannen.

• mysgravid

är det alltid så finklätt??? känner dock att de är bättre att komma lite överklädd än slafsig.. vad gör man på ett dop och hur lång tid tar det??
    gärna fler svar på hur man ska klä sig, även till honom..
    har en rätt fin grå knälång klänning, är det för tråkigt o ha??
    ska han ha jeans kavaj och skjorta, eller hel kostym??

• Lykiska

Klä er så som ni skulle klä er för ett fint tillfälle, inet fint som bröllop men inte krogen-snygg. Kostym tycker jag inte behövs för hans del om man inte vill, ett par snygga byxor och en skjorta funkar bra. Och den grå klänningen till dig blir nog jättebra.

Själva ceremonin tar ju inte så lång tid om man inte har sång och sådär, kanske en halvtimme? Sen brukar det ju vara en mottagning efteråt, det kan ju ta några timmar beroende på om det är fika eller mat, om de öppnar presenterna där eller inte.

• Auris

På dop brukar det väl inte vara så noga med klädseln. Långklänning är överklätt och jeans och t-skirt för slafsigt men allt däremellan borde funka. Jag skulle ha letat i garderoben och tagit det snyggaste jag går i. Typ kjol och en snyggare mammatröja eller svarta byxor och blus.

Den knälånga grå klänningen funkar säkert. Han kan ha antingen kostym eller kavaj och byxa. När vi döpte sist tror jag det var något fler i kavaj än kostym men båda varianterna var vanliga.

Själva dopceremonin tar ca en halvtimme om det inte är något speciellt (dop i gudstjänsten, dop med mässa etc) sedan brukar det bjudas på fika.

Svar på tråden klädsel till dop!!!