• Xgirl83

Hur beräknar man antalet semesterdagar när man är föräldraledig?

Jag har förstått att de första 120 dagarna på föräldraledigheten genererar semesteradagar. Jag har dessutom jobbat ca 70 dagar senaste detta "semesteråret". Hur får man fram hur många semesterdagar man har rätt till?

• Svar på tråden Hur beräknar man antalet semesterdagar när man är föräldraledig?
  • humma

Om dessa totalt 190 dagar ligger inom semesteråret så har du tjänat in 190*25*365=13,01 dagar.Det borde ge dig 14 semesterdagar!

• Xgirl83

Hur kom du fram till 13,01? Eftersom om man multiplicerar det så som du skrev här ovan så blir det en jäkla massa mer än 13,01. Och varför blev det då 14 dagar och inte 13? Förlåt att jag är trög, tack för hjälpen!

• Billabong

Man avrundar ALLTID påbörjad intjänad semesterdag uppåt! Men lönesystemet kan ibland ha en liten faktor med, så räkna hellre med 13 när det är en så liiiiiiten mariginal. Eller be din löneassistent räkna ut åt just dig vad du får!
    Men principen är
    Dagar man jobbat/365 (eller 366 om det är skottår) och sedan mulitplicera emd så många semesterdagar man normalt skulle ha (vanligen 25).

• Xgirl83

Tack så jättemycket med hjälpen!! Jag jobbar på ett relativt nystartat norskt företag och det är bara jag och en till som jobbar i Sverige, så de som sköter lönerna vet tyvärr inte mycket om hur systemet fungerar i Sverige. Så det blir till att forska själv.

• Billabong
    Xgirl83 skrev 2009-03-11 14:29:55 följande:
    Tack så jättemycket med hjälpen!! Jag jobbar på ett relativt nystartat norskt företag och det är bara jag och en till som jobbar i Sverige, så de som sköter lönerna vet tyvärr inte mycket om hur systemet fungerar i Sverige. Så det blir till att forska själv.
    Ok... Men det låter mest som att de inte tar sitt arbetsgivaransvar... Hur vet de att informationen du ger dem är sann?
    Ang. detta med semesterdagar spelar det också roll hur ert semesterår löper... för det påverkar när du kan ta ut dagarna.
  • Xgirl83
    Billabong skrev 2009-03-11 15:17:10 följande:
    Ok... Men det låter mest som att de inte tar sitt arbetsgivaransvar... Hur vet de att informationen du ger dem är sann? Ang. detta med semesterdagar spelar det också roll hur ert semesterår löper... för det påverkar när du kan ta ut dagarna.
    Ja det är ett ganska speciellt företag, vi är mer som en liten familj. I norge är det kalenderår som gäller men jag tror att första året jag jobbade där så gick vi på april-april så att jag skulle få en del semester, och åren efter så har man ju inte behövt tänka så mycket på det utan jag har tagit 5 veckor helt enkelt. Men det skiljer bara en dag på om jag ska räkna ut min semester på kalenderår eller på apr-apr.
Svar på tråden Hur beräknar man antalet semesterdagar när man är föräldraledig?