• Calles matte

Vad gör era 16-åringar till sommaren?

Min man har en 16-årig son som han är lite bekymrad över. Sonen går nu första året på gymnasiet och är väl som de flesta andra tonåringar ganska lat och oföretagsam. På sin lediga tid sover han hela dagarna och sitter uppe på nätterna och spelar dator. Vissa dagar kommer han inte ens i kläder på en hel dag, kompisarna orkar han väldigt sällan träffa IRL utan de pratar bara via onlinespelen.

Det min man oroar sig för är sommarlovet. Han hade helst velat att sonen kunde fått sommarjobba åtminstone en del av sommaren för att inte helt försvinna in i mörkret framför datorn under sommaren, men det verkar rätt omöjligt att få tag på sommarjobb till en 16-åring i de tider som är nu. Vad skall man hitta på istället, och vad kan man ställa för krav på en sommarledig 16-åring? Är det ok att sitta inne framför datorn konstant utan att ens orka klä sig ,och sova hela dagarna eller vart drar man gränsen (och hur?)?

Hur gör ni med pengar till era tonåringar under sommaren? De får ju inget studiebidrag under sommaren, får de "månadspeng" av er ändå eller hur löser ni det? Min mans son får inte sitt studiebidrag i alla fall eftersom han inte klarar av att hantera det (sonens och mammans överenskommelse) istället får han månadspeng av både oss och mamman, men hur skall man göra med detta under sommaren? Drar vi in det så kanske han blir i alla fall lite motiverad att försöka sysselsätta sig lite med att tjäna pengar på något vis...?

• Svar på tråden Vad gör era 16-åringar till sommaren?
  • Rix

Vår dotter som fyller 17 får inte en krona av oss om hon inte aktivt sökt arbete till sommaren. Så det är upp till henne. Sen om hon inte får nåt jobb så är vi ju försörjningsskyldiga för henne. Hon kan ju göra mer roliga saker om hon tjänar egna pengar.

Sonen får sitt barnbidrag som vanligt detta året. Han fyller 16 i höst.

• ims67

Min dotter blir 17 till sommaren.Hon har sökt jobb i kommunen.Får hon inget jobb så får man snällt hjälpa henne med pengar.Hon hjälper väldigt ofta till hemma så hjälpa henne med pengar gör jag gärna.Idag får hon hela studiebidraget och fixar det galant.

• Rix

Bara så det inte missuppfattas. Vår dotter får pengar av oss om hon kämpar själv för att få jobb och inget får. Hon får studiebidraget idag och fixar det.

• Angel13

Min dotter fyller 16 år i år hon jobbar som telefonförsäljare 15 timmar i veckan, 3timmar varje dag efter skolan... till sommaren har hon fixat jobb i en glasskiosk.

Sen kan man ju höra runt bland vänner o bekanta om det behöver hjälp med något, barnpassning, hus målning, gräsklippning etc...

• mandelblomma

dottern fyller 16 år och kommer få sitt bb i juni månd, men inget i juli och ett halvt i augusti...eller då är det studiebidrag hon får.
    I juli månad kommer jag ge henne ett halvt bb ändå, men hon kan få tjäna in mer om hon vill.
    Sommarjobb ser mörkt ut tyvärr...

• Calles matte

När det gäller pengarna så funderar vi lite på att hitta på nåt "sommarjobb" själva så att min bonusson kan tjäna lite pengar. Vi har hus och trädgård så det finns ju alltid saker som behöver göras och lite hjälp vore ju inte fel. På så sätt skulle han ju kunna göra lite nytta för pengarna och samtidigt kommer han ifrån datorn en stund. Fast det är nog risk att det blir ramaskri om vi föreslår denna lösning, han är inte så van vid att behöva göra någonting...

• fröis

Vår dotter har i dag sitt studiebidrag själv hon är jätteduktig handlar alla sina kläder själv + att det räcker till både bio och pizza med kompisar eller pojkvännen hon håller på att söker sommarjobb för fullt så det är bara att hoppas att det blir något annars blir det en jobbig sommar vi kan hjälpa henne med lite men inte med tusen kr i månaden men hon är duktig och hjälper till här hemma ofta med sina småsyskon så då brukar hon få lite extra,sonen däremot var värre när han var i den åldern ville mest sitta vid datan dygnet runt så då blev det inte några pengar heller om han inte hjälpte till han fick klippa gräset hjälpa till att bygga på huset och lite annat sånt,motsträvigt till en början men det blev bättre för varje dag som han hjälpte till hemma,stå på er och sätt lite krav på han det mår han bättre av även om han inte själv tycker det just då:) Lycka till

• llinaa

Calles matte skrev 2009-03-11 14:21:57 följande:

Min man har en 16-årig son som han är lite bekymrad över. Sonen går nu första året på gymnasiet och är väl som de flesta andra tonåringar ganska lat och oföretagsam. På sin lediga tid sover han hela dagarna och sitter uppe på nätterna och spelar dator. Vissa dagar kommer han inte ens i kläder på en hel dag, kompisarna orkar han väldigt sällan träffa IRL utan de pratar bara via onlinespelen.Det min man oroar sig för är sommarlovet. Han hade helst velat att sonen kunde fått sommarjobba åtminstone en del av sommaren för att inte helt försvinna in i mörkret framför datorn under sommaren, men det verkar rätt omöjligt att få tag på sommarjobb till en 16-åring i de tider som är nu. Vad skall man hitta på istället, och vad kan man ställa för krav på en sommarledig 16-åring? Är det ok att sitta inne framför datorn konstant utan att ens orka klä sig ,och sova hela dagarna eller vart drar man gränsen (och hur?)?Hur gör ni med pengar till era tonåringar under sommaren? De får ju inget studiebidrag under sommaren, får de "månadspeng" av er ändå eller hur löser ni det? Min mans son får inte sitt studiebidrag i alla fall eftersom han inte klarar av att hantera det (sonens och mammans överenskommelse) istället får han månadspeng av både oss och mamman, men hur skall man göra med detta under sommaren? Drar vi in det så kanske han blir i alla fall lite motiverad att försöka sysselsätta sig lite med att tjäna pengar på något vis...?
    vill ha ha jobb så behövs de ju alltid jorgubbsplockare
  • Calles matte
    Svar på #8
    Det var ett bra tips, det har vi inte tänkt på. Skall kolla upp det!
  • llinaa

Calles matte skrev 2009-03-12 13:16:04 följande:

Det var ett bra tips, det har vi inte tänkt på. Skall kolla upp det!
    ja gör de för de är ju många som behöver plockare. kolla bara på www.ams.se så hittar du jätte många
Svar på tråden Vad gör era 16-åringar till sommaren?