Vad gör era 16-åringar till sommaren?
Min man har en 16-årig son som han är lite bekymrad över. Sonen går nu första året på gymnasiet och är väl som de flesta andra tonåringar ganska lat och oföretagsam. På sin lediga tid sover han hela dagarna och sitter uppe på nätterna och spelar dator. Vissa dagar kommer han inte ens i kläder på en hel dag, kompisarna orkar han väldigt sällan träffa IRL utan de pratar bara via onlinespelen.
Det min man oroar sig för är sommarlovet. Han hade helst velat att sonen kunde fått sommarjobba åtminstone en del av sommaren för att inte helt försvinna in i mörkret framför datorn under sommaren, men det verkar rätt omöjligt att få tag på sommarjobb till en 16-åring i de tider som är nu. Vad skall man hitta på istället, och vad kan man ställa för krav på en sommarledig 16-åring? Är det ok att sitta inne framför datorn konstant utan att ens orka klä sig ,och sova hela dagarna eller vart drar man gränsen (och hur?)?
Hur gör ni med pengar till era tonåringar under sommaren? De får ju inget studiebidrag under sommaren, får de "månadspeng" av er ändå eller hur löser ni det? Min mans son får inte sitt studiebidrag i alla fall eftersom han inte klarar av att hantera det (sonens och mammans överenskommelse) istället får han månadspeng av både oss och mamman, men hur skall man göra med detta under sommaren? Drar vi in det så kanske han blir i alla fall lite motiverad att försöka sysselsätta sig lite med att tjäna pengar på något vis...?