• Norea

taxeringsvärde?

vi har nyligen flyttat till hus och när vi köpte huset fick vi papper på taxeringsvärde och standardpoäng. Nu har det kommit förslag på nytt taxeringsvärde och nya poäng. värdet har stigit ungefär 400 000 men standardpoängen har sjunkit något. kanske för att huset blir äldre? man kan iallafall själv ändra vissa saker. tex står det att badrummet och köket inte är renoverade efter 2003 men det är de. om jag ändrar det blir poängen högre och värdet högre. men vad tjänar man på det? kan man få mindre i topplån om taxeringsvärdet är högre? eller hur påverkar det?

• Svar på tråden taxeringsvärde?
  • Heroine

Man är skyldig att se till att uppgifterna stämmer...så det är ju egentligen inte frivilligt att ändra eller inte.

Det finns kanske tillfällen då man kan "tjäna" på ett högre taxeringsvärde, t ex kan man ge ett högre vederlag för en gåva av en fastighet utan att behöva betala stämpelskatt osv (ska inte gå inte detaljer här). Möjligen kan det påverka lånevillkor också, men jag skulle inte räkna med det. Många ser istället höjt taxeringsväde som en nackdel, särskilt då fastighetsskatten fanns eller om man ligger under 800 000 i taxeringsvärde och att därmed den kommunala fastighetsavgiften påverkas av en höjning.

• BimBim o Knorrans Mamma

Finns väl inga fördelar som jag kan se med ett högt taxeringsvärde...
    Usch. Fick vårat nu på vårt hus vi byggde på samma tomt som det gamla stod.
    1485000:-
    Fy fan.. Helt sjukt!
    Vi hade bara typ 300000 på vårt gamla.
    O då har jag inte sagt vissa saker de skulle skönhetstaxera för.
    De ringde eftersom jag inte kunde ändra uppgifterna manuellt.
    Och jag svarade bara på deras frågor. inget annat.
    Så de kan ju knappast begära att jag ska rabbla upp all "lyx" om de inte frågar efter det.

• Norea

men jag visste inte ens att det fanns ett frågeformulär. förra ägaren som renoverade har ju inte heller sagt till när han renoverat. jag har inte fått några papper hem heller eftersom vi inte ägde huset när de skickade ut förslagen till ny taxering.

• Susanne905

Vårt hus fick ett preliminärt taxeringsvärde på runt 1,6 miljoner... I dagens läge så är det inte så intressant när taket för fastighetsskatter ligger på 6000 kr/år, annat blir det om vi byter system och man skall betala in mycket mer beroende på husets värde.

• Heroine

Norea: Jaså, jag trodde du menade att det var ni som fått förslaget, nu förstår jag att det rörde sig om det utan det slutgiltiga beskedet.
    Jag kan ju tillägga att antalet standardpoäng kan har minskat eftersom man gjort om reglerna för när man får extrapoäng för kakel i badrum osv.

• Norea

är det för sent att skicka in ändringar nu då? hur ofta uppdateras taxeringsvädret?

• Heroine

Det uppdateras var 3e år (allmän fastighetstaxering vart 6e år och förenklad fastighetstaxering mitt emellan två allmänna fastighetstaxeringar), om man inte gör några större ingrepp i fastigheten så att det blir fråga om särskild taxering.

Jag skulle nog ha avvaktat och kryssat i det rätta vid nästa taxering...men om du vill veta om man kan ändra nu kan du ju ringa Skatteverket och fråga.

Svar på tråden taxeringsvärde?