• Inna I

Hur gör ni lärare med föräldraledighet?

Har ni som arbetar som lärare några speciella tips på vad gäller Försäkringskassan? Hur länge kan man egentligen vara hemma?

Mitt önskemål är att jag får vara hemma nästa läsår (HT 2009- VT 2010) och sedan låta min man ta pappaledigt efteråt, men är osäker på hur det fungerar i praktiken. Jag har BF 15/4.

• Svar på tråden Hur gör ni lärare med föräldraledighet?
  • Loppan11

Ni har ju rätt att ta ut 480 dagar från försäkringskassan. Hur ni fördelar dessa mellan er som mamma eller pappa eller i tid bestämmer ni ju själva och i samråd med arbetsgivaren. Men jag tror att det är så att 60 av dessa dagar är reserverade till varj förälder och dem kan man likson inte skänka bort till varandra.

• Loppan11

Hur länge ni kan vara hemma beror ju självklart på hur ekonomin ser ut och vilken nivå ni kan tänka er att ligga på. Tar ni ut FP färre dagar per vecka kan ni vara hemma längre och tvärt om. Räkneexempel finns på försäkringskassans hemsida.

• milly83

det skall väl funka..Jag är också lärar eoch det jag funderar över är snarare hur mcyke tledighet tjänar jag in under för.led. Alltså om jag kan ha "sommarlov" nästa sommar och itne ta fp? vet du något omdet?Då kan man ju psara dagar

• Flickan och kråkan

Jag födde vid jul (dagen efter julavslutningen -07) och hade därmed jobbat in halva sommaren så att säga eftersom jag hade jobbat en termin. Sedan går det ju aldrig att säga hur mycket man klarar sig på. Första månaden tog jag inte ut någon fp t.ex. för jag fick ju lite lön för december i januari och kunde leva på det. Sedan har jag tagit ut 4 dagar i veckan och gått i tjänst vid sommar och jul. Går ju inan barnet är 1 år.

• Coca cola light

Inna I skrev 2009-03-11 15:47:59 följande: