• Inna I

Hur gör ni lärare med föräldraledighet?

Har ni som arbetar som lärare några speciella tips på vad gäller Försäkringskassan? Hur länge kan man egentligen vara hemma?

Mitt önskemål är att jag får vara hemma nästa läsår (HT 2009- VT 2010) och sedan låta min man ta pappaledigt efteråt, men är osäker på hur det fungerar i praktiken. Jag har BF 15/4.

• Svar på tråden Hur gör ni lärare med föräldraledighet?
  • Loppan11

Ni har ju rätt att ta ut 480 dagar från försäkringskassan. Hur ni fördelar dessa mellan er som mamma eller pappa eller i tid bestämmer ni ju själva och i samråd med arbetsgivaren. Men jag tror att det är så att 60 av dessa dagar är reserverade till varj förälder och dem kan man likson inte skänka bort till varandra.

• Loppan11

Hur länge ni kan vara hemma beror ju självklart på hur ekonomin ser ut och vilken nivå ni kan tänka er att ligga på. Tar ni ut FP färre dagar per vecka kan ni vara hemma längre och tvärt om. Räkneexempel finns på försäkringskassans hemsida.

• milly83

det skall väl funka..Jag är också lärar eoch det jag funderar över är snarare hur mcyke tledighet tjänar jag in under för.led. Alltså om jag kan ha "sommarlov" nästa sommar och itne ta fp? vet du något omdet?Då kan man ju psara dagar

• Flickan och kråkan

Jag födde vid jul (dagen efter julavslutningen -07) och hade därmed jobbat in halva sommaren så att säga eftersom jag hade jobbat en termin. Sedan går det ju aldrig att säga hur mycket man klarar sig på. Första månaden tog jag inte ut någon fp t.ex. för jag fick ju lite lön för december i januari och kunde leva på det. Sedan har jag tagit ut 4 dagar i veckan och gått i tjänst vid sommar och jul. Går ju inan barnet är 1 år.

• Coca cola light

Inna I skrev 2009-03-11 15:47:59 följande:

Har ni som arbetar som lärare några speciella tips på vad gäller Försäkringskassan? Hur länge kan man egentligen vara hemma? Mitt önskemål är att jag får vara hemma nästa läsår (HT 2009- VT 2010) och sedan låta min man ta pappaledigt efteråt, men är osäker på hur det fungerar i praktiken. Jag har BF 15/4.
    Jag hade nästan samma bf (22/4) när jag väntade mitt första barn och jag är också lärare. Jag gjorde på följande sätt under min mammaledighet.

Var sjukskriven helt från 1 mars till dagen innan förlossningen(30 april). Sen tog jag ut 4 dagar i veckan till sommarlovet började och då gick jag ut i tjänst och min man tog semester och var pappaledig till mitt sommarlov var slut. Hela hösten snålade jag som tusan och tog 3 dagar i veckan. Jag gick ut i tjänst under jullovet och fick ut lön. Fram till min dotter var 1 år tog jag ut ca 3-4 dagar iveckan. Jag gick inte ut i tjänst under påsk eller sportlov. Jag tror man får ha tre föräldrledighetsperioder per år men är inte helt säker. Andra sommaren jag var hemma fick jag ut lite pengar från jobbet ca 8000kr tror jag i semester- och ferielön. Grundas på de 120 första föräldradagarna tror jag.

Från det att min dotter var 1 år tog jag som man bör ut 5 dagar i veckan tills 7 jan 2009 då jag började jobba. Egentligen gick jag ut i tjänst redan 20 december 2008 och fick lön from den dagen men fk sa att trots att jag fick lön från jobbet och var ute i tjänst jobbade jag inte på riktigt under jullovet och var tvungen att skydda min sgi och ta fem dagar i veckan. Detta är i mina ögon väldigt konstigt då jag både fick lön och fp men fk var stenhårda med detta. Bedrägeri i mina ögon. Fick lära mig det här på fl annars hade jag sumpat min sgi.

Nu jobbar jag 80 % och tar en lägstanivå i veckan. Jag har 113 dagar kvar att plocka ut och min dotter fyller snart 2 år.

Hoppas att du blev hjälp något i alla fall.

Ett tips om du jobbar i en kommunal skola. I den kommunen jag jobbar i får man ett litet ekonomiskt bidrag när man får barn, 2500 kr tror jag. Men, man måste ringa och be om det trots att de vet om att du är föräldrledig.
    Lycka till!
Svar på tråden Hur gör ni lärare med föräldraledighet?