• Iroyg

Vad kan man ha till pannkakor/plättar?

Vad kan man ha till pannkakor/plättar annat än sylt och/eller grädde om man har det som ensamrätt till middag? Inte strösocker eller ketchup då... Visst kan man göra crepes, men jag är ute efter ett tillbehör som man har för sig så att man kan ta pannkaka för sig och tillbehöret för sig. 

¨~ Molly och Meja ~¨
  • Svar på tråden Vad kan man ha till pannkakor/plättar?
  • mrs maniac

stekt bacon och lingon?

• MaddeMamman

stek äpple o bananer i socker o kanel, häll på lite apelsinjuice o servera

• pluttmaja

hmmmmm ska du äta plättar?

nutella är himla gott o ha på.

• Lovan

Vi brukar skiva upp lite frukt o ha till/på pannkisarna.

C'mon - let's göra get-ragu!!!
  • Babysmurf

jag vet att det inte låter gott... men jag gillar det, smör o strösocker :)

• mandelblomma

brukar servera med keso och färsk frukt.
    Kesella vanilj eller hallon ( eller är det jordgubb?)
    vanlig yougurt o lite frukt
    sen älskar vi smör o socker på också och vanlig sylt ;)
    Men vi äter ofta plättar/pannkakor till frukost o då försöker vi ta det lite nyttigare..
    Är det ameikansk pannkak aå är det gott med stekt bacon o lönnsirap oxå!

• mandelblomma
    Babysmurf skrev 2009-03-11 16:16:26 följande:
    jag vet att det inte låter gott... men jag gillar det, smör o strösocker :)
    låter det inte gott?
    Jisses är ju hur gott som helst o just med småbarn på picnic ( ex på dagis) så är det kanon att ha det o slippa syltkladdet :)
  • Iroyg

Åh vad mycket bra tips!
    Dottern insisterar på pannkakor/plättar men eftersom jag håller igen lite så vill jag inte ha sylt och grädde... Jag gör lite grövre och nyttigare pannkakor, men sylt och grädde känns lite för mycket efterrätt. Jag är en sån som kan äta mer efterrätt än huvudrätt om jag släpps lös och varför utsätta sig för frestelse i onödan...?

¨~ Molly och Meja ~¨
  • mandelblomma
    Iroyg skrev 2009-03-11 16:26:53 följande:
    Åh vad mycket bra tips! Dottern insisterar på pannkakor/plättar men eftersom jag håller igen lite så vill jag inte ha sylt och grädde... Jag gör lite grövre och nyttigare pannkakor, men sylt och grädde känns lite för mycket efterrätt. Jag är en sån som kan äta mer efterrätt än huvudrätt om jag släpps lös och varför utsätta sig för frestelse i onödan...?
    när jag gör frukostpannkakor så har jag i en näve med havregyn också, brukar göra smeten kvällen inan så att grynen får stå o svälla ordentligt...lite kruska kli i också o visp så är pannkakorna rätt nyttiga :)
  • Bettiz

Känner som du att det är lite för mycket efterrätt med sylt, så ibland tar jag creme fraiche, röd rom och rödlök. Gott!

• Night Angel

keso blandat med lingon

det finns ingen väg till lyckan.den finns i ditt inre!
  • underbara Ester

koka samman frysta hallon och blåbär (kasnke även björnbär och jordgubbar om du vill) på låååg värme och ha till pannkisarna! Skivad banan och nutella ovanpå det och du har godaste nååågonsin

(¯`°?.¸ ღ Underbara Ester ღ ¸.?°´¯)
  • Iroyg

Hmm, nu kommer jag att få äta pannkaka i en vecka för att få testa alla olika förslag.

¨~ Molly och Meja ~¨
  • Siabellon

Har man pannkakor eller plättar över kan man göra en skitgod efterrätt eller ett mellis.
    Klipp pannkakan i bitar och stek i smör och vanlig sirap (mycket!) och ät med glass.

Annars kan man blanda i lite bär/frukt i smeten när man steker. Äppelbitar o kanel . blåbär och rivet citronskal. tex

Svar på tråden Vad kan man ha till pannkakor/plättar?