• Turboplingen

Lekar för barn mellan 2½-5 åringar

Ska hitta på en aktivitet på förskolan jag praktiserar på men det står still i huvudet.
    Det är ju inte tillräckligt nära till att göra påsk grejer?
    Nån som har tips på aktivitet?

• Svar på tråden Lekar för barn mellan 2½-5 åringar
  • Ananda

Hejsan!
    Jag jobbade på förskola för ett par år sedan. Jag provade en gång att ha en fantasilek/-gympa med tema indianer i leksalen. Om du har tillgång till litet grejer kan du lätt bygga upp litet klippiga bergen av någon möbel, litet träsk av några kuddar, litet savann av någon matta, en lägereld, ett tält eller en grotta av andra grejer. Sen kan man hitta på en historia att du är en indian som har något problem som alla kan hjälpa dig att lösa och sen smyga runt och vara tyst utan att trampa på en kvist, eller tjoa och hoppa och dansa, eller jaga buffel och låtsasskjuta med pilbåge eller rida indianhästar i galopp eller sitta vid lägerelden och röka fredspipa. Sluta med att sjunga någon sång som du kallar för indiansång eller kanske dricka någon hemlig indianbrygd från medicinmannen tillsammans så alla blir "friska". Hitta på efterhand och låt barnen följa med. Ta vara på deras fantasi och förmåga att leva sig in. De kommer tycka det är jätteroligt.

Du kan göra likadant med t ex sjörövarskepp eller något annat som går att spinna på.

Lycka till!
    Ananda

Svar på tråden Lekar för barn mellan 2½-5 åringar